Storing uitlaatgas systeem ging branden

Wik

Lid
Gewoon ter informatie even wat ik meemaakte met mijn Fabia Combi Greenline

Zeer tevreden eigenaar van de Fabia, bouwjaar 2010, kilometerstand 116000


Opeens ging daar het lampje van het uitlaat storing systeem branden.
Ojeeeeee, dacht ik, dat gaat vast de EGR klep worden . . . . . . . .
Ik merkte tijdens het rijden geen verschil, geen noodloop ofzo.

Maar gelukkig, bij het uitlezen van de storing door de Skoda dealer bleek het
een sensor te zijn die stuk was, of verkeerde waarde aangaf.
De "verschildruksensor"

Deze is vervangen, kosten 132 euro.

Door het oog van de naald gegaan (lees EGR klep) denk ik dan. :-)

Dit wilde ik toch ook maar even delen met jullie.
Het is niet altijd de EGR klep.

Grote vraag blijft natuurlijk, wanneer KAN ie wel komen, die klep dan.
Blijft spannend.
 

Kogamyata

Senior Member
@Wik, maar je schrijft ook niet of het 'n diesel of benzine is. Bij mijn dieseltje merkte ik tijdens het rijden en telkens weer starten en rijden week aan een stuk met motorstoringslampje aan, ook helemaal niets. Maar bij uitlezen...toch EGR. De EGR-volgers weten er alles van.
Succes met de sensor.
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske, Dat weet ik niet. Jij bent toch altijd diegene die wil weten om welke motor en specificaties 't gaat. Met die kennis gewapend vermeld ik daarom altijd 1,2 turbo diesel green line. Maar als Green Line voldoende is zoals jij zegt, hoeft er de rest idd niet meer bij, maar ja dan weet jij het weer wel, maar 'n ander weer niet. Wittewel! Maar dankzij jou wijsheid, raak ik aardig op de hoogte:yeehaa::D.
Groeten,
Joop.
 

Wik

Lid
Excuses voor het vergeten detail.:-)

Nog even voor de complete informatie.
Het is de DIESEL Greenline 1.2
 

leo442

Forumguru
Een verschildruk sensor zit ook alleen maar op een diesel. Deze is bedoelt om de verzadiging van het roetfilter in de gaten te houden.
 

Blackokkie2

Forumguru
Heb je er toevallig een powerbox op aangesloten? Dan was niet je sensor stuk, heb ik gehad met mijn Passat, eerste melding ABGASS WERKSTAT, sensor vervangen, tweede melding ABGASS WERKSTAT, sensor weer stuk? Wacht eens even Meneer B, heeft u een powerbox? Ja, hoezo? Oh dan de melding gewoon negeren of de powerbox verwijderen.
 

Spierings

Forumguru
Zou dan meteen die rommel verwijderen, is anders alleen maar vragen om problemen
Als je met een storing van de verschildruksensor door rijd zal de motor ook niet regeneren..
 

Havana

Forumguru
Heb ik ook gehad. Prijs was ongeveer hetzelfde. Achteraf had ik beter direct de complete DPF eruit kunnen laten halen, dat was iets duurder geweest maar niet eens heel veel. Later heb ik dat alsnog laten doen.
 

JayDie

Lid
Hier ook het "uitlaatgascontrolesysteem" lampje. Dag erna weer uit, week erna dagje weer aan (Skoda mobiliteitsservice zei vloeistoffen peilen). Een tijdje erna merkte ik ook missend vermogen en dat hij pas 'trekt' bij 2.500 / 3.000 toeren. Als je op de snelweg zit en je zakt terug naar 100km/u en wil weer optrekken... no way... tergend langzaam.

Heb een tijdje het schakeladvies niet opgevolgd en 50 km/u in de 3e versnelling (ca. 2.000 rpm), 80 in de 4 (idem) en vaker terugschakelen bij optrekken, gaat vanmorgen (auto moest naar de dealer) het lampje ineens weer uit en ook geen problemen met vermogen... Ik heb overigens niet dat 'roetfilterregeneratie' lampje zien branden...

Auto staat nu bij de Skoda dealer, blijkt de verschildruksensor en een verzadigd roetfilter te zijn... Kosten: € 1.300,- WTF? Kan dat filter niet gewoon uitgeklopt worden :sterretjes:


Skoda Fabia II Combi Greenline 1.2 TDi / 160.000
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Nee, deze kan niet uitgeklopt worden, maar je hebt chemische middelen waarmee je het roetfilter schoon krijgt, google maar eens.

Kan er geen nood regeneratie gedaan worden net testkast?
 

Joske

Forumguru
inderdaad... nood-generatie??

als ze mij voor de keuze zetten: nieuw roetfilter a 1300 euro of dat ding laten open slijpen en leeghalen wist ik het wel..... dan nam ik het risico voor de keuring wel!
 

Spierings

Forumguru
inderdaad... nood-generatie??

als ze mij voor de keuze zetten: nieuw roetfilter a 1300 euro of dat ding laten open slijpen en leeghalen wist ik het wel..... dan nam ik het risico voor de keuring wel!
Nood regeneratie is een geforceerde regeneratie.

Open slijpen en leeghalen is geen optie, dan zou je hem ook softwarematig weg moeten schijven. Iets wat bij de 1.2 niet gaat.

Met chemische middelen heb ik meerdere keren een compleet verstopt filter open gekregen zodat deze naderhand met een andere handeling schoon gemaakt werd..
 

Joske

Forumguru
oh juist ja... de 1.2TDI is nog altijd niet de ECU van gekraakt (ook niet echt markt voor... alhoewel, men zou op den duur wel markt gaan krijgen als je dat hier allemaal leest).

Wat soort chemische troep wordt er gebruikt om roet op te lossen @Spierings ? :)
 

Spierings

Forumguru
Het merk weet ik niet meer, was bij mijn oude baas, eerst met een speciaal pistool als schuim voor de roetfilter ingespoten, door er een sensor uit te halen. Dat was echt troep. Vervolgens met een tank toevoeging verder gereinigd.

Daarom effe googlen, staat erg veel info op het net en meerdere bedrijven die dit kunnen
 
Bovenaan Onderaan