Storing uitlaatgascontrolesysteem Skoda Fabia 1.4 TDI PD bj2006

sjorsweijers

Nieuw lid
1. Storing uitlaatgascontrolesysteem Skoda Fabia 1.4 TDI PD bj2006 215.000KM
Hallo lui,

Ik en ongetwijfeld ook anderen hebben dit al eens mee gemaakt.
Lampje van het uitlaatgascontrollesyteem gaat branden tijdens het rijden.

Wat merk ik hiervan:
De motor verliest zijn vermogen. Inhalen gaat heel langzaam (slakketempo).
Ik rijd zelf niet al te hard nl. 100/110KM/per uur
Lampje brandt meestal na 80KM gereden te hebben, maar vaak ook al eerder.
De auto start perefect! stationair draait de motor lekker.
Na een paar dagen gaat het lampje ook weer vanzelf uit. Er zijn dagen dat ik het lampje niet zie. En een week later om de paar dagen.

Vervolgens naar de dealer gereden. Uitgelezen en er kwamen 2 foutcodes naar boven.

17932 P1524 035
Bezinepomprelais -J17
onderbreking/kortsluiting met massa.
Sporadisch voorkomende storing.

18027 P1619 035
Relais gloeibougies -J52
onderbreking/kortsluiting met massa.

Nu al 350 euro lichter en nog steeds niet opgelost. Al bij 2 verschillende dealers langs geweest.

Ik heb het idee dat de dealer niet genoeg weet/ervaring/know how om dit soort motorstoringen op te lossen.

Ik vroeg de monteur of ze ook systematisch te werk gaan. Alles uitsluiten..... Maar de monteur gaf aan dat dit overal in de motor kan liggen. Ik ben hier niet mee eens.

Gevonden op internet, lijkt mij een moeie try-out.

Nu nog een dealer in de buurt vinden die dit samen met mij het onderstaande wilt uitsluiten.

Heeft er iemand van jullie exact hetzelfde probleem gehad in het verleden of misschien zelfs nu....
Graag wil ik kennis delen.

foutcode: 17932 P1524 Opvoerpomprelais (J17) onderbreking/kortsluiting met massaduKraftstoffpumpenrelais (J17) Unterbrechung/Kurzschluss nach MasseenFuel Pump Relay (J17) Open or Short to GroundExtra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Vermogensverlies
Storing in rijgedrag
Motor slaat aan en direct weer af
Motor slaat af
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar J17 (onderbreking of kortsluiting naar massa)
J17 defect
Mogelijke oplossingen:
Controleeer bedrading en aansluitingen
J17 controleren / vervangen

foutcode: 18027 P1619 Relais gloeibougies (J52) onderbreking of Kortgesloten aan MassaduRelais für Glühkerzen (J52) Unterbrechung/Kurzschluss nach MasseenGlow Plug Relay (J52) Open/Short to GroundExtra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke symptomen:
Gloeit niet voor
Slechte koude start bij temperaturen lager dan 10 gr.C.
Mogelijke oplossingen:
Check/vervang Relais gloeibougie (J52)
Doe output test
Extra info:
Zie TDIClub Glow Plug 101
Elke gloeibougie kun je eenvoudig testen.
De gloeitijd van de gloeibougies kun je veranderen

Wat betreft de reparatie/onderzoek. Er was trouwens ook nog een storing in
17957 P1549 035
Magneetklep laaddrukberegenzing -N75
Kortsluiting met massa

Dit is opgelost door de vacuumslang van de laaddruk regeling te vervangen dmv lekkage. 115 euro

Vervolgens is er al eens eerder een reparatie/onderzoek gedaan betreffende deze 2 fout meldingen. Waardoor dat lampje aangaat.

Storing uitgelezen +gewist
Interactief gloeirelais gecontrolleerd nu goed
Linker dashboard bekleding in/uitgebouwd
Relaishouder in/uitgebouwd
Paravan in en uitgebouwd
Bedrading tussen relais en motor ECU doorgemeten nu goed
Luchtfilet huis in/uitbouw
+draden van gloeirelais en brandstofpomp relais omgeleid.

276,61 euro

totaal: 380 euro en ik ben nog niks opgeschoten maar dan weet je de historij van deze zaak.

Ik ben zelf geen monteur en heb er al helemaal geen verstand van.

Kan jij mij aanbevelen waar ik langs kan gaan voor deze controlle/reparatie???

jos_br

Actief lid
Dit is duidelijk een noodloop en wordt veroorzaakt door de turbo. In een van de storingen zat al een storing aansturing van de turbo. Waarschijnlijk heb je nu de turbo vast zitten met alle gevolgen van dien.

Jos.

Monteurtje

Forumguru
Als een auto in noodloop gaat hoeft dat helemaal niet alleen aan de turbo te liggen. Kan veel meer oorzaken zijn. Dus weet niet waar je dit op baseert.

Ted

Forumguru
Is de kabelboom onder het luchtfilter al gemodificeerd? Wellicht is deze aangetast, vandaar deze vage storingen!

cvegreen

Forumguru
@ topic starter , het is aangewezen om je eerst in meet&greet voor te stellen vooraleer je vragen begint te stellen hier .
@ Ted , ik zie in zijn eerste post dat zijn auto van 2006 en dus het facelift model heeft en dus is het kabelboom probleem daarmee ook opgelost . Het is enkel voor wagens van voor 2005 dat dit geldt als ik het goed voorheb tenminste .

Bovenaan Onderaan