storingen cr1.6

Sinds een maand ben ik in het bezit van een nieuwe octavia Elegance uitgerust met de nieuwe 1.6 common rail diesel.

Prima auto en prima motor...maar...

Wat ben ik tot nu toe tegengekomen?
- na 3 weken begon het eerste lampje te branden, die van het uitlaatgasmonitor systeem (ik wist niet dat het bestond). ja hoor bij de garage kwamen ze er achter dat de sensor die de temperatuur in de uitlaat meet kapot is. De computer kan geen bepaling meer doen en gaat dus wat voorzichtiger doseren. Uiteraard heb ik alle voordelen van een nieuwe motor en blijkt de sensor nergens in nederland op voorraad en moet ie in die heimat besteld worden. top!
- 1 dag later, het tweede lampje en het bericht dat de rechter dagverlichting kapot is. Tsja kan gebeuren.
- 2 dagen daarna (ik mocht gewoon doorrijden) rijdt ik van een parkeerplaats weg om in te voegen op de snelweg en 'bling' het derde lampje! een motorstoring...de motor begrenst bij 80 (lekker op de snelweg) met het bericht dat ik zo snel mogelijk naar de garage moet! Ik heb de auto stilgezet en na paar minuten voorzichtig weggereden en gelukkig deed ie weer normaal. Sinds deze laatste storing, is mijn rechter dagverlichting wat kapot was, op miraculeuze wijze weer gerepareerd, want hij doet het gewoon en het waarschuwingslampje is weer uit.

Nu is het elke dag weer een verrassing wat het volgende storingslampje gaat zijn. zucht!

bos-eh

Nieuw lid
tja blijkbaar schroeven ze ook nog steeds op maandagmorgen auto's in elkaar, in 'mijn' O2 dezelfde motor, maar na 16.000 km nog geen enkele storing, gelukkig!

hemi24

Forumguru
Bij mij met de 1.6CR na 18.000 km ook geen problemen (zelfs nog géén olie hoeven bijvullen).

Stadslampjes is iets wat ik nog ken van de vorige O2, die willen weleens sneuvelen.
Hoop dat die van jou wel correct gemonteerd is: bij mijn FL kreeg ik de storing ook na 2 dagen.
Bleek dat het lampje niet goed in de behuizing was gestoken en deze zich had vastgesmolten in het koplamphuis, met als resultaat een compleet nieuwe unit linksvoor..!

Storing 1 en 3 hebben een verband met elkaar lijkt mij zo, je motor heeft verkeerde signalen ontvangen en is in noodloop gegaan.

flip

Lid
Nog wel maar een goeie 5000km, maar ook geen olie moeten bijvoegen en voorlopig (dat zou er nog aan ontbreken) een foutloos parcours. Nochtans bleken die 1.9's wel wat olie te verbruiken in het begin.

Bovenaan Onderaan