Storingscode P0171 en nu.....?

Goedemiddag,

Na een aardige tijd probleemloos met mijn Fabia gereden te hebben,( geen nieuwe topics oid..) dient er zich sinds enkele tijd een hardnekkige storing aan.
Volgens het instructieboekje betreft het uitlaatgascontrolesysteem (motorsymbool)
Ik heb een OBD II uitleessysteem aangesloten. Hierbij geeft hij de foutcode P0171 aan.
Op internet worden een scala aan oorzaken gegeven. Ook onderstaande site geeft veel mogelijkheden.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16555.html.
Op dit forum kom ik deze foutcode ook tegen, ook met verschillende oplossingen...
De garage waar ik nu nog de Fabia in onderhoud heb, wil alle sensoren gaan vervangen, alsmede de flexible slang aan de uitlaat. Ik ben ervan overtuigd dat dit in de papieren gaat lopen, ik weet niet of de auto dat nog wel waard is.... en of dit wel de manier is......
Ik heb besloten, datgene wat ik zelf zou kunnen doen, eerst te proberen.
Ik ben begonnen met de LMM sensor schoon te maken. deze was aardig vervuild.
Vervolgens heb ik de foutcode gereset, en gekeken of en hoe lang het duurt voor de foutcode weer terug kwam. De eerste keer kwam hij na 70 km weer op, de 2e keer na 450 km.
Het zal toeval zijn, maar het leek of ik de foutcode kon aanroepen door tijdens een rit de airco een paar keer aan en uit te schakelen.....Toch kwam de fout ook terug na een koele dag, zonder airco.

Maar goed, de LMM sensor is schoon, de volgende sensor lijkt mij de MAP sensor...... Ik las dat dit ook relatief gemakkelijk zelf te doen zou zijn.
Maar...waar zit deze bij mijn Fabia???
Is er misschien iemand die mij eventueel nog verder op weg kan helpen, waar ik de oorzaak nog meer kan zoeken?

Het betreft een Skoda Fabia Elegance 2.0 uit 2006
Hij rijdt op LPG (vanaf nieuw erin)
Motorcode AZL
km stand 229.000 km

Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen, zodat ik met een brede glimlach afscheid kan nemen van mijn huidige garage......

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Martin
 

ronald_j

Actief lid
Het kan een luchtlekkage zijn. De egr klep kan een beetje open blijven staan. Dat had ik zelf. In het begin gaf dat alleen foutmeldingen. Pas later merkte ik dat de motor ging in houden ed.
 

Spierings

Forumguru
@Cees33 dat is een egr van een diesel, de Egr van een benzine motor blijft meestal stukken schoner i.v.m. geen roet en olie van de turbo. (Als er bij deze motor zoizo een op zit)
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij heb ik dit bij onze Beetle (met volgens mij dezelfde 2.0 motor) gehad en daar was de vaccum slang van de hoofdremcilinder naar de inlaat lek..
Daarnaast zijn daar de lambda sonde en de LMM vervangen.

Maar het kan lastig probleem zijn om te tackelen omdat het vele oorzaken kan hebben, maar dat had je al gelzen op de site van gerrit speek..
 
Hallo, bedankt zover voor alle reacties!
Vanavond de gasklep gereinigd (was aardig vervuild) daarna de code gereset.
Ik ben benieuwd....
Ik ga steeds meer dingen horen die me zorgen baren.. Binnenkort moet ie maar eens de brug op om de hele uitlaat te laten inspecteren....
@Antera,
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan wordt de motor nu ineens niet blij, terwijl hij er 229000 km mee gelopen heeft, zonder problemen....

Grtz

Martin
 

Spierings

Forumguru
Als je nu opeens dingen aan de uitlaat gaat horen kan dat ook de rede zijn waarom je garage het flexibele stuk van de uitlaat aangegeven hebben..

Je zou eventueel kunnen kijken of de problemen op benzine ook voorkomen..
Kan soms ook hieraan liggen.
 

Spierings

Forumguru
Even een tank op benzine rijden kan nooit geen kwaad en je weet dan in ieder geval zeker of je het wel of niet in de LPG moet zoeken ..
 
lampje kwam na 12km weer op...... Vandaag de uitlaat gecontroleerd. Deze is volledig gasdicht.
De volgende stap is inderdaad een tank op alleen benzine te rijden. (eerst resetten...) Kijken of de storing dan ook opkomt. Contact met een professionele lpg garage in Houten gaf al heel snel dezelfde optie aan, om te kijken of er iets aan de lpg installatie hapert (verstopt)
Dat wordt de komende tijd duur rijden hahaha
Wordt vervolgd
 

Antera

Donateur
Hallo, bedankt zover voor alle reacties!
Vanavond de gasklep gereinigd (was aardig vervuild) daarna de code gereset.
Ik ben benieuwd....
Ik ga steeds meer dingen horen die me zorgen baren.. Binnenkort moet ie maar eens de brug op om de hele uitlaat te laten inspecteren....
@Antera,
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan wordt de motor nu ineens niet blij, terwijl hij er 229000 km mee gelopen heeft, zonder problemen....

Grtz

Martin


Wij gaan ook tig jaar mee en stoppen er een keer mee zo ook een auto. Alles slijt en daarmee komen de problemen vanzelf een keer.

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit niets betekent dat ie er al zolang mee rijd en je kan dat niet uitsluiten
 
Bovenaan Onderaan