storingslampje verlichting

maf

Lid
Al enige tijd gaat regelmatig het controlelampje branden dat aangeeft dat er een lampje stuk is. Hij geeft ook via de MFD aan dat het iedere keer hetzelfde lampje is. Echter, dit controlelampje brandt niet altijd.
De dealer heeft al menig lampje gewisseld, maar probleem blijft. Heeft iemand hier ook ervaring mee? En dan vooral met een oplossing?

Octavia_II

Actief lid
Al enige tijd gaat regelmatig het controlelampje branden dat aangeeft dat er een lampje stuk is. Hij geeft ook via de MFD aan dat het iedere keer hetzelfde lampje is. Echter, dit controlelampje brandt niet altijd.
De dealer heeft al menig lampje gewisseld, maar probleem blijft. Heeft iemand hier ook ervaring mee? En dan vooral met een oplossing?

Hoi Maf,

de lampen bij een octavia worden ook "koud" (dus als ze niet aan staan) getest door de boordcomputer. Vandaar dat je de melding ook krijgt als de lampen niet aan staan.

Indien de desbetreffende lamp al gewisseld is (en nu wel werkt ;) en de boordcomputer komt nog steeds met de melding dan lijkt me dit een gevalletje: "slecht contact" of een "bijna-draadbreuk/wakkelcontact".

Ps. treed de fout toevallig op als de auto over hobbelig/slecht wegdek rijdt?

Succes.

Charlie

maf

Lid
Het wegdek heeft in ieder geval geen invloed op de status. Het lampje gaat ook niet aan tijdens het rijden, alleen bij het starten en blijft dan branden. Als ik de motor dan uitzet en opnieuw aan gaat hij de ene keer wel uit, de andere keer weer niet! Er zit dus geen logica in. Overigens rijd ik altijd met de lampen aan.

Het toeval wil dat ik precies hetzelfde heb. De Maxidot geeft aan dat het mijn linker stadslicht is. Soms heb ik dagen geen melding of een brandend controlelampje, dan brand het controle lampje weer elke dag. Vandaag was 'ie uit.
Bij de volgende beurt laat ik er naar kijken.

Ik het het idee dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft en een defect lampje beïnvloed.

maf

Lid
Bij mij is het continue het lampje links achter; het enige lampje wat niet in een "platform" zit. De dealer gaf eerst aan dat wanneer een lampje zwart begint te worden de weerstand anders is en de computer dit registreert als een defect. Echter nu dat ene lampje vervangen is, blijft de melding terugkomen, voor dezelfde locatie! Misschien toch een los contact? Ze hebben wel achteraf een trekhaak gemonteerd...
Echter, vanaf dag 1 (letterlijk) geeft dit lampje de storing.. blijft raar!

purk

Senior Member
misschien is het regelapparaat aanhangerherkenning niet gecodeerd, of zit er een verloopstekker in?

Mark

Banned
Ik denk ook dat het in de bedrading van de trekhaak zit, het is niet de éérste maal dat ik hoor dat de electronica raar begint te doen na het aansluiten van de bedrading van de trekhaak.
Normaal gezien moet de dealer zo'n fouten kunnen uitlezen van de boordcomputer van de wagen.

henk_de_bruin

Actief lid
heren

Ik heb het zelfde met de linker koplamp
Als ik de auto gestart heb brand de foutmelding van het lampensysteem.
mijn lampen staan ook altijd "aan" en als ik dan even de schakelaar van het licht uitdraai en dan weer aan, dan is de melding weg?!

gr henk

Gieliovd

Forumguru
Mijn lampje van de verlichting ging net ook branden. Motor aan, lampen aan, lamp weer uit. Lampje dashboard aan, pieeeeep...

Dan maar met groot licht en mislampen naar huis op risico van een boete :)

Morgen maar eens lampje vervangen :(

maf

Lid
heren

Ik heb het zelfde met de linker koplamp
Als ik de auto gestart heb brand de foutmelding van het lampensysteem.
mijn lampen staan ook altijd "aan" en als ik dan even de schakelaar van het licht uitdraai en dan weer aan, dan is de melding weg?!

gr henk

Dat is inderdaad hetzlefde euvel wat ik ook heb. Echter, de melding gaat niet altijd weg. Ik kan er geen duidelijke lijn in zien. En de melding was er ook al voordat de trekhaak werd gemonteerd. Toen bleef deze echt maandenlang weg.... om nu al hele tijd te branden.

Ook bij de Scout storing.

Indicatorlamp brandt en het display meldt right front bulb (en nog iets) maar alles brandt gewoon. Na een herstart vanavond geen meldingen meer:smiley29:

Volgende week moeten we toch naar de dealer voor een irritante klapper in de aandrijving, nemen we dit ook even mee :crazy:

Antera

Donateur
Niks abnomaals. Je lampje is al dusdanig aan het slijten dat het draadje in de lamp al wat dunner word en de weerstand hoger word. De BCM staat redelijk krap afgesteld bij sommige waardoor het lampje gaat branden ook al is het lampje nog niet kapot. Even lampje vervangen en je probleem is opgelost.

Dit is vaak de oorzaak

Bovenaan Onderaan