Storingsmeldingen tijdens rijden

Goedemiddag,

Sinds kort gebeurt het regelmatig dat mijn auto allerlei meldingen geeft tijdens het rijden.
Deze meldingen verschijnen als ik een tijdje op ACC rij.
Ook gaat het sturen dan wat zwaarder
Op de foto's is te zien welke meldingen dit zijn.
Zelfs de start/stop knop moet ik twee keer indrukken om de motor uit te zetten.

Ik heb ook al een maand ongeveer last van een bandenspanningsmelding. Als ik de bandenspanning controleer, dan is er niets aan de hand.
Opslaan van de waardes helpt heel even, maar vrij snel tijdens het rijden komt de melding weer terug.
Ik heb alle banden laten controleren, maar er werd niets vreemds gevonden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
 

Bijlagen

  • 1000018675.jpg
    1000018675.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 64
  • 1000018674.jpg
    1000018674.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 59
  • 1000018673.jpg
    1000018673.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 60

hemi24

Forumguru
Eén van de ABS-sensoren of een stekkerverbinding?
Uitlezen zal waarschijnlijk meer informatie opleveren.
 

Tees

Donateur
Ik gok op de accu. Volgens je profiel is de beer uit 2017, dus 7 jaar oud. Is de accu al eens vervangen?
 
Ik gok op de accu. Volgens je profiel is de beer uit 2017, dus 7 jaar oud. Is de accu al eens vervangen?
Dat durf ik niet te zeggen, we hebben deze auto net bijna 3 jaar.
Maar zou goed kunnen hoor. Ik neem dat dinsdag mee.
 

Tees

Donateur
Kijk eens onder de motorkap naar de accu. Vaak staat er ergens een productiedatum in gestanst. En als het een originele VAG accu is, dan is de kans aanzienlijk dat het de originele is (mogelijk met uitzondering van als een dealer de accu al eens vervangen heeft).
Als het de originele is, dan heeft ie t tamelijk lang volgehouden voor een S/S accu. De meeste beginnen na 3-5 jaar wel slechter te worden.
 
Kijk eens onder de motorkap naar de accu. Vaak staat er ergens een productiedatum in gestanst. En als het een originele VAG accu is, dan is de kans aanzienlijk dat het de originele is (mogelijk met uitzondering van als een dealer de accu al eens vervangen heeft).
Als het de originele is, dan heeft ie t tamelijk lang volgehouden voor een S/S accu. De meeste beginnen na 3-5 jaar wel slechter te worden.
Dit is wat ik zie (zie foto). 20240608_210318.jpg
 

Tees

Donateur
Lijkt me helder, die eerst (laten) vervangen en daarna maar verder kijken. Voordat de dealer/garage de halve auto uit elkaar gaat halen...
 
Iedereen alvast hartelijk dank voor de tips en suggesties. Ik zal volgende week met een update komen, nadat de auto een grote beurt heeft gehad.
 
Ja, viel mij ook op. Straks de auto maar eens goed uitzuigen en afnemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jadatis

Nieuw lid
Alleen dat stukje van de bandenspannings melding. Dat hebben wij eens met onze skoda gehad. Is indirect systeem, dat de ABS sensoren gebruikt. Als dan band minder druk heeft dan de anderen, dan wordt de afrolomtrek kleiner, en daardoor de toeren per minuut meer, waar de sensoren op reageren.

MaR bij ons bleek een achterrem aan te lopen waardoor de bandinhoud warm werdt door de hitte van de remmen die via de velg de bandinhoud verwarmde. Daardoor minder toeren van dat wiel ( rechts achter), en dus ook toerenverschil wat systeem uitlegde als te lage druk.
Hebben de remklauw moeten vervangen, omdat de zuiger niet meer los te krijgen was.
Ook gelijkmaar de versleten remblokjes rechts en links vervangen.
 

Tees

Donateur
@jadatis die melding op zichzelf zou idd niet direct wijzen op een probleem met de accu. Dan is t vaak een van de ABS sensoren of iets anders bij de remmen.
Maar de hele combinatie aan meldingen die hier staan is wel een indicatie van een accuprobleem, dit zijn allemaal zaken die bekend zijn op te treden bij een zwakke accu of slechte dynamo.
 
Goedemorgen, even een update.
Accu is vervangen, maar heeft niet geholpen. Het enige dat nu wel weer werkt is het automatische start/stop systeem.
Na een aantal kilometers op ACC, komen alle andere meldingen weer terug.

Wat wel opviel was dat het gebruik van brandstof beter lijkt te zijn, dus dat is al wat winst.
 

Tees

Donateur
Dan is de volgende vraag: is ie al uitgelezen op foutcodes? En als je dat laat doen, vraag dan even om een uitdraai of de codes zelf, dan kunnen wij ook nog meedenken :jaja:
 
Bovenaan Onderaan