Stotteren in iedere versnelling

Folkert

Nieuw lid
Hoi,

Sinds vandaag stottert onze skoda octavia 1.6 benzine in iedere versnelling.
Daarbij maakt de motor geluid alsof je hard achteruit rijd.
Wanneer de motor loopt en in zijn vrij staat loopt hij prima zonder vreemde geluiden.

kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn?

Groet,

Folkert

Folkert

Nieuw lid
Hoi,
bouwjaar 1998 km 194000
octavia I of II weet ik niet
handbak 5 versn.
Wanneer ik optrek begint hij te stotteren, dit t/m 5e versnelling.
groet

Ronnie

Forumguru
Het is dus een Octavia 1, waarschijnlijk met een AKL motor en een DLP versnellingsbak.
Wat is "net als bij hard achteruitrijden" precies?
Is dit het gierende geluid van de bak?

Folkert

Nieuw lid
Hoi
Een soort gierend geluid ja.
wanneer je achteruit rijd en flink fa's geeft, hoor je een typisch geluid, zo hoort het nu ook wanneer je vooruit rijdt
auto behoud ondanks het stotteren zijn vermogen wel

Ronnie

Forumguru
Als je onder het rijden de koppeling intrapt is het dan weg? Is het geluid er bij stilstand in vrij ook? En wordt het erger(hoger) als je gas geeft, dus is het toerentalafhankelijk?

Folkert

Nieuw lid
Nee geluid is er alleen wanneer je optrekt, wanneer de auto in de vrij staat of als ik de koppeling intrap, dan niet.
geluid word iets erger naarmate de toerenteller stijgt.
echter stottert hij behoorlijk

Ronnie

Forumguru
Klinkt als een versleten Priseaslager in de versnellingsbak; echter kan dit niet het stotteren veroorzaken ( of het moet aan het vastlopen zijn, maar dan breekt het wel af)
Het blijft natuurlijk moeilijk om zo vanachter de PC een diagnose te stellen......

Folkert

Nieuw lid
Begrijp dat het stellen van een diagnose zo moeilijk is.
toch wil ik je bedanken voor het meedenken!

groet Folkert

Cordoba

Forumguru
Folkert als ie zo 'stottert' zie je dat dan én op de toerenteller én op de snelheidsmeter? (of zie je alleen dat de snelheid achterblijft, en de toeren sneller oplopen dan op grond van de snelheid zou moeten?)

Gezien je omschrijving, denk ik een beetje aan een koppeling die zijn beste tijd gehad heeft, maar moeilijk in te schatten of dat ook maar in de buurt is, van de werkelijkheid.

Overigens: ik vraag me af of ik je ken van vroeger, je vader en moeder heten niet toevallig Hans en Anneke?

Ronnie

Forumguru
Gezien je omschrijving, denk ik een beetje aan een koppeling die zijn beste tijd gehad heeft, maar moeilijk in te schatten of dat ook maar in de buurt is, van de werkelijkheid.
Maar een versleten plaat maakt toch niet het gierende geluid? En stotteren doet ie er ook niet van.....

Folkert

Nieuw lid
Nee toerenteller loopt gewoon op, zo ook de snelheid. Blijft de kracht wel houden, maar alleen stottert/schokt hij.
Mijn ouders heten geen Hans en Anneke. Ikzelf woon in oldeberkoop

Ronnie

Forumguru
Ben je enigszins technisch aangelegd? (ik bedoel dan of je een beetje de weg weet onder de motorkap.....)

Cordoba

Forumguru
Ik ken een Folkert die hier in het dorp gewoond heeft en naar het noorden is verhuisd, maar ik weet niet precies welk Fries dorp, vandaar.

@Ronnie: ik dacht dat een versleten drukgroep wel eens een gierend geluid kan veroorzaken, en ook het sneller oplopen van toerental dan van snelheid wordt wel eens op vergelijkbare manier omschreven (mijn ervaring is anders). Ik had ook grote twijfels, maar wilde de mogelijkheid niet bij voorbaat uitsluiten.

Tonno

Actief lid
Als ik zijn verhaal zo hoor, lijkt het wel of er een tandje is afgebroken in de versnellingsbak.
Dat zou het stotterende gevoel verklaren.
In combinatie met een gierende bak, vrees ik dat er gewoon een andere bak onde moet.

Bovenaan Onderaan