stotterende en schokkende skoda fabia

welkomjan

Nieuw lid
wie kan me helpen...

mijn skoda fabia 1.4 uit 2004 stottert heel erg, ik heb hem uit laten lezen bij een
niet skoda dealer(ik weet niet of dat uit maakt?) daar kwam uit dat poot of bobine 3 niet goed was.
Een andere bobine erin gedaan wel 2e hands maar was wel gewoon goed en toen deed hij
eigenlijk wel weer gewoon al had ik wel het idee dat hij een heel klein beetje trilde maar niet
heel erg en zeker niet zo als dat schokken van nu! maar nu een paar weken heb ik het weer,
dus weer geprobeert een met een andere bobine en nog 2 andere bobines maar nu blijf hij trillen
en schokken. zou please iemand me kunnen helpen?
 
Een Skoda dealer zou meer moeten kunnen uitlezen; is niet altijd het geval.
Juiste diagnose stellen is een vak apart en heeft met de persoon in kwestie te maken!

Om welk motortype gaat het, er zijn meerdere 1,4 motoren?

Het vervangen van de bobine gaf de eerste keer een goed resultaat. Bougies, kabels, e.d. zijn goed?
Waarschijnlijk is het handigste, verder diagnosticeren door uitlezen met VAGCOM/VCDS.
Ik zou hier bij VAGCOM-ledenlijst zoeken of er iemand in de buurt woont, die kan helpen.
 

Cordoba

Forumguru
Uitlezen is wat je het eerste moet doen. Als het probleem in dezelfde cilinder zit: check de bijbehorende bougie eens. Het gebeurt vaker dat een kapotte bobine een beschadigde bougie oplevert, en omgekeerd (dus een beschadigde bougie, die schade aan de bobine oplevert).
 

nick W

Nieuw lid
wie kan me helpen...

mijn skoda fabia 1.4 uit 2004 stottert heel erg, ik heb hem uit laten lezen bij een
niet skoda dealer(ik weet niet of dat uit maakt?) daar kwam uit dat poot of bobine 3 niet goed was.
Een andere bobine erin gedaan wel 2e hands maar was wel gewoon goed en toen deed hij
eigenlijk wel weer gewoon al had ik wel het idee dat hij een heel klein beetje trilde maar niet
heel erg en zeker niet zo als dat schokken van nu! maar nu een paar weken heb ik het weer,
dus weer geprobeert een met een andere bobine en nog 2 andere bobines maar nu blijf hij trillen
en schokken. zou please iemand me kunnen helpen?

hallo, ik heb hetzelfde probleem nu, zelfde bj en motor. is het probleembij u opgelost? mijn monteur denkt aan een gescheurde klep. boubines zijn al alle 4 vervangen.. ik weet het ook niet..
 
Een gescheurde klep.......ik moet zeggen dat ik die niet vaak hoor....klinkt meer als een wilde kreet van ik weet het even niet meer.
Nou ik zou eerst de gehele ontsteking na lopen en vaker gebeurt het dat wanneer er een defect is er kort daarna of direct daarna de andere ook overlijden......jammer genoeg.

Het kan idd ook zijn dat zoals eerder gepost de bougie is opgeblazen en word vaak over het hoofd gezien.
 

nick W

Nieuw lid
vreemde was dat de monteur het uitlees apparaat had aangesloten. op het moment dat hij de airco uitzet zie je dat de waarde van cil 2 stijgt terwijl de overige 3 mooi op nul blijven staan. zet je de airco weer aan,zakt de waarde weer naar 0. daarbij,waneer de waarde stijgt rammelt/schommelt de auto en verliest vermogen..... ben al alles aan het googlen. kom ook op een vuil gasklephuis uit.... gttjes
 
Ik heb ook een mechanische airco.....kost mij ook vermogen met optrekken enz.

En een schoon gasklephuis altijd een goed begin samen met de egr.
 

nick W

Nieuw lid
ok thx! als jullie me dan ook nog kunnen zeggen wat ze bedoelen met, het opnieuw inleren van het gasklephuis..en wat is egr? zoals je merkt ben ik een leek:s maar scheelt me klauwen vol geld als ik het zelf doe. gtt
 

turboturbo

Forumguru
wat ze bedoelen met, het opnieuw inleren van het gasklephuis..en wat is egr?
EGR en gasklephuis zijn 2 onderdelen die samen o.a. voor de luchtaanvoer zorgen en het recirculeren van de uitlaatgassen.
Google maar eens op de termen of kijk bij MarcoVW's site (http://www.marcovw.nl)

Google maar eens op 'EGR Fabia 1.4' en je komt de wereld aan informatie en how-to's tegen. Ik heb het een paar maanden geleden zelf gedaan (gedemonteerd en gereinigd) maar ik heb geen 1.4 motor.

Een gasklephuis dient na demontage opnieuw ingeregeld te worden, omdat je anders een zeer onrustige stationair loop hebt (zelf ervaren). Alsof er iemand de hele tijd een beetje gas geeft, en de motor telkens dreigt uit te vallen. Na het inleren (of: basisinstellingen afstellen) is dat weer in orde.
 
Bovenaan Onderaan