Stotterende motor in Octavia 1,2 Tsi 2010

erikkie

Senior Member
hoi,

Ik heb sinds april 2010 een octavia 1,2 tsi met handbak. (km stand rond de 34.000 momenteel.)

Ik heb al vaker last gehad van een wat stotterende motor. Dit gaat altijd met vlagen. Soms weken geen last en nu de laatste tijd wordt het steeds erger.

Bij rijden op de cruisecontrol op snelweg lijkt het soms wel of benzine niet goed verbrand ofzo. Hij schokt dan gewoon een beetje. Er gaat lichte trilling door de auto. (ook voor passagier merkbaar).
Bij optrekken en flink gas (niet volgas) geven is het vaak nog wat erger.

Nu heb ik er vandaag nog beetje op gelet, maar nu ook bij optrekken en flink gas lijkt het wel of auto af en toe gewoon geen continue benzine toevoer heeft.
Hij hapert af en toe / houdt in. Het zijn echt fracties van een seconde, maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren. Het rijdt gewoon @$%#$#%

Het is een leaseauto, dus kan 'm wel bij dealer parkeren, maar dan ben ik m'n auto weer kwijt en je zult zien dat die weer niets merken....

Ben ik de enige met dit probleem, of zijn er meer mensen die dit herkennen??? en nog beter, mensen die weten hoe ik het op kan lossen....

Ga binnenkort maar weer eens beginnen met volle tank shell oid, misschien dat dat ook van invloed kan zijn??

(Ik woon vlakbij de grens, dus tank meestal in Belgie, deed ik met vorige auto's ook en daar heb ik ook geen problemen mee)

Alvast bedankt voor jullie hulp

Ik heb dat ook vaker bij mijn BMW 1-serie gehad in daarbij waren het altijd één of meer bobine's die het begeven hadden. Ik zou hem zeker laten checken. Probleem doet zich vaker voor bij erg vochtig weer (zoals nu dus :D)

skod

Nieuw lid
heb zelf 30000km gereden in een 1.4 tsi ... zonder ooit enige stotter te hebben waargenomen, integendeel... het is een superblokje!

remcee

Lid
Ik heb er in de winter ook last van gehad, en volgens mij loopt er al een draadje op dit forum over dit probleem. Het heeft waarschijnlijk te maken met de benzinekwaliteit en/of kou. Maar in deze periode van het jaar zou je die tweede optie toch redelijk kunnen uitsluiten.

erikkie

Senior Member
hoi,

Toch maar afspraak gemaakt voor "diagnose" bij dealer...Moet er nog mee op vakantie nadien, dus heb 't liever ff nagekeken...
Half augustus wordt hij onderzocht en worden waarschijnlijk bougies vervangen.
Als 't voor die tijd erger wordt ga ik maar actie ondernemen, anders wachten we maar ff af...

Cordoba

Forumguru
Kan inderdaad bougie zijn, al is dat met deze km-stand niet echt waarschijnlijk. Ik denk eerder aan een haperende bobine: soms beginnen die met vermogensverlies, vervolgens met af en toe stotteren en dat wordt steeds erger tot de bobine compleet opgeeft. (soms gaat een bobine ook in 1 keer stuk, maar dit patroon komt ook voor)
Bij kapotte bobine ook de bijbehorende bougie laten checken (soms gaan bobine en bougie kort na elkaar kapot).

Bovenaan Onderaan