Stotterende Skoda

DJB

Nieuw lid
Mijn Octavia II stottert bij zo'n 50 km/h. Ook als ik een heuvel afrijd of op de snelweg een tunnel in rijd. Met of zonder cruise control, maakt allemaal niet uit. De dealer weet het niet op te lossen en heeft het bij de importeur neergelegd. Iemand een idee?? Het betreft een 2.0 TDI met DSG.
 

Pedro

Lid
Kan een probleem zijn met de EGR regeling, komt tegenwoordig vaker voor.
Was er nog geen update beschikbaar?
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pedro</font><hr />

Kan een probleem zijn met de EGR regeling, komt tegenwoordig vaker voor.
Was er nog geen update beschikbaar?

[/ QUOTE ]

Wat is de EGR regeling? Is dit probleem hetzelfde als waarmee de 1.9TDI's kampen?
Ik wacht ook al een tijdje op een software update hiervoor. Volgens de dealer zouden ze die van PON krijgen, maar wachten ze nu op de officiële versie omdat de pre-release fouten zou bevatten (heeft iemand daar al wat gemerkt? Er zijn er hier nl. die deze update al hebben).
 

Pedro

Lid
EGR is Exhaust-Gas-Recirculation.

Een regeling om gedoseerd uitlaatgas terug te voeren in de verbrandingsruimte middels een klep tussen uitlaat en inlaat.(tijdens stationair en deellast bedrijf)
Deze regeling heeft als doel de verbrandingstemperatuur lager te maken, wat gunstig is voor de uitstoot van stikstof-oxiden.
Deze regeling is prima voor het milieu, maar minder voor de loopcultuur/inwendige vervuiling.
Het inlaattraject komt vol met zwarte aanslag, een mix van oliedamp en roetdeeltjes, wat op alnge termijn problemen kan geven, vooral bij de rustige rijders.

Als er teveel wordt gerecirculeerd kan de motor ook slecht rond gaan draaien en/of koppel inleveren, voor een optimale verbranding is immers (onder andere) zuurstof nodig, en zo min mogelijk vervuiling!
In het deelastbedrijf is de regeling deels actief en zal dus een nadelig effect hebben op de verbranding, de computer bepaald de hoeveelheid teruggevoerd uitlaatgas afhankelijk van de belasting en het toerental met een correctiefactor voor temperatuur.

Het kan zo zijn dat de noodzaak om aan de Euro-norm te voldoen de reden is dat de EGR zo ver openstaat dat een goede verbranding niet altijd meer mogelijk is.
Een motor kan zo geconstrueerd zijn of in sommige gevallen verouderd zijn dat een intensieve EGR-regeling nodig is om aan de steeds strenger wordende emissie-eisen te voldoen en dus niet altijd mooi rond zal lopen, wat zich uit in stotteren/trillingen.

De fabrikant is gebonden aan deze Euro-norm, en moet elke software update ook weer laten controleren op emissie-eisen, zij kunnen vaak heel simpel de effecten tegengaan, maar worden dan teruggefloten door de Euro-norm omdat de uitstoot dan te hoog is.
Dit is de reden dat ze er soms niets aan kunnen doen, of dat het lang kan duren.........

Ik weet uiteraard niet of dit het probleem is in dit geval, maar het is een probleem waar allle fabrikanten mee kampen helaas (aan de andere kant wel goed dat er veel druk is de motoren schoon te houden/maken, de lat ligt erg hoog).
 

DJB

Nieuw lid
Mijn octaviatje heeft het altijd, rechtdoor, heuvel af, tunnel in, maakt allemaal niet uit. Als ik echter 50 rijdt in D (4e versnelling) draait de motor ca. 1500 omw/min. Dan stottert hij, doet hij ook bij 80 km/h in D (6e versnelling), ook dan draait de motor ca. 1500 omw/min. Er was volgens de dealer nog geen update beschikbaar. Hier moet ik maar op wachten. Toch raar. Binnen de garantieperiode van de auto rijd ik in een auto die stottert. Ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed.

Verder ben ik niet echt een rustige rijder, mijn dieseltje krijgt toch wel regelmatig de sporen. Wel een goed spoortje roet dan uit de uitlaat te zien hoor.....
 

purk

Senior Member
50 in de 4 en 80 in zijn 6, waarom in gods naam.

Schakel er een terug, misschien is het dan over.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

Schakel er een terug, misschien is het dan over.

[/ QUOTE ]

Praat je nu tegen DJB of tegen z'n DSG?
grin.gif
 

DJB

Nieuw lid
Het nadeel van de automaat is dat deze zelf z'n versnelling kiest. Daarvoor heb ik ook voor de automaat gekozen.
 

purk

Senior Member
vandaar de naam AUTOMAAT..
ahum.gif


maar ff alle gekheid op een stokje, mischien in de S zetten schakeld hij niet zo snel door.
 
Ik heb het alleen als ie nog koud is. Als ik in de stad rond de 50km rij ervaar ik een schokkerig gevoel, alsof de DSG bak "denkt" zal ik terugschakelen of toch maar niet. Later is dat over.
 

DJB

Nieuw lid
Zo is het inderdaad bij mij ook begonnen. Nu heeft de auto het altijd. Het is van kwaad tot erger geworden. 's Morgen als de auto koud is wilde het nl. ook wel eens gebeuren dat de motor afsloeg wanneer ik van R naar D schakelde. Maar dat gebeurde alleen als de motor koud was. Inmiddels is dit opgelost door de garage.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJB</font><hr />

Het nadeel van de automaat is dat deze zelf z'n versnelling kiest. Daarvoor heb ik ook voor de automaat gekozen.

[/ QUOTE ]

Huh ??? je kiest voor een optie vanwege zijn nadeel ? Zal wel een typo zijn
smile.gif
 
Bovenaan Onderaan