EGR is Exhaust-Gas-Recirculation.
Een regeling om gedoseerd uitlaatgas terug te voeren in de verbrandingsruimte middels een klep tussen uitlaat en inlaat.(tijdens stationair en deellast bedrijf)
Deze regeling heeft als doel de verbrandingstemperatuur lager te maken, wat gunstig is voor de uitstoot van stikstof-oxiden.
Deze regeling is prima voor het milieu, maar minder voor de loopcultuur/inwendige vervuiling.
Het inlaattraject komt vol met zwarte aanslag, een mix van oliedamp en roetdeeltjes, wat op alnge termijn problemen kan geven, vooral bij de rustige rijders.
Als er teveel wordt gerecirculeerd kan de motor ook slecht rond gaan draaien en/of koppel inleveren, voor een optimale verbranding is immers (onder andere) zuurstof nodig, en zo min mogelijk vervuiling!
In het deelastbedrijf is de regeling deels actief en zal dus een nadelig effect hebben op de verbranding, de computer bepaald de hoeveelheid teruggevoerd uitlaatgas afhankelijk van de belasting en het toerental met een correctiefactor voor temperatuur.
Het kan zo zijn dat de noodzaak om aan de Euro-norm te voldoen de reden is dat de EGR zo ver openstaat dat een goede verbranding niet altijd meer mogelijk is.
Een motor kan zo geconstrueerd zijn of in sommige gevallen verouderd zijn dat een intensieve EGR-regeling nodig is om aan de steeds strenger wordende emissie-eisen te voldoen en dus niet altijd mooi rond zal lopen, wat zich uit in stotteren/trillingen.
De fabrikant is gebonden aan deze Euro-norm, en moet elke software update ook weer laten controleren op emissie-eisen, zij kunnen vaak heel simpel de effecten tegengaan, maar worden dan teruggefloten door de Euro-norm omdat de uitstoot dan te hoog is.
Dit is de reden dat ze er soms niets aan kunnen doen, of dat het lang kan duren.........
Ik weet uiteraard niet of dit het probleem is in dit geval, maar het is een probleem waar allle fabrikanten mee kampen helaas (aan de andere kant wel goed dat er veel druk is de motoren schoon te houden/maken, de lat ligt erg hoog).