Stottert / loopt op 3 cylinders stationair

kvcuijck

Nieuw lid
Beste specialisten,

Mijn schoonbroer heeft een Skoda Fabia 1.4 16V uit jan-2007 met ongeveer 50.000km op de teller. Deze auto reed probleemloos tot afgelopen week.

Wanneer de motor stationair loopt, zowel warm als koud, begint deze te stotteren en loopt op een cilinder minder. Bij normaal rijden lijkt zich echter op dit moment niets afwijkends voor te doen.
Zijn vader is een handig sleutelaar, maar onervaren met uitlezen en probleem analyse bij moderne personen auto's. Hij heeft wel de bougies bekeken en daaruit bleek dat de bougie van cilinder 3 zwart was. Hierop heeft hij besloten deze bougie te vervangen en een nieuwe bobine te plaatsen. Helaas was het probleem hiermee niet verdwenen en stottert de auto nog steeds. Uit nadere inspectie van de nieuwe bougie bleek dat deze al snel weer donker/zwart werd. Eerste conclusie was dat de betreffende cilinder een slechte verbranding heeft of mogelijk teveel brandstof krijgt.
Hierop heeft de auto ook nog aan een 4 gas tester gehangen en op het moment dat de motor stottert zijn de waarden niet goed.

Inmiddels is de auto uitgelezen met VAG-COM en de volgende foutcodes kwamen daarbij naar boven:
1.
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
P0303 - 000 - - - Intermittent

2.
17520 - Oxygen (Lambda) Sensor Regulation: Bank 1: System too Rich
P1112 - 000 - -

De eerste conclusie lijkt met deze DTC's overeen te komen. Slechte verbranding/teveel brandstof inspuiting.

Nu is de vraag wat de mogelijke oorzaken zijn. Wellicht is het voor dit type motor een bekende klacht?
Omdat het alleen in cilinder 3 voorkomt ben ik zelf erg benieuwd naar de staat van de betreffende injector. Wellicht dat deze lekt of verkeerde signalen krijgt.

Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken? Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Koen van Cuijck

P.s. Deze recente post heeft wel erg veel gelijkenissen met mijn klacht: http://www.skodaforum.nl/board/f21/stotterende-schokkende-skoda-fabia-18011.html
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem kan inderdaad in de injector zitten, maar dat is niet zeker. Check eens wat er gebeurt als je de bobine van cilinder 3 met bijvoorbeeld die van cilinder 4 verwisselt: gaat de klacht met de bobine mee, of blijft ie op cilinder 3 zitten.
 

kvcuijck

Nieuw lid
Zowel de bobine als bougie van cilinder 3 zijn vernieuwd. Daarmee leek het mij uitgesloten dat het de bobine betreft. Heeft het dan nog steeds zin om bobine's te wisselen?
 

Cordoba

Forumguru
Sorry niet goed gelezen: ik dacht dat alleen de bougie was vernieuwd. Je kunt het proberen: soms is een nieuwe bougie of bobine niet in orde, door de 'wisseltruc' kun je dat uitsluiten, al verwacht ik niet dat daar het probleem zit.
 

Ronnie

Forumguru
Ik had hetzelfde met de 1.4 16V BKY motor, 1e cylinder te rijk.
Als eerste de bobine vervangen plus de bougie, hielp niets....
Daarna injectorrail gehaald van de sloop voor €30,-, injector cylinder 1 vervangen en de zaak liep weer als een zonnetje....
Ik heb er dus nog 3 over......
 

kvcuijck

Nieuw lid
@Cordoba Bedankt voor het meedenken!

@Ronnie Mmmm. Dus je haalde een injectorrail van de sloop voor 30,- incl. 4 injectoren? Koopje ;) Dus je hebt uiteindelijk alleen de injector van cyl 1 vervangen?
 

Ronnie

Forumguru
Ja, alleen injector van de 1e cyl.
Injectorrail heb ik van een Audi A2 geschroefd.
Het loopt alweer 40.000 km zonder problemen.
Als je de bobine en de bougies hebt vervangen, blijft er bijna niets anders meer over wat het euvel kan veroorzaken.
 

kvcuijck

Nieuw lid
Check! Zal wel even in ETKA opzoeken op welke modellen dezelfde injectoren zitten.

Dat idee had ik ook, al zou ik het graag met een scope willen meten en bevestigd zien ;) Helaas heb ik daar niet de beschikking over. Zo blijft het toch een beetje "natte-vinger werk".

Als ik weer iets meer weet houd ik jullie op de hoogte. Hartelijk dank voor het meedenken.

Koen
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb er even eentje van de rail gehaald: nr 036 906 031 M,
Ik wil 'm wel opsturen als je ermee geholpen bent.
Wel even je adres per PM.
 

kvcuijck

Nieuw lid
@Ronnie Wow! Dat is een mooi aanbod. Als ik zeker weet dat het de injector is en deze van hetzelfde type is kom ik er op terug.

@Huub_ Zou mooi zijn als we beide Skoda problemen in één topic kunnen oplossen ;)
 

kvcuijck

Nieuw lid
Probleem is opgelost!

De injector van cilinder 3 is vervangen door een nieuwe. Verder is er geen test gedaan om het injectorbeeld te bekijken, maar de kans is vrijwel 100% dat de oude injector lekte/druppelde. Hierdoor kreeg de betreffende cilinder tijdens stationaire loop teveel brandstof en kon dit niet ontsteken, met als gevolg dat de ECU de DTC's heeft opgeslagen zoals ik deze in mijn eerste post heb beschreven.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Hoop dat deze post iemand kan helpen die met dezelfde klachten/DTC's te maken krijgt in de toekomst.

@Ronnie Was helaas een iets ander type injector. Toch hartelijk dank voor het aanbod!
@Huub_ Goed om te lezen dat jouw probleem ook opgelost lijkt te zijn. Begrijp ik uit jouw topic dat bij jou alle verstuivers/injectoren vernieuwd zijn?

Groet,

Koen van Cuijck

Hier de dader:
 
Bovenaan Onderaan