Beste specialisten,
Mijn schoonbroer heeft een Skoda Fabia 1.4 16V uit jan-2007 met ongeveer 50.000km op de teller. Deze auto reed probleemloos tot afgelopen week.
Wanneer de motor stationair loopt, zowel warm als koud, begint deze te stotteren en loopt op een cilinder minder. Bij normaal rijden lijkt zich echter op dit moment niets afwijkends voor te doen.
Zijn vader is een handig sleutelaar, maar onervaren met uitlezen en probleem analyse bij moderne personen auto's. Hij heeft wel de bougies bekeken en daaruit bleek dat de bougie van cilinder 3 zwart was. Hierop heeft hij besloten deze bougie te vervangen en een nieuwe bobine te plaatsen. Helaas was het probleem hiermee niet verdwenen en stottert de auto nog steeds. Uit nadere inspectie van de nieuwe bougie bleek dat deze al snel weer donker/zwart werd. Eerste conclusie was dat de betreffende cilinder een slechte verbranding heeft of mogelijk teveel brandstof krijgt.
Hierop heeft de auto ook nog aan een 4 gas tester gehangen en op het moment dat de motor stottert zijn de waarden niet goed.
Inmiddels is de auto uitgelezen met VAG-COM en de volgende foutcodes kwamen daarbij naar boven:
1.
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
P0303 - 000 - - - Intermittent
2.
17520 - Oxygen (Lambda) Sensor Regulation: Bank 1: System too Rich
P1112 - 000 - -
De eerste conclusie lijkt met deze DTC's overeen te komen. Slechte verbranding/teveel brandstof inspuiting.
Nu is de vraag wat de mogelijke oorzaken zijn. Wellicht is het voor dit type motor een bekende klacht?
Omdat het alleen in cilinder 3 voorkomt ben ik zelf erg benieuwd naar de staat van de betreffende injector. Wellicht dat deze lekt of verkeerde signalen krijgt.
Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken? Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Koen van Cuijck
P.s. Deze recente post heeft wel erg veel gelijkenissen met mijn klacht: http://www.skodaforum.nl/board/f21/stotterende-schokkende-skoda-fabia-18011.html
Mijn schoonbroer heeft een Skoda Fabia 1.4 16V uit jan-2007 met ongeveer 50.000km op de teller. Deze auto reed probleemloos tot afgelopen week.
Wanneer de motor stationair loopt, zowel warm als koud, begint deze te stotteren en loopt op een cilinder minder. Bij normaal rijden lijkt zich echter op dit moment niets afwijkends voor te doen.
Zijn vader is een handig sleutelaar, maar onervaren met uitlezen en probleem analyse bij moderne personen auto's. Hij heeft wel de bougies bekeken en daaruit bleek dat de bougie van cilinder 3 zwart was. Hierop heeft hij besloten deze bougie te vervangen en een nieuwe bobine te plaatsen. Helaas was het probleem hiermee niet verdwenen en stottert de auto nog steeds. Uit nadere inspectie van de nieuwe bougie bleek dat deze al snel weer donker/zwart werd. Eerste conclusie was dat de betreffende cilinder een slechte verbranding heeft of mogelijk teveel brandstof krijgt.
Hierop heeft de auto ook nog aan een 4 gas tester gehangen en op het moment dat de motor stottert zijn de waarden niet goed.
Inmiddels is de auto uitgelezen met VAG-COM en de volgende foutcodes kwamen daarbij naar boven:
1.
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected
P0303 - 000 - - - Intermittent
2.
17520 - Oxygen (Lambda) Sensor Regulation: Bank 1: System too Rich
P1112 - 000 - -
De eerste conclusie lijkt met deze DTC's overeen te komen. Slechte verbranding/teveel brandstof inspuiting.
Nu is de vraag wat de mogelijke oorzaken zijn. Wellicht is het voor dit type motor een bekende klacht?
Omdat het alleen in cilinder 3 voorkomt ben ik zelf erg benieuwd naar de staat van de betreffende injector. Wellicht dat deze lekt of verkeerde signalen krijgt.
Hebben jullie ideeën hoe dit aan te pakken? Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Koen van Cuijck
P.s. Deze recente post heeft wel erg veel gelijkenissen met mijn klacht: http://www.skodaforum.nl/board/f21/stotterende-schokkende-skoda-fabia-18011.html