Stream verlichting

de vliet

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb nu sinds een week een nieuwe octavia combi 2.
Weet iemand hoe je de verlichting van de radio (stream)
aan kan zetten zonder dat je de lichten aan moet zetten.

Als je overdag zonder verlichting wil rijden heb je op de radio ook
geen verlichting.

redfoxert

Senior Member
Met verlichting wordt je beter gezien..... :bye:

Verlichting bij mij ook altijd aan. Gaat sowieso vanzelf uit na een minuut dus voor lege accus ben ik ook niet bang :)

Alleen die mensen die zo zeuren "hey je lichten staan nog aan !" ....

Rallye

Forumguru
Volgens mij staat de verlichting van de radio bij mij sowieso aan, ook als het dimlicht van de auto uit is. Zal er eens op letten.

Gieliovd

Forumguru
In mijn Fabia heb ik ook een probleempje met de verlichting. Nouja probleem is groot gezegd.

Als ik zonder verlichting rijd (sporadisch dus) dan is het licht van de LG aftermarket radio FEL aan, dus kan ik het knap lezen.

Zo snel ik de verlichting inschake dan dimt de verlichting!

Als ik aan de dashboardverlichting draai dan begint de verlichting van de radio te knipperen van fel naar donker, maar ik krijg het niet meer fel.

In de nacht is het wel lekker, maar overdag kan ik de radio bijna niet lezen zonder voorover te buigen.

Weet iemand welk draadje uit de bundel ervoor zorgt dat je licht geschakeld wordt?

Moet toegeven de radio er nog nooit uit te hebben gehaald in deze auto.

Frankie

Actief lid
In mijn Fabia heb ik ook een probleempje met de verlichting. Nouja probleem is groot gezegd.

Als ik zonder verlichting rijd (sporadisch dus) dan is het licht van de LG aftermarket radio FEL aan, dus kan ik het knap lezen.

Zo snel ik de verlichting inschake dan dimt de verlichting!

Als ik aan de dashboardverlichting draai dan begint de verlichting van de radio te knipperen van fel naar donker, maar ik krijg het niet meer fel.

In de nacht is het wel lekker, maar overdag kan ik de radio bijna niet lezen zonder voorover te buigen.

Weet iemand welk draadje uit de bundel ervoor zorgt dat je licht geschakeld wordt?

Moet toegeven de radio er nog nooit uit te hebben gehaald in deze auto.

Dit bericht is A: over de Octavia 2 en B: over een Stream radio daarin.

Het zou overigens wel handig zijn als de verlichting van de radio zich zou aanpassen op omgevingslicht, b.v. via het signaal van de lichtsensor (moet kunnen via de CANbus). Zelfs met ingeschakelde verlichting is 's nachts de verlichting vrij fel in het display.

Volgens mij is dat een instelling in het menu van de radio. Ik meen mij te herinneren dat ik hetzelfde probleem had maar nu brandt de verlichting zodra de radio aan staat.

LenK

Forumguru
Er is inderdaad een of andere vage optie in het menu over verlichting, maar daarmee kun je de verlichte ring rond de aan-uit knop aan/uitzetten.
Heb de manual niet bij de hand dus kan niet opzoeken hoe ze dat noemen in het menu.

Achtergrondverlichting radio brandt bij mij alleen bij ingeschakelde autoverlichting of bij het bedienen van de airco (dan gaat de verlichting even aan) en waarschijnlijk ook bij het achteruit rijden (PDC)

Dutch

Actief lid
Het zou overigens wel handig zijn als de verlichting van de radio zich zou aanpassen op omgevingslicht, b.v. via het signaal van de lichtsensor (moet kunnen via de CANbus). Zelfs met ingeschakelde verlichting is 's nachts de verlichting vrij fel in het display.

Het moet inderdaad wel kunnen. De felheid van het maxidot display past zich namelijk wel aan aan het omgevingslicht. (buiten licht: maxidot fel, buiten donker: maxidot minder fel)

De felheid van het maxidot display past zich namelijk wel aan aan het omgevingslicht. (buiten licht: maxidot fel, buiten donker: maxidot minder fel)

Zou dit geen optisch bedrog zijn ?

Als je overdag een lamp in je woonkamer aandoet dan lijkt ie niet zo fel als wanneer het 's avonds donker is, terwijl-ie toch even fel brandt, toch ?

ougie

Forumguru
Dit bericht is A: over de Octavia 2 en B: over een Stream radio daarin.

Nou, nou Frankie, dat kan ook anders. Gieliovd doet gewoon zijn best om ook een bijdragen te leveren en laat zien dat niet alleen Octavia rijder meedenken. Trouwens als er dan toch op streepjes gestaan moet worden is de starter van dit topic al fout begonnen en hat dit bij "Car audio, video, navigatie en andere gadgets" moeten staan. En ook de Vliet doet gewoon zijn best.

23:32 uur Het kwam even in mij op de schrijffout te verbeteren, maar ik vond hem wel leuk staan.

Fabia

† In Memoriam
Anders wordt het wel heel erg hokjes geest denken hoor. Iedereen doet zijn best en soms dwalen we met de discussie wel eens af.

Gieliovd

Forumguru
Dank u. :473:

Anyways, ik zat nog te denken.... schijnbaar is er een signaaldraadje voor de verlichting welke geschakeld staat via de lichtschakelaar en de instelling van de helderheid van de dashboardverlichting.

Ik denk dat dit voor een Fabia geldt maar ook voor een Octavia.

Zo snel je je verlichting aanzet schakelt hij dus de verlichting aan op je dashboard en tegelijk op je radio!

Meest eenvoudige oplossing is om dat signaaldraadje te vinden en te kijken hoe deze een signaal geeft, bijvoorbeeld door de stroom te breken of juist te door te geven. Dit even aanpassen en je hebt continu verlichting.

Moet ik ook doen met mijn radio, eens kijken welk draad er verantwoordelijk voor is, en deze dan uitschakelen want ik wil niet alleen felle verlichting met de lichten uit en gedimd met verlichting aan.

Werkt dus net andersom bij mij ;)

Fabia

† In Memoriam
Dank u. :473:

Moet ik ook doen met mijn radio, eens kijken welk draad er verantwoordelijk voor is, en deze dan uitschakelen want ik wil niet alleen felle verlichting met de lichten uit en gedimd met verlichting aan.

Werkt dus net andersom bij mij ;)

Dat ken ik, daar had ik in mijn Swiftje ook last van. Was erg irritant want overdag waren de tellers bijna niet te lezen met licht aan.

Frankie

Actief lid
Nou, nou Frankie, dat kan ook anders. Gieliovd doet gewoon zijn best om ook een bijdragen te leveren en laat zien dat niet alleen Octavia rijder meedenken. Trouwens als er dan toch op streepjes gestaan moet worden is de starter van dit topic al fout begonnen en hat dit bij "Car audio, video, navigatie en andere gadgets" moeten staan. En ook de Vliet doet gewoon zijn best.

Als een mod mijn opmerking haT(??) gemaakt dan haD er geen haan naar gekraaid !! Niets weer ten nadele van Gieliovd, maar het was geen meedenken, maar een heel andere vraag.

Even gecheckt van 't weekend en inderdaad de verlichting van de radio werkt niet als de lichten af staan. Ik moet wel zeggen dat het niet stoort. Je merkt bij daglicht nauwelijks een verschil op het display.

Vacaro

Senior Member
Bij menu moet je ergens een toets aanraken zodanig dat er illium1 of illium2 komt te staan, daarmee beinvloed je de verlichting van je radio. eventjes uitproberen welke instelling voor jou beste is...

Octavia_II

Actief lid
Heren,

illium1 of illium2 zegt alleen iets over het feit of de ring (rond de volume knop) wel of niet moet branden als de radio uit staat.

Bij mijn octavia zit links van het stuur (naast de schakelaar om de verlichting aan/uit te schakelen) een wieltje waarmee ik de diverse zaken van het dashboard in verlichtingssterkte kan regelen namelijk:
- zgn. zoekverlichting van de schakelaar (excl. pech schakelaar)
- achtergrond verlichting maxidot
- achtergrond verlichting radio (AUDIENCE)
- etc...

Werkt perfekt !! :regels: (= lees handboek)

Groetjes,

Charlie

Bovenaan Onderaan