Streepjes in maxidot voor volgende service

RayDelft

Forumguru
Mijn auto heeft bij 25.000 km zijn eerste beurt gehad. Dat is eigenlijk de 30.000 beurt volgens schema, maar hij begon zelf te melden dat het nu al moest. In de maxidot bij wagenstatus staan nu, na de beurt, alleen streepjes op de plaats waar kilometers en dagen hadden moeten staan. Er staat dus : volgende beurt bij --- km of --- dagen. Daar schiet ik niks mee op. Is de dealer iets vergeten te resetten ofzo? Of is hij van de leg omdat de beurt bij 25 ipv 30k gegeven moest worden? Graag jullie uitleg.

Giant

Forumguru
Dat is normaal Ray. De eerste periode (ik meen 1.000 Km, zie gebruikershandleiding) na een beurt geeft de boordcomputer daar geen waarde voor. Kijk na 1.000 Km nog eens en je zult zien dat het weer functioneert. 5.000 Km voor de beurt van 30.000 Km lijkt me overigens niet normaal....

Noord26

Forumguru
25Dkm ipv 30Dkm is vrij normaal hoor. Afhankelijk van het gebruik natuurlijk, maar die 30Dkm is maximaal.

Giant

Forumguru
Dan ben ik de uitzondering, kan ook. Ik heb 3 Superbs1 gehad met flinke tellerstanden bij inleveren en nu een Superb2 combi, ook weer een diesel. Ik heb me al die tijd nog maar één keer iets eerder voor een service beurt moeten melden. En dat was toen onze dochter haar rijbewijs kreeg en merkte dat 140 Pk best geinig is....

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik met de mijne na 30.000 kwam zie de dealer dat ik er kennelijk erg netjes mee om ga (ik rij ook vrij rustig, en voor het grootste deel ritten van 65km). Zo tussen de 24.000 en 26.000km was vrij normaal vertelde hij ook. Die 25.000 van Ray past daar dus mooi tussen. (en gelukkig is mijn oudste dochter pas 11)

RayDelft

Forumguru
Dank voor het antwoord. Ik rijd relatief vaak korte ritten van een krappe 15 km. Misschien dat daarom al bij 25.000 een beurt nodig was. Voor de rest rijd ik erg rustig.

Naschrift. Ik zie net dat de cijfers terug zijn, maar er gebeurt iets geks. Hij gaf aan het begin aan van de rit. 19300 km of 436 dagen. Waarom geen 30.000 interval meer? Daarna liep hij in dezelfde rit naar 19.000 km of 429 dagen om vervolgens te eindigen op 19.300 en 436 dagen.

Heeft de dealer er kennelijk een 20.000 km interval van gemaakt of bedenkt de auto dat zelf?

CharlesTucker

Forumguru
In principe bedenkt de auto dat zelf, maar ik heb geen idee waarom er dan zo'n relatief korte afstand gegeven wordt, ik zou verwachten dat er toch ongeveer 24.000 zou staan in jouw geval. Zelf heb ik inmiddels twee onderhoudsbeurten gehad, (na resp. ongeveer 30.000 en 60.000 km), maar nooit weer snel naar dat getal gekeken. Het zit mij net iets te ver weg in de menu's, ik kijk pas als ik er weer 25.000 op heb zitten. In jouw geval zou ik het voor de zekerheid toch even navragen bij de dealer.

hemi24

Forumguru
Lijkt me onmogelijk dat tijdens de rit je resterende aantal dagen afneemt en vervolgens weer oploopt, dat is net zoiets als een klok die binnen een kwartier 25 minuten vooruit loopt en vervolgens 10 minuten achteruit..!

RayDelft

Forumguru
Lijkt me onmogelijk dat tijdens de rit je resterende aantal dagen afneemt en vervolgens weer oploopt, dat is net zoiets als een klok die binnen een kwartier 25 minuten vooruit loopt en vervolgens 10 minuten achteruit..!

Ik zit het toch echt niet uit mijn duim te zuigen.

Wild Chocolate

Senior Member
Bij mijn weten betekent VOI minimaal 15.000 km en maximaal 30.000 km tussen beurten. De auto berekent dat zoals al aangegeven zelf. Het feit dat hij een andere km stand dan 15.000 aangeeft (is de afstand tussen beurten zonder VOI), geeft in ieder geval aan dat de dealer hem goed ingesteld heeft. Ik zou over 5000 of 10.000 km nog eens kijken.

Als hij consequent erg vroeg een beurt wil, kan je ook aan je dealer vragen om hem op vaste intervallen te zetten. Hij krijgt dan elke 15.000 een kleine beurt en elke 30.000 een grote beurt. Een VOI-beurt is vergelijkbaar met een grote beurt (want de auto moet 30.000 km weg kunnen blijven), ook qua kosten. Dus als hij steevast al na 20.000 km zijn beurt wil, kan je m.i. beter vaste intervallen kiezen.

Rallye

Forumguru
@hemi24: de boordcomputer past zich aan. Mijn RS moest volgens de maxidot binnen 1500 kilometer een beurt. Half liter olie erbij en voila ... opeens moest ik over 3800 kilometer voor een beurt.

Bovenaan Onderaan