Stroef schakelen na reparatie van defecte koppelingscilinder

freekr

Lid
Heb een probleem met het koppelingspedaal en versnellingsbak van mijn Octavia tdi (2006) wat veel lijkt op een eerder besproken probleem lijkt, maar net wat anders is.
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/onderin-´plakkende´-koppeling.7769/#post-130706

Op de terugweg van vakantie uit Frankrijk trapte mijn koppelingspedaal door, bleef ook plakken. Bij omhoog trekken en weer induwen helemaal lam en geen ontkoppeling. Probleem is waarschijnlijk ontstaan na achteruitrijden met een aanhanger en teveel gas geven tijdens het koppelen.

Met heel voorzichtig "pompen" konden we af en toe toch koppelen en schakelen. Met veel duw en trekwerk aan koppelingspedaal en pook thuisgekomen (heel BP in Parijs in de 5 gereden!). Auto in Nederland naar de garage gebracht. De hoofdcilinder van het koppelingspedaal is nu vervangen, het rubber was gescheurd en er kwam "melkachtige" smurrie uit volgens de garage. Koppelingspedaal functioneert nu weer.

Probleem wat er nu nog is dat de auto zeer stroef/zwaar schakelt. Bij inleggen achteruit zelfs een wat raspend geluid, bij de andere versnelling enkel stroef.De garage gaat nu morgen kijken of de koppelingskabels nog goed zijn.

Zou ik door door te rijden de bak hebben gesloopt, of is er een andere oorzaak? Iemand enig idee wat hier de oorzaak en of oplossing van kan zijn?
 

Bijlagen

  • upload_2013-8-22_21-35-0.png
    upload_2013-8-22_21-35-0.png
    782 bytes · Weergaven: 9

Ronnie

Forumguru
Koppelingskabels zitten er niet aan.....
Wel zitten er schakelkabels aan de bak, deze lopen van de pook naar de bak.
Dit kan echter nooit de fout zijn, de bak schakelde immers op de heenweg (voor het probleem zich voordeed)
ook goed?
Om dat ze een van de koppeling-werkcilinders hebben vervangen moeten de cilinders en leidingen
ontlucht worden, gebeurt dit niet goed (lang) genoeg, blijft er een beetje lucht in het systeem.
Als dit het geval is wordt er niet genoeg olie opgepompt door het koppelingspedaal en zal de koppeling niet geheel vrijkomen, dit verklaart het "tandenpoetsen" in de achteruit, en het zware schakelen in de voorwaarts versnellingen.
De bak zal dan ook in alle versnellingen "zwaar" schakelen. (de synchromeshringen worden hier ook niet vrolijk van)
Oplossing: opnieuw en beter ontluchten, maar eerst nakijken of de andere cilinder ook nog wel goed is, immers kwam er "melkachtige" olie uit.
Dit duidt meestal op fijne luchtbelletjes in het systeem door lekkage aan een van de cilinders.

Door het achteruitrijden met een caravan of aanhanger kan dit niet stukgaan, echter kan wel de koppeling verbranden wat een slippende koppeling veroorzaakt.
Als de koppeling echt zou slippen kom je in de vijfde versnelling niet door Parijs.......
 

freekr

Lid
Dank voor je snelle reactie. De garagist zal inderdaad schakelkabels hebben gezegd, hij gaf ook aan te hebben ontlucht.

Voor defect schakelde de bak behoorlijk goed (behalve wat haperende eerste). Koppeling lijkt inderdaad nog prima, slipt niet o.i.d. en kan zowel in 1 als 2 op de koppeling zonder gas soepel optrekken. Enige wat ik merkte tijdens een proefritje vandaag dat het koppelingspedaal pas laat oppakt (eerste 5 cm leeg gevoel), misschien een verband met dat er niet helemaal vrijkomende koppeling?

Zal vragen of ze ook de andere cilinder willen vervangen.
 

freekr

Lid
Update:
Auto is terug van de garage, maar nog niet in oude doen. De hoofdkoppelingscilinder is vervangen en de remvloeistof is meerdere malen ontlucht. Koppelingspedaal doet het nu redelijk, maar grijpt pas laat aan, en blijft toch af en toe nog halverwege hangen (voornamelijk als motor uit staat, als motor aan staat gaat het beter).

Het schakelen gaat nog steeds erg stroef. Maar dit gebeurt zowel als de motor uit staat als wanneer deze draait. Volgens de garage zit de oorzaak daardoor toch in de schakelkabels. Heb een aantal maal naar de 2e koppelingscilinder gevraagd, maar de garage denkt toch echt de schakelkabels.

Daar wordt volgende week naar gekeken, misschien dat daar toch schade aan is ontstaan door met defect koppelingspedaal terug te rijden (hebben toen aardig lomp geschakeld)? Wat denken jullie? Zouden het toch de schakelkabels zijn, en hoe kan dit gerepareerd worden?
 

Cordoba

Forumguru
Schakelkabels kun je volgens mij ook afstellen, en dat schijnt een lastige klus te zijn. Het verhaal van de garage kán dus kloppen. Dit soort zaken kun je alleen fysiek controleren, dus het www is hier nauwelijks van nut. Eerlijk gezegd heb ik een beetje gemengde gevoelens bij de reactie van de garage. Aan de ene kant schuiven ze het wel makkelijk op de kabels, en kan er ook iets anders aan de hand zijn, waardoor je mogelijk extra schade oploopt als je blijft rijden, anderzijds kunnen ze ook gelijk hebben, en kan de extra belasting voor het mechaniek reuze meevallen.

Van de Octavia heb ik het niet eerder gehoord, maar van andere modellen binnen het Vagconcern heb ik al eens vaker gehoord, dat schakelkabels problemen veroorzaakten en opnieuw afgesteld of vervangen moesten worden.
 

freekr

Lid
update:
Nog een keer terug geweest bij de garage. Systeem is nu meerdere keren ontlucht, en er is nogmaals drab verwijderd/afgetapt (waarschijnlijk veroorzaakt door defecte cilinder). De schakelkabels zijn ook los geweest, toen schakelde de bak soepel. Na insmeren van de schakelkabels en een weekje rijden werkt de boel nu weer behoorlijk.
Schakelen gaat weer behoorlijk soepel, alleen de 1 gaat wat haperend, maar dat was al zo. Koppeling grijpt wel wat laat aan, dus helemaal jofel zullen de koppelingsplaten niet meer zijn. Ik doe het er weer mee.
 

Joske

Forumguru
bedankt voor de update! succes ermee, hopelijk blijft alles wat vlotjes werken nu
 
Bovenaan Onderaan