Stroom valt even weg, soms slaat motor af

pacer

Lid
Bij deze mijn eerste post op dit forum.

Ik heb al even gezocht in het archief maar ik kan zo niet direct iets vinden wat op mijn probleem lijkt.

Ik heb mijn Skoda Fabia nu ruim een jaar en het eerste half jaar probleemloos gereden.

na dat half jaar viel af en toe de stroom een seconde oid uit, radio viel even weg, instrumentarium ging op zwart en verlichting haperde ook even. om direct daarna weer aan te gaan. Motor bleef draaien, ik denk dat ik ook een piep hoorde als stroom weer aanging. Geleidelijk nam de frequentie toe en begon het op te vallen / irriteren. Soms gebeurde het ook al ik bijvoorbeeld groot licht aanzette. Ik kreeg ook af en toe de melding ALTERNATOR WORKSHOP. Pas toen op een gegeven moment de motor ook af en toe ging uitslaan (bij lage toeren, in de bocht, bijvoorbeeld in of uitparkeren) heb ik de auto naar de garage gebracht (geen merkgarage). Die hebben e.e.a uitgelezen maar konden het probleem niet reproduceren. Dynamo doorgemeten, accu nagekeken, alles was in orde.
Auto weer meegekregen maar na een week begon het weer. stroom viel even uit, soms motor ook, soms viel ineens de stuurbekrachtiging weg. opnieuw starten en alles deed het weer. Weer nam de frequentie toe. van 1 keer per week naar meerdere keren, tot een paar keer per dag en dan weer dagen niets.
af en toe gaat ook het lampje ABS branden, maar na verloop van tijd gaat deze weer uit.
Nu is het inmiddels zover dat de motor vaker uitvalt en ik de auto zelfs niet gestart krijg, zodra ik de sleutel omdraai valt alles weg. geen startmotor niets, deurvergrendeling doet het niet, niets. dan ineens start hij weer en kan ik weer even rijden. Overigens gebeurt het nooit op de snelweg, alleen bij lage toeren in de bocht oid. of als ik bijvoorbeeld de verlichting aanzet.

Hij is inmiddels meerdere keren bij dezelfde garage geweest die denken dat het instrumentenpaneel (klok) defect is, hebben ze een keer uitgebouwd en opgestuurd en bleek niet te repareren. Toch zochten ze ook verder in de kabelboom en stekkers e.d. waardoor het op mij overkwam dat ze niet helemaal zeker zijn.

Een nieuw instrumentenpaneel kost €1200??? veel geld en heb ik er eigenlijk niet voor over. Ik heb zelf KMS in apeldoorn gebeld en mijn klachten omschreven en die zegt dat uitvallen van de motor niet door het instrumentenpaneel kan komen??

Wat denken jullie? kan het het instrumentenpaneel zijn? of iets anders?

Sorry ik heb (nog) geen motorcode of uitgelezen foutmelding hier. Daar zal ik nog achteraan gaan.

alvast bedankt voor jullie feedback

Mvg

Cees
 

Joske

Forumguru
Ik twijfel zwaar aan de kundigheid van de betrokken garage.. Accu lijkt mij mogelijke boosdoener, ondanks dat ze "nagekeken" is. En iets schiet me te binnen uit een oud topic, de spanningsregulator die defect is. :pieker:
 

EdK

Forumguru
Zitten de accukabels wel goed vast.
Of de massa (nul ) van de accu die naar het chassis gaat.

En anders zou ik eens gewoon naar een Skoda dealer rijden en hem daar eens laten uitlezen.
Want om nu een instrumentenpaneel als de fout aan te geven.... ???
 

Ronnie

Forumguru
Alle massa-aansluitingen even nakijken/schoonmaken (accu/chassis en motor/chassis) accu vervangen en zekeringen boven op de accu nakijken.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Kabelbreuk van massa of pluskabel naar het motorblok danwel losse of geoxideerde aansluiting heb ik wel eens hier gelezen.
 

CDK

Forumguru
zoals reeds gezegd lijkt me de accu en / of de daaraan samenhangende bekabeling de grootste kanshebber om de veroorzaker te zijn van dit probleem.
 

darkprojectx

Forumguru
Ik gok op het contact. Lijkt alsof alles plat gaat op de geschakelde plus. Als de dynamo tijdens een lopende motor gewoon 14 volt geeft dan kun je die al uitsluiten.
Contact slot zou ik laten vervangen (schijnt een blokje in te zitten). Lijkt erop alof deze sluiting veroorzaakt.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn naar mijn mening een aantal mogelijke logische oorzaken:
  • accuklemmen niet voldoende vast op de accupolen (of draadbreuk in een aangesloten kabel, de massa of de plus)
  • door darkprojectx genoemde kortsluiting in contactblokje
  • slechte massa of 12-Volt aansluiting van de ECU (draadbreuk, corrosie op stekker enz.) (is dit het geval dan zul je nooit een foutmelding in de ECU vinden, omdat deze op het moment van optreden juist zonder spanning zit)
  • bij sommige motoren/Vagmodellen heb je soms een 'relais 109' probleem, dat lijkt er hier sterk op, maar het deels wegvallen van je display tijdens startpoging hoort daar niet bij
De garage die je hebt bezocht kan waarschijnlijk geen specifieke codes uitlezen die alleen voor de Vag-groep gelden, dus dat betekent dat er mogelijk foutcodes zijn, die niet uitgelezen zijn. (een gespecialiseerde garage of een dealer kan die codes wel uitlezen, net als veel mensen hier op het forum met een kabel en VCDS/Vagcom)
 

Erik_NL

Forumguru
Tip: ga er mee naar Skoda-dealer Korterink De Lichtmis. Deskundig, betrouwbaar en zonder high brow pretenties.
 
Bovenaan Onderaan