Stroom voor een versterker

Beste mensen,

Ik wil een sub in mijn achterbak achter de linkerwielkast maken. (O1)
Als ik daar de bekleding weg haal dan zie ik wat draden lopen.
Is het mogelijk om daar stroom af te halen voor een sub?
Of moet ik dan een nieuwe draad naar voren trekken?
Voorheen loste ik dat op met een stekker in mijn sigaretten aansteker tussen de voorstoelen.
Kan ik iemand mij vertellen of ik dat nu weer het beste kan doen of dat ik een draad naar de accu moet trekken.
Maar waar kom ik dan het motorcompartiment binnen?
En volgens mij moet er dan ook een extra zekering tussen (zwevend?)
Dan moeten de draden nog aan de accu vast. Wie zou mij dat kunnen uitleggen?
 

TurboBooster

Forumguru
Indien er geen 12 volt aansluiting in de kofferbak zit een dikke draad naar voren trekken, langs de linkerkant.
De beschermkappen boven de pedalen wegnemen waarachter een klemmenstrook zit waar je met een zwevende zekering spanning zou kunnen aftappen.
Denk ook aan een stuurdraad naar de radio om de subwoofer via de radio te kunnen in-uitschakelen.
 

Exciter

Administrator
Voor een subwoofer (en dus ook versterker, neem ik aan) ALTIJD een nieuwe kabel trekken, direct vanaf de accu. Dit allemaal voeden vanuit een cigaretten aansteker raad ik je af. De bedrading daarvan is te dun hiervoor en wordt dus behoorlijk warm.

Bekijk bijlage Tabel draaddikten t.pdf


De stroomafname kan je berekenen. stroom I(Ampere) = Vermogen P(Watt) / spanning U(Volt)

Dus, als je versterker een vermogen heeft van 700 W (wat zo'n beetje de gangbare is), is het 700/12=58.3 Ampere. De kabel vanaf de accu is meestal cca 4 meter lang. Volgens het tabelletje dien je dus een draad van 25mm2 te gebruiken en afzekeren met een bijpassende zekering. Zoiets ligt zeker niet standaard in je auto.
 
Bedankt voor de reactie. Heb de plaat even losgehaald en een foto gemaakt. Hoe moet ik e.e.a. verder aansluiten? Dat ik een draad met een kabeloog nodig heb dat snap ik al.
Bout losdraaien, kabeloog eroverheen en weer vast? Maar welke van de 4 bouten moet ik hebben? DSCN8355.jpg
 

Rene de Wit

Actief lid
Zoals exciter al zei, kun je het beste (IMHO de enig juiste) rechtstreeks vanaf de accu een kabel trekken qua zekering is in de auto audio handel genoeg te krijgen hiervoor, deze kun je direct achter de accu plaatsen, adhv I = P/U kun je de hoogte van de zekering bepalen en dus de dikte van de kabel, hierbij moet je niet kijken naar het muziekvermogen van de versterker maar het zgn max opgenomen vermogen, beetje merk versterker heeft dit in het boekje staan en/of op de versterker (typeplaatje).

Verder moet je uiteraard ook een remote van de radio naar de versterker trekken evenals signaalkabels, let er tevens op dat je signaal van voeding scheidt, maw niet naast elkaar door bv de dorpelbekleding naar achteren trekken.

Verder moet je uiteraard nog een massa pakken, hiervoor kun je een willekeurig punt pakken, maar let op bij het massapunt van de achterlichten. Slechte massa hierbij kan voor rare verlichting zorgen.
 

TurboBooster

Forumguru
Maar welke van de 4 bouten moet ik hebben? Bekijk bijlage 13250

Indien de subwoofer niet meer dan 150 Watt is mag de stroomdraad aangesloten worden op de klem met de grootste moer (sleutelmaat 10mm).

@Exiter: Die berekening gaat niet helemaal op. Condensatoren in de versterker nemen een deel van de piekstroomsterkte voor hun rekening.
Daar komt nog bij dat een Sub-versterker nooit de volle 700 Watt zal produceren.
Onder normale omstandigheden 1/3 deel van 58.3 Amp. = 20 / 25 Ampere.
 

Exciter

Administrator
Deze berekening gaat ook uit van 700W nominaal, niet piek...

Maar ik weet natuurlijk niet, wat het vermogen van TS zijn versterker is. Daarom geef ik hem alle info om het zelf te bepalen. Mijn installatie bijvoorbeeld heeft dit echt nodig, met 40 A ging de zekering nog stuk, en dat met wel 1 Farad aan condensator bij de versterker... Maar ja, ik heb ook nog wat meer vermogen er in zitten.
 
Mijn versterker is 300 Watt. Turbo booster heeft het over moer met sleutelmaat 10. Even voor de zekerheid: dat is de vierde van links op de foto?
Neem ws gewoon een kabelkit dan weet ik zeker dat ik qua diktes goed zit!
IEdereen bedankt voor de moeite om te reageren.
Plan is: stroom linksom en signaaldraad en tulpkabel via rechts naar voren!
 
Inmiddels hangt het spulletje erin. Heb toch een draad vanaf de accu getrokken via wit kastje onder de rechter ruitenwisser kan je met stroom naar binnen.
Subkast erin maar geluid valt tegen........
Waar zou het aan kunnen liggen?
1. Er hangen twee 120 Watt JVC boxen in de hoedenplank (aangestuurd door autoradioversterkertje)
2. Subkast te klein voorkant 40 cm, zijkant en bovenkant 20 cm. Dus ik dacht 40x20x20 = 16000 cm3 = 16 dm3 = 16 liter kist. Het systeem is gesloten.
Woofer heeft doorsnee van 16 cm (Pioneer) dus ong 6,2 inch.
Tulpkabels zitten aangesloten op de achter uitgang van de autoversterker die gaan naar 300 Watt versterker die mono gebrugd is en dan naar de sub!

Ben heel benieuwd wat jullie vinden!
 

Bakkertje

Forumguru
In welke zin valt het tegen? heb je te weinig laag naar je zin?

Een kist voor een subwoofer dient berekend te worden. Afhankelijk van de karakteristieken van de woofer komt daar een ideaal volume uit. 16 liter is niet erg groot, maar de woofer ook niet. Verwacht daar ook geen wonderen van. Wellicht is het een idee om de speakers op de hoedenplank eens aan te sluiten op de versterker om te kijken (eeuh horen natuurlijk) hoe dat klinkt. Goed opletten dat je de fases goed aansluit + op + en - op - bij beide luidsprekers, anders werken ze elkaar tegen.
 
sub

Ja, te weinig laag. al luisterde ik gisteren met kofferbak open en vandaag dicht en dat hoorde ik al dat er meer laag in zat.
Het is een soort zelfbouwproject met een gekregen woofer, versterker en zelfgebouwde precies passende kist achter de wielkast (vrouw lief kan anders het kratje met boodschappen niet neerzetten:smiley29:) Nadeel van een gekregen woofer is dat er geen lijstje bij zit om de kist te berekenen.
Dat van de speakers is een goed idee dat ga ik zeker proberen. Mijn versterker kan ik schakelen op LPF (low power freq) FULL en HPF (alleen hoog).
Mocht het toch een subje worden waar haal ik dan de meeste winst? Met een grotere woofer of een grotere kist?
 

Exciter

Administrator
Als je het typenummer van de woofer hebt, kan je op internet alle info vinden over een geschikte kist.

Speakers van 120W aandrijven direct uit de radio is ook niet alles.

En vergeet niet, je zal ook nog de crossover moeten instellen. de frequentie, wanneer je subwoofer ophoudt en de speakers beginnen. Bij de betere radio kan je dat via het display doen.
Op de versterker zitten meestal ook knoppen, waar je de frequentie mee kan trimmen. Bij mij is dit nu ongeveer 65Hz, alles er onder gaat naar de sub, erboven naar de speakers.
 

Bakkertje

Forumguru
Speakers van 120W aandrijven direct uit de radio is ook niet alles.

Die 120W zegt eigenlijk weinig tot niets. Als het rendement hoog genoeg is van de luidspreker dan is de eindtrap van je headunit zwaar genoeg om er wat fatsoenlijks uit te krijgen. Even los van het feit dat de stickers met Wattages enkel en alleen marketing zijn. De gemiddelde koper denkt dat meer beter is en heeft geen flauw benul wat het betekend. Om nog maar te zwijgen over wat voor Watten het zijn. Die 120W JVC speakers overleven echt geen 120 echte Watts. Degene die hier aan twijfelt wil ik uitnodigen om zijn speakers achter m'n 140W audison monoblock te knopen :grin: (die 140W icm een 26 cm Vifa woofer in een basreflex kist is samen goed voor 126 dB)
Overigens levert de 300W versterker uit dit draadje waarschijnlijk ook geen 300W en een 4x 50W headunit levert in de praktijk meestal rond de 4x 20W. Nu ik het toch over wattages heb.. een beetje gangbare luidspreker produceert +/- 90 dB op 1 meter als je er 1W induwt en 90 dB is al best een hoop herrie, genoeg al voor gehoorschade als je er lang genoeg inzit..

Dus wattages zijn alleen interessant om over op te scheppen aan de bar ;)
 
Crossover heb ik ook op 65HZ (ong) staan.
Als ik Bakkertje hoor dan maak het niet veel uit of ik de JVC speakers aan de radio of aan de versterker hang.
Goeie tip voor typenummer, zal eens kijken. By the way...er hangt een gewone speaker in uit een gesloopte boekenplank luidspreker. Zou een speciale subwoofer nog helpen?
 

Bakkertje

Forumguru
Een andere woofer zou uiteraard helpen. Onderstaande past in een kist van 16 liter en heeft een aardig frequentiebereik en een hoog rendement.
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.p...4467/VIFA-21-WN-340-PAPIER-BESCHICHTET-8-OHM/

Ik kan hem zo gauw alleen niet in Nederland vinden. De kist ombouwen naar bass-reflex gaat ook helpen bij het vergroten van je bass volume (en bereik)
Bel anders eens met speakerland in Oss of met Speaker&Co, die kunnen je goed op weg helpen. Dit zijn winkels waar ze zelfbouw speakers verkopen, die kunnen ook allerlei berekeningen uitvoeren kunnen je prima adviseren.
 

casparbanis

Nieuw lid
Ik ben bezig met het inbouwen van centrale vergrendeling in een fabia II. Ik ben opzoek naar de klemmenstrook boven de pedalen. Ik kan de zekeringen zien zitten (ik heb de isolatie boven de pedalen weggehaald). Maar ik zie nergens de bouten zoals hierboven op de foto staan. Als ik deze bouten heb gevonden ben ik ook nog op zoek naar een goed massa punt in de buurt. Iemand een idee? Alvast bedankt!
 

TurboBooster

Forumguru
Dit topic gaat over een Octavia 1.
Deze heeft de bewuste klemmenstrook boven de pedalen.
Dit zal bij een Fabia 2 wellicht anders zijn.
 
Bovenaan Onderaan