Stroomverbruik bij stilstand

Christoff

Nieuw lid
Ik wilde het niet geloven, heb met twee meters gemeten: in stilstand verbruikt de auto 1 ampère! Dan zou de accu in drie dagen compleet leeg zijn. (Bij mij ligt hij aan het infuus, dus die pech heb ik nog niet gehad.)

Overmorgen gaat hij toch naar de dealer. Kijken wat die zegt. De auto van mijn buurman - geen Skoda - verbruikt 0,8 A. Moderne auto's!?

Iemand ervaring hiermee? Andere waarden?
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je daadwerkelijk geprobeerd of de accu wel écht snel leegloopt bij een paar dagen stilstand?

Mijn 2018 Leon ST - technisch aardig overeenkomend met de O3, gok ik - staat tegenwoordig een groot deel van de week stil en soms zelfs een hele week van woensdag tot woensdag. Zo lang ik er maar op let dat ik de tomtom helemaal uitdoe (dus niet een hele week in de slaapstand laat staan) gaat dat prima. KESSY werkt en starten doetie ook onmiddellijk. Ook met eerdere auto's nooit problemen gehad als die een tijd stilstonden.
 

Pindasaus

Forumguru
Het kan een half uur duren voordat alle modules van de auto in slaap zijn gevallen, na het op slot doen. Met de motorkap open houd je er misschien zelfs eentje wakker.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nooit gemeten, maar toevallig heb ik een paar weken geleden m'n O3 ook ruim een week niet gebruikt. Geen enkel probleem gemerkt. Tijdens het hoogtepunt van de Corona lockdown heeft ie ook wel langer stilgestaan, 3 tot 4 weken. Geen probleem met deuren openen, starten en rijden daarna. Wat me toen wel opviel dat het start/stop systeem minder vaak de motor uitzette dan pre-Corona, er was dus kennelijk wel iets met de accu aan de hand. Verder niks aan gedaan, en sinds ik de auto weer vaker gebruik gedraagt ie zich weer als vanouds.
 

Tees

Donateur
Inderdaad de vraag hoe lang je na t afzetten van t contact gemeten hebt. 1A is niet heel gek, das 12W. Als het goed is wordt er na 15-30 minuten na uitschakelen contact en vergrendelen van de auto het grootste deel van de verbruikers uitgeschakeld. Dan zou de stroom eerder in de mA's moeten zitten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die 30 minuten merk ik aan de radio, als ik in de auto blijf zitten krantlezen terwijl mijn vrouw enkele supermarkten afloopt. De binnenverlichting gaat al iets eerder uit. En ik heb het sterke vermoeden dat het afschakelen van allerlei verbruikers zelfs (veel) eerder gebeurt als de auto op slot wordt gezet. Nagloeiende binnenverlichting zie ik dan onmiddellijk uitgaan.
 

Thijs4motion

Forumguru
praat eens met de eigenaars van een Austin Martin, of een Bentley of adere luxe auto´s
deze krijgen standaard een druppellader bij de auto.

en worden geadviseerd deze altijd aan te sluiten
mijn voormalige baas reed een continental GT W12, in het weekend was de stop gesprongen
2 dagen later allebei de accu´s leeg
 

EdK

Forumguru
Na ruim 14 dagen van stilstaan en dus niet gebruiken starte hij daarna zonder problemen...
 

Canon-Eye

Forumguru
praat eens met de eigenaars van een Austin Martin, of een Bentley of adere luxe auto´s
deze krijgen standaard een druppellader bij de auto.
In zo'n geval snap ik dat nog wel, want ALS zo'n auto dan eens een keertje rijdt zullen het over het vaak toch geen erg lange ritten zijn, dus dan wordt de accu wellicht ook vaak niet goed opgeladen.
 

Tees

Donateur
Geen lange rit?!? Als je zo'n auto hebt, dan is de oprit al lang genoeg om de accu bij te laden :deuk:

Alle gekheid op een stokje: een auto die zn acculading niet tenminste 2 weken vast houdt heeft een probleem.
 

Cordoba

Forumguru
Afhankelijk van hoe en wanneer het stroomverbruik is gemeten: tegenwoordig hebben veel blokken ook nog een tweede klein waterpompje dat na een lange rit waar de motor serieus is belast, nog een behoorlijke tijd de koelvloeistof rond pompt. Als dat pompje is ingeschakeld, geeft dat ook gedurende een aantal minuten een hoger stroomverbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Christoff

Nieuw lid
Bedankt voor alle, snelle, reacties. Ik had me niet gerealiseerd, dat de motorkap (natuurlijk, anders is het lastig meten) openstond. En dat dat van invloed kan zijn.

Ik heb gemeten met stroommeettangen. De ader waar ik bij kon komen, is de rode die de zekeringkast in gaat. Daar meet ik die 1 A, volgens de stroommeettangen. Ik merkte nu dat het kapje van de poolklem (+) er af kan. Daar komen twee aders vandaan: 2 A.

Maar het kan niet kloppen. Ik heb een externe voeding op het boordnet gezet en de accu afgekoppeld (dat ging met mijn vorige Octavia wel wat handiger; daar kon je nog een draad aansluiten op de poolklem). Stroom uit de externe voeding: 0 A (of althans bijna 0). Wel stroom uit de accu, maar niet uit de externe voeding!

Wordt waarschijlijk vervolgd. Hoop niet dat twee - dure - stroommeettangen niet goed werken.
 

Christoff

Nieuw lid
@ Ed en Tees: wat denken jullie?

Maar, ik wilde het nu toch ook met een klassieke meter (dus geen stroomtang) proberen. Ben een beetje bang de accu af te koppelen en dan zonder spanning op het boordnet te zitten (nogmaals, dat ging handiger met de vorige vanwege die extra aansluiting op de poolklemmen). Met die moderne auto's weet je niet wat er kan gebeuren. Overigens, toen een contactslot nog een contactslot was, hadden we wel ampèremeters in de auto.

Veel stroom is het niet, dus gewoon spanning op de sigarettenaanstekercontactdoos gezet. Accu los en mijn externe voeding gaf tegen de 1 A aan. Ampèremeter tussen boordnet en accu en externe voeding los. Begon met 3 A, maar afnemend. Het raadsel is nog niet opgelost. En ja, ik heb de motorkap gesloten.
 

EdK

Forumguru
@ Ed en Tees: wat denken jullie?
Niets, maar je zal ze te eten moeten geven die dagelijks met Ampéretang rondlopen in de AC wereld en dan een keer in een DC net dezelfde tang in eerste instantie pakken en dan staan van Heh...... wat een rare waardes !
En dan er pas achterkomen dat hun meter alleen voor AC is en niet voor AC en DC !
Heb zelf 2 tangen, 1 van fluke T serie voor kleine (meen max 200A) die wel AC/DC in volts meet maar in A alleen AC.
Dan de tweede waar ik veel grotere stromen mee kan meten en dus ook DC.

En vandaar mijn opmerking naar je toe in me vorige post....:D
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat je wat anders meet dan je denkt, zoals bijvoorbeeld de brandstofpomp (die begint zodra je de auto ontgrendelt). Met de huidige generatie auto's worden heel veel zaken via de software aangestuurd die je niet direct zou verwachten, en gewoon heel lastig te controleren, zonder specifieke kennis van jouw auto (inclusief de software werking).
 
Bovenaan Onderaan