stroomvoorziening caravan

JJY

Nieuw lid
Voor de door ons bestelde Yeti 1.4 is ook een trekhaak besteld. Volgens de dealer is er wel een constante stroomdraad aanwezig (op de Jaeger aansluiting) maar kan deze NIET belast worden met een koelkast in de caravan. Daarvoor zou toch nog apart een draad vanaf de accu getrokken moeten worden (?)
Heeft iemand hier ervaring mee? En, wordt de bestaande constante stroomdraad geschakeld, met andere woorden, is er alleen spanning op zolang de motor draait?
 

Erwin

Lid
Constante stroomdraad staat permanent spanning op.
In de 13 polige stekker is ook een geschakelde voeding aanwezig. Hierop kunnen grote stroomverbruikers (bv de koelkast) worden aangesloten.

Deze voeding wordt bij uitgeschakelt contact uitgezet. Dit vooorkomt een lege accu na een rust pauze.

Permanente voeding moet van voldoende diameter zijn om spanningsverlies bij grote belasting te voorkomen.
Ben van mening dat de dealer de trekhaak zodanig moet aansluiten dat de contacten gebruikt kunnen worden waarvoor ze zijn.

Mijn inziens zijn ze dus voor een koelkast..
We zijn tenslotte niet voor niets van 7 naar 13 polig overgestapt.
 

Erkens

Lid
We zijn tenslotte niet voor niets van 7 naar 13 polig overgestapt.
Buiten dat, op de 7-polige aansluiting heb je ook een constante-stroomdraad (welke bij sommige overigens is vervangen voor een mistlicht) waar ook prima een koelkast aan kan hangen.
 

Erkens

Lid
Om zowel de constante-stroomdraad en het mistachterlicht gelijktijdig te kunnen gebruiken mis je een signaaldraad en zal je die op een andere manier moeten aanbrengen.

7-polige aansluiting:

1. RAW Links
2. Constante-stroomdraad (of mistachterlicht)
3. Massa
4. RAW Rechts
5. Verlichting rechterzijde (+nummerplaat verlichting)
6. Remlicht
7. Verlichting linkerzijde
 

Mark

Banned
Lichten links en rechts worden op 1 pin gezet, de vrijgekomen pin word gebruikt voor de 12 volt. Als je een trekhaak liet plaatsen en je merkte op dat er een caravan ging worden getrokken werd de stekkerdoos zo standaard aangesloten. De bekabeling van zowel de Rapido en de Dethleffs waren ook zo uitgevoerd. Vreemde aanhangwagens trekken ging prima maar aan 1 zijde bleef soms natuurlijk de verlichting branden want deze werd gevoed door de 12 volt als de bedrading gescheiden was..
 

Erkens

Lid
Dan mag je blij zijn dat je nooit een doorgebrande zekering hebt gehad. Ze hebben niet voor niks daar 2 draden voor gebruikt.. Sowieso onverstandig om dergelijke constructies te gaan gebruiken, kan je alleen maar dingen mee kapot maken. (net zoals die mistlamp die ze nooit op pin 2 hadden moeten zetten |:(

Maar gelukkig zie je nu steeds meer die 13-polige stekkers, veel makkelijker.
 

Mark

Banned
Voor de 13 polige op de markt kwam werd dit altijd zo in België gedaan, zekeringen zijn zwaar genoeg om dit aan te kunnen.
 

hemi24

Forumguru
Licht is waarschijnlijk afgezekerd met een 5 of 10W zekering, terwijl een constante verbinding met een 25W gezekerd zal zijn.

Bij een goed ontwerp zal de draad voor de constante stroom ook groter zijn, dus zomaar een pool omgooien en er een zwaardere zekering tussen drukken kan rare gevolgen hebben!!!
 

EdK

Forumguru
Geeft niet maar viel me op en kon het niet laten te reageren (vakidioot ??)

Citaat: Bij een goed ontwerp zal de draad voor de constante stroom ook groter zijn.

De draad zal inderdaad dikker zijn in mm² relevant aan het aantal verbruikers.
Maar de zekering zit als schakel in het circuit om de draad te beveiligen op overbelasting.
Zodra je inderdaad de zekering gaat verzwaren en de draad niet verzwaard en de belasting over de draad blijft te hoog dan wordt de draad ook een verbruiker door zijn weerstand , en hierdoor zal de draad te warm worden en door deze wijze kan er in ergste geval brand ontstaan.

Brand door kortsluiting zal nooit kunnen !! want zodra er kortsluiting is zal de zekering doorslaan !!
Daarom is het ook zo belangrijk dat als er een zekering doorslaat de oorzaak te zoeken en niet blind een zwaardere zekering erin te doen, want dit is vragen om grotere problemen.
 

Erkens

Lid
Brand kan wel komen doordat de draad warm wordt, zeker als je er een zwaardere zekering in doet kan dat gemakkelijk.
 

EdK

Forumguru
:ot:
Zilverpapiertje?


Nee joh neem een afgeknipte spijker !
Of een staaldraadje !

Veel effectiever, gaan namelijk niet zo gauw stuk, dus wordt je berdrading de zekering en als je massel hebt wordt het tevens een bijkacheltje !
Zal je het nooit meer koud hebben in je auto !:680:
 
Bovenaan Onderaan