Stukje van voorveer gebroken

Sinds enkele dagen ineens een metaalachtig gekloengel van rechtsvoor te horen. Auto opgekrikt wiel beken en gedraaid veerpoot bekeken en gevoeld of er iets mee was. Ineens knalt er een stuk staal van de veer op de grond. Zeg maar 3/4 rond.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
Wat is de oorzaak? En kun je hier mee doorijden ook met oog op apk?

Arjann

Forumguru
Hier zou ik absoluut niet te lang mee doorrijden. Zo snel mogelijk (laten) repareren. De veer zal nu mogelijk ook niet meer goed geborgd zitten. Qua apk is dit een afkeurpunt

hemi24

Forumguru
Volgens mij is een gebroken veer een afkeurpunt bij de APK...

Veel voorkomende kwaal in dit drempelland.

EdK

Forumguru
Zie het als begin van je verlaging......

Maar zou even gauw de beide veren aan voorzijde nu laten vervangen...
Je kunt eens aan @Antera vragen of die nog niet wat standaard veren heeft liggen...
Of dat er hier leden zijn die nog bijna nieuwe veren standaard hebben liggen omdat ze een verlaging hebben gedaan bij Antera of andere verenvervangers....

Rutger0706

Senior Member
Ook meegemaakt met mijn voorganger. Seat Toledo uit 2002. Bij het uitrijden van een parkeervak.. Het kleine kuiltje waar ik uit kwam was genoeg. Poef...

Nieuwe veer erin en bij mij kwamen er gelijk nieuwe dempers bij...

Antera

Donateur
Sinds enkele dagen ineens een metaalachtig gekloengel van rechtsvoor te horen. Auto opgekrikt wiel beken en gedraaid veerpoot bekeken en gevoeld of er iets mee was. Ineens knalt er een stuk staal van de veer op de grond. Zeg maar 3/4 rond.
Wie heeft dit ook meegemaakt?
Wat is de oorzaak? En kun je hier mee doorijden ook met oog op apk?

Dit is helaas afkeur apk een veer vervangen is niet aan te raden omdat de "oude" veer door de ouderdom al ingezakt is en metaal moe aan het raken is. daarom is 1 veer al gebroken. De andere gaat zeker volgen. Advies daarom beide te vervangen.

Daarnaast zal de veer zijn karakterstiek deels verliezen dus het kan vreemd weg gedrag veroorzaken. Auto hangt nu ook scheef

Arjann

Forumguru
De veren zijn waarschijnlijk even oud, dus als er 1 kapot gaat......laat in ieder geval de andere kant goed controleren

AGTon

Forumguru
Zou ze ook direct beide doen. Heeeel lang geleden had ik een twingo, eerste generatie. Linksvoor zei de veer pang. Studententijd, kost toch geld zo een veer etc etc, dus alleen de stukke veer laten maken. Paar weekjes later zei de andere veer pang. Dat gebeurde ver van huis, dus ik was een stuk minder happy.

mijn advies, direct beide doen. Ben je ook maar 1 keer de auto kwijt.

Jee13

Forumguru
Ik heb nog een setje veren van mijn RS liggen

mogen voor weinig weg, PM maar als je interesse hebt

turboturbo

Forumguru
Een kapotte veer kan zelfs de wang van je band gaan vernielen (scherp uitsteeksel aan binnenzijde wiel) als hij maar net in een bepaalde positie zit. Zeer gevaarlijk.

Arjann

Forumguru
Een kapotte veer kan zelfs de wang van je band gaan vernielen (scherp uitsteeksel aan binnenzijde wiel) als hij maar net in een bepaalde positie zit. Zeer gevaarlijk.

Ik heb ook het idee dat de topic starter er nog gewoon mee rond rijdt....onbegrijpelijk als dat zo is :nono:.

Bovenaan Onderaan