Stukken al na 8500km

Ilrosso

Nieuw lid
Zondag 2 augustus 's nachts vertrokken naar Italië. Het ging letterlijk als een speer. De Superb 1.8TSI stoof over de Autobahn. Zwarte zondag dus niet via München. We hadden al op voorhand de keuze gemaakt om over de Fernpas te gaan, dus een stukje binnendoor via Füssen om daarna via Insbruck weer Italië binnen te rijden. Zover kwam het helaas niet.
Ter hoogte van Füssen, net voor de Oostenrijkse grens, merkte mijn vrouw op dat de remdruk wegviel. Het leek me sterk maar geloofde haar wel. Geoppert om links af te slaan, omdat we iets van een garage zagen, reedt mijn vrouw van de doorgaande weg af. Plotseling kon ze dus niet meer remmen en begon hij hevig te roken. Stoppen, stoppen!! Mijn vrouw vlug de drie kids van de achterbank gehaald en ik de motorkap geopend. Hevige rookvorming en geknetter onder de motorkap.... 2 Flessen water er overheen gemikt en toen werd het rustig.

We hadden inmiddels al veel bekijks (zondagmorgen 10.30uur) en vriendelijke duitsers schoten ons te "hulp".

Skoda Alarmservice gebeld en de servicewagen kwam 35 minuten later. Dat werd dus afslepen......

Hotel werd geregeld via de mobiliteitsgarantie.

Dinsdag, dus 2,5 dag later, konden we rond 17.00 pas de auto ophalen. Het was volgens de service monteur vertaald vanuit het Duits naar Engels, the Gasolinepump. Twijfelend over de uitkomst, omdat we onwijs veel olie op de weg hadden zien liggen, snel verder gereden en 's avonds om 22.30 uur op de camping.

Het was een domper. 2,5 dag met drie kinderen in een hotelkamer, slecht weer in the middle of f***ing nowhere.

Onze vakantie kon beginnen...

Bij terugkomst in Nederland na enkele dagen naar Auto Noordhoek gegaan. Het vertrouwen was weg, een nieuwe auto, een hoop gez**k. Daar kwamen ze na contact met de duitse dealer er achter dat het de onderdruk-vacuum-pomp was... De wat??
 

Gieliovd

Forumguru
Vervelend zeg! Angstige momenten.... Gelukkig goed afgelopen.

De onderdruk vacuümpomp? Het is toch een benzineauto? Vreemd.

En geknetter van een pompje? Echt niet.

Komt er een pak olie uit je brandstofpomp of je vacuümpomp? Nee. Vreemd verhaal! Hou het maar goed in de gaten!
 

Ronnie

Forumguru
Bij een turbomotor wordt er geen onderdruk gecreeerd in het inlaatspruitstuk, maar overdruk(turbo). De rembekrachtiger werkt op onderdruk, dus moet er een vacuumpomp gemonteerd worden om voor het benodigde vacuum te zorgen. Deze vacuumpomp (z.g. vlinder/lamellenpomp) wordt gesmeerd via de carterolie, dus waarschijnlijk is de pomp lekgeslagen met als gevolg olie en lvacuum lekkage.
 

Ilrosso

Nieuw lid
Bij een turbomotor wordt er geen onderdruk gecreeerd in het inlaatspruitstuk, maar overdruk(turbo). De rembekrachtiger werkt op onderdruk, dus moet er een vacuumpomp gemonteerd worden om voor het benodigde vacuum te zorgen. Deze vacuumpomp (z.g. vlinder/lamellenpomp) wordt gesmeerd via de carterolie, dus waarschijnlijk is de pomp lekgeslagen met als gevolg olie en lvacuum lekkage.

Kijk daar kan je tenminste iets mee, bedankt Ronnie.

Nog een opmerkelijk iets was dat er geen enkel signaleringslampje ging branden. Dit terwijl de olie er letterlijk uitspoot, wat de rookontwikkeling en het geknetter op alle overige hete onderdelen tot gevolg had.
 

Ronnie

Forumguru
Kijk daar kan je tenminste iets mee, bedankt Ronnie.

Nog een opmerkelijk iets was dat er geen enkel signaleringslampje ging branden. Dit terwijl de olie er letterlijk uitspoot, wat de rookontwikkeling en het geknetter op alle overige hete onderdelen tot gevolg had.
Dit kan kloppen, voor het wegvallen van het vacuum is er geen sensor, de remmen werken ook nog wel, je moet alleen veel zwaarder trappen!
En voor de olielekkage was het nog te vroeg blijkbaar, wanneer het gat groter was geweest zou er meer olie ontsnappen en de druk wegvallen, lampje gaat aan.
Maar nu zat er nog olie in het carter: "niets aan de hand", lampje blijft uit!
 

Falcon

Donateur
Gelukkig dat er niks aan de hand is met jullie persoonlijk, vooral met kinderen erbij kan ik mij voorstellen wat voor panieksituatie dit is geweest.

Ik hoop voor andere Superb rijders dat dit een individueel geval is geweest en niet een fabricagefout die in de productielijn zit.

Hoe reageerde de dealer verder eigenlijk?
 

Ilrosso

Nieuw lid
Gelukkig dat er niks aan de hand is met jullie persoonlijk, vooral met kinderen erbij kan ik mij voorstellen wat voor panieksituatie dit is geweest.

Ik hoop voor andere Superb rijders dat dit een individueel geval is geweest en niet een fabricagefout die in de productielijn zit.

Hoe reageerde de dealer verder eigenlijk?

De nederlandse als zowel de duitse importeur stonden er van versteld. Tevens de dealer die van dit mankement nog nooit had gehoord.
Wanneer je de motorkap opent is alles wat je kan zien van AUDI. Logisch want de 18TSI is van AUDI. We gaan er dan gewoon maar vanuit dat het een toevalstreffer was. Schade zeggen ze in duitsland.........
 
Bovenaan Onderaan