Stuur centreerd naar rechts na uitlijnen

Chatslet

Forumguru
Een aantal weken terug heb ik mijn auto laten uitlijnen omdat deze iets naar rechts trok. Na het uitlijnen centreerd het stuur niet meer naar het midden maar een paar milimeter naar rechts en begint de auto ook ietsje naar rechts te trekken. Vooral op de snelweg is dit te merken maar ook met een gangetje of 50. Als ik het stuur zelf naar de middenpositie breng rijd de auto gewoon kaarsrecht. Ik ben hier al mee terug geweest maar daar werd me verteld dat het waarschijnlijk aan de banden zou leggen omdat het profiel scheef ingesleten zou zijn. Ik vind het zelf nog al vaag klinken en voel me een beetje afgescheept. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? En weet iemand eventueel nog een goede uitlijner in de Zaanstreek waar ik eventueel terecht zou kunnen?
 

Noord26

Forumguru
Gisteren heb ik toevallig via de dealer mijn auto uit laten lijnen toen een wiellager vervangen moest worden, onder garantie. Bij de dealer werd mij meteen verteld dat goede uitlijners toch een vak appart zijn en dat er veel slechtere tussen zitten die het vak niet verstaan. Je zou eens kunnen vragen bij je dealer wie zij aanbevelen? Heb je een rapport mee gekregen van de uitlijning?
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: ik krijg het idee dat je stuur niet goed recht heeft gestaan bij het uitlijnen. Ik heb geen goed adres voor je, en bij bandenketens, zit er ook gewoon veel verschil per vestiging/monteur. Ik heb wel eens van iemand gehoord, die altijd ging kijken bij een uitlijnbedrijf: staan daar veel auto afkomstig van verschillende garages om uitgelijnd te worden, heb je bijna per definitie een goed adres te pakken.
 

Noord26

Forumguru
Daarom ook mijn vraagstelling of je een uitlijningsrapport hebt gekregen. De juiste waardes verschillen per merk/type auto.
 

Cordoba

Forumguru
Bij eigenlijk iedere auto met voorwielaandrijving staan de voorwielen op 'toespoor'. Dat houdt in, als er geen auto zou zijn die de wielen op vaste afstand van elkaar houdt, en je zou de voorwielen naar voren rollen, dat er ergens een punt is waar de wielen tegen elkaar aankomen. De hoeveelheid toespoor verschilt per automodel, en soms per motorisering (of aandrijving, 4WD kan anders zijn dan 2WD van zelfde model en met zelfde motor). De hoeveelheid toespoor is minimaal, bijvoorbeeld iets van 0,03 graden per kant, maar zorgt wel dat de auto een stabiel rechtuit gedrag heeft, en niet 'zoekerig' reageert.

Overigens is er bij de meeste modellen meer te stellen dan alleen de sporing, namelijk ook camber en caster kun je vaak (niet altijd) instellen. Daarnaast is het vaak ook nog mogelijk om de achteras uit te lijnen (4-wiels uitlijnen, in plaats van de meer gebruikelijke 2-wiels uitlijning). Bij een 4-wielsuitlijning, wordt ook de achteras iets losgezet, zodat ie kan bewegen, en wordt de achteras zo verschoven dat de achteras mooi loodrecht op de lengterichting en netjes in het midden van de auto zit.(dus niet verschoven naar links of rechts). Het uitlijnen van de achteras, is vaak een rotklus, die voorbehouden is aan echte specialisten. Veel uitlijnbedrijven, zeggen gewoon doodleuk dat het niet kan. In de praktijk is dat vaak een kwestie van 'geen zin', 'te lastig' of onvoldoende kennis en ervaring.

Wat linkjes over uitlijnen, sporing enz.:
http://www.tuning-gids.nl/sporing.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Camber_(hoek)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caster (uitleg is voor motoren, maar geldt ook voor auto's)
 

turboturbo

Forumguru
Ik kan je Brouwer Banden aanbevelen.
Na een eindeloos debacle met mijn dealer, die ook volhield dat het aan de slijtage van de banden zou liggen (maar met mijn set winterwielen hetzelfde probleem) is mijn auto door hen uiteindelijk wel keurig uitgelijnd. Na 5 pogingen door de dealer was ik het beu en ben toen zelf op zoek gegaan naar een betere.
Achteraf begreep ik dat mijn dealer helemaal niet zelf de uitlijning deed (want daar hadden ze de apparatuur niet voor) maar besteedden dit uit bij een Audi dealer in de buurt. En tja, die Audi dealer heeft niet direct met een eigen klant te maken. Dus een haastklusje vond ik zelf geen vreemde aanname.

Toen ik mijn dealer het uitlijnrapport van Brouwer mailde (fotootje), werd ik direct in het gelijk gesteld en kreeg mijn geld terug (scheelde trouwens ook dik 20 euro in mijn voordeel)

Wel heb ik zelf in de auto gezeten tijdens het uitlijnen, om het stuur precies recht te zetten. Dat was na de eerste keer nog niet in orde (auto reed kaarsrecht rechtuit, maar stuur stond dan wel ietsie scheef. Pietjes Precies mogen daarom zelf hun stuur rechtzetten bij Brouwer :xyxthumbs:)

Brouwer Banden
Brouwer Banden
Spijkerkade 11
1021 JS AMSTERDAM
Tel: 020-6361831
Fax: 020-6361520
Brouwer Banden
Rijder 1C
1507 DP ZAANDAM
Tel: 075-6164737
Fax: 075-6702475
 

turboturbo

Forumguru
Bij die in Amsterdam Noord.
De andere vestigingen dan deze en die in Zaandam blijken inmiddels zijn verkocht aan een keten, en zijn geen 'echte' Brouwer Banden zaken meer, las ik ergens.
 
Bovenaan Onderaan