Stuur draait bijna niet meer.

Beste forummers,

Ik heb een Skoda Fabia 1.2 uit 2004.
Ik had laatst het probleem dat mijn koelvloeistof lampje opeens aan ging. Auto aan de kant en gelijk gekeken. Wat bleek, er zat nog genoeg koelvloeistof in!
Ik de auto weer gestart en het lampje was op wonderbaarlijke wijze verdwenen. Daarna een tijdje geen last meer van gehad maar na een paar weken weer precies hetzelfde. :arghh: lampje aan, auto uit gedaan, auto weer aan, lampje weer uit...

Nu ging ik vandaag naar de winkel, sta ik daar, gaat mijn auto niet meer aan... buurman gekomen en heeft mijn auto weer gereanimeerd dmv startkabels. Ik denk dus dat ik een nieuwe accu moet hebben omdat die kou mijn accu leeg trekt :pieker:
Maargoed, stukje gereden om de accu weer op te laden... ben ik na een tijdje weer bijna thuis doet mijn stuur het opeens bijna niet meer :sterretjes:
Normaal heb ik stuur bekrachtiging en nu moest ik echt heel heel hard aan mijn stuur trekken en dan kon ik nog net een (ruime) bocht nemen... het lampje met een stuur en een uitroepteken schoot ook aan op mijn dashboard.

Ik ga sowieso morgen de garage bellen maar ik wilde toch graag jullie visie op dit probleem hebben want ik weet niet of ik hiermee gewoon naar de garage kan rijden. :( (ik wil namelijk niet het risico lopen dat mijn stuur blokkeert en ik straks op de weg überhaupt niet meer kan sturen)

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en of dit een dure grap gaat worden? :cry:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Volgens mij heeft jouw auto een elektrische stuurbekrachtiging en dat kan dus samenhangen met je accu. Laat ze ook de laagspanning van de dynamo controleren.
Het lampje van de koelvloeistof is meestal een ander probleem, waarschijnlijk geeft de sensor een verkeerd signaal. Even de zoekfunctie gebruiken want er is al veel over geschreven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een auto of 3, 4 terug reed ik een F1c en ook die had ooit een keer last van uitvallende stuurbekrachtiging. Het was tijdens een vrij lange snelwegrit, dus de eerstvolgende parking op en de motor afgezet. Na opnieuw starten deed alles het weer en de resterende 130 km naar huis geen last meer.
Het is intussen dik 10 jaar geleden en ik meen me te herinneren dat er de volgende dag bij de dealer een nieuwe accu in is gegaan, al heb ik het niet meer 100% scherp voor ogen. Was een eenmalig verschijnsel.
 
Ik ben blij dat het dus naar alle waarschijnlijkheid samen hangt met de accu. Want alleen een accu vervangen valt nog mee.
 

Erik_NL

Forumguru
het verhaal komt ook mij bekend voor.
De eerste keer dat het met onze Fabia I gebeurde was de accu aan z'n eind. Nieuwe accu geplaatst.
De tweede keer lag het aan de dynamo die de accu niet meer oplaadde. Dynamo gereviseerd.
In beide gevallen was daarmee het probleem opgelost.

Een begeleidend fenomeen is dat de cruise-control en de dashboardverlichting op een gegeven moment ook uitvallen.
 

RapidFrans

Senior Member
Klopt.. bij mij begon het allemaal met een regelmatig uitvallende Cruise-control. Maar ook tijdens het sturen de verlichting en klokkenlampjes zien instorten. Nieuwe accu en probleem was over.
Wel zoals @Skoda-MAN zegt ook de laadstroom van de dynamo laten testen.
 

Cordoba

Forumguru
Koelvloeistof is waarschijnlijk een apart probleem: als het niveau op het randje is, wil ie bij koude een signaal geven, als de motor even gelopen heeft, en alles warmer is, dan is het signaal weer weg. Ook als de sensor in het koelvloeistofreservoir aan het eind van zijn levensduur is, krijg je soortgelijke verschijnselen, door de koelvloeistof dan net boven max. te vullen, kun je dan vaak het onterechte waarschuwingssignaal voor een aantal maanden uitstellen, maar op een gegeven moment moet je dan toch het reservoir (met daarin de sensor) vervangen.

Als de stuurbekrachtiging tijdens het rijden uitvalt, zonder dat je bijzonder veel grote stroomverbruikers aan hebt (airco, interieurfan, achterruitverwarming, extra grote geluidsinstallatie), dat lijkt het er echt op dat de dynamo niet of onvoldoende bijlaadt. Bij alleen een slechte accu, verwacht je dat tijdens het rijden de dynamo voldoende bijlaadt, zodat ie het dan wel goed doet, maar dat de stuurbekrachtiging uitgeschakeld wordt na bijv. een koude start. Het uitvallen van de stuurbekrachtiging (ook aangegeven door symbooltje op het dash) wordt aangestuurd door de ECU om te voorkomen dat de accu helemaal leeggetrokken wordt, en zo worden afhankelijk van het spanningsniveau van de accu steeds meer 'luxe' zaken uitgeschakeld, denk daarbij bijvoorbeeld ook aan het openen/sluiten van de deuren met de afstandsbediening.

Je stuur zal dus absoluut niet blokkeren, maar kan wel zwaar sturen (dus zorgen dat je alleen stuurt als de auto rolt, en met niet teveel snelheid bochten/rotondes in, omdat het sturen weleens zwaarder kan gaan dan je gewend bent.
 
De tips van @Skoda-MAN zijn zoals anderen aangeven wel de meest waarschijnlijke. De stuurbekrachtiging gebruikt erg veel elektrisch vermogen. Als dit niet geleverd kan worden schakelt de computer de stuurbekrachtiging uit.

Nog een kleine toevoeging (die in de garage vaak wordt vergeten). Controle op overgangsweerstand in (massa)kabels en aansluitingen. Als hier sprake van is dan kan een goede accu onvoldoende geladen worden en binnen de kortste keren weer kapot zijn. Ook meegemaakt dat eerst de dynamo wordt vervangen waarna er nog steeds weinig tot geen sprake is van bijladen. Blijkt een staalborsteltje door de accupool de oplossing.. Vaak zitten overgangsweerstanden op voor de hand liggende plaatsen als accupolen, kabels die onzichtbaar door vocht zijn aangedaan of gecorrodeerde aansluitingen.

Een ervaren monteur kan d.m.v. vierpuntsmetingen in heel korte tijd vaststellen of hier sprake van is en zo ja waar het probleem zit. Is na 13 jaar geen overbodige luxe om even te checken en kan veel gedoe besparen.

Resumé
- accu testen
- laadstroom controleren
- vierpuntsmeting

Dan heb je het probleem wel boven water. Succes!
 
Je stuur zal dus absoluut niet blokkeren, maar kan wel zwaar sturen (dus zorgen dat je alleen stuurt als de auto rolt, en met niet teveel snelheid bochten/rotondes in, omdat het sturen weleens zwaarder kan gaan dan je gewend bent.

Dankjewel! Dat is een hele geruststelling!

En "Superb III combi" bedankt voor deze extra informatie. Ik zal het daar zeker over hebben met de garage!
 
Om het verhaal even af te maken...

Vandaag bij de garage geweest. Dynamo was prima in orde, was de accu die op was. Accu vervangen en hierdoor was ook het probleem met mijn stuur opgelost. (Zoals jullie al zeiden)

Ook hebben ze een klein gaatje gevonden bij de koelvloeistof. Hier hebben ze wat spul bij gedaan en als dat in contact kwam met zuurstof zou het zich vastlijmen (als ik het goed begrepen had)

Verder hebben ze de koelvloeistof iets meer bijgevuld (hij zat nu op het randje minimum dus vandaar dat af en toe mijn lichtje aan ging) en we gaan nu kijken of daarmee dus het probleem van mijn random aanspringende koelvloeistof lampje verholpen is.

Iedereen bedankt voor de reacties!
 

turboturbo

Forumguru
Was het gaatje niet anders te dichten? Ik bedoel, wist men waar het gaatje zit?

Ik had dat anti-lek middel nog even uitgesteld (en eerst eens laten bijvullen alleen) het is vzv ik weet best een paardemiddel. Leest wel eens over dat het in zeer enkele gevallen de kachel radiateur kan verstoppen bijv....
 
Nou dat anti lek middel was €9.66 en als dat het gaatje dicht dan maak ik daar graag gebruik van. Doe je het niet, dan druppelt je koelvloeistof langzaam leeg tot je op een gegeven moment weer op het punt komt dat je weer met hetzelfde probleem zit.

Mocht het zo zijn dat het gaatje groter wordt, dan moet de hupelepup (weet de naam even niet meer hij heeft het wel gezegd) vervangen worden en dat kost rond de €135 Euro en dat is alleen het onderdeel. Dan komen de man kosten daar nog bij.

Dus turboturbo mocht je het nou even willen aankijken, en mocht je koelvloeistof nou toch weer leeg lopen, dan zou ik toch eerst dat anti lek middel proberen... :D
 

turboturbo

Forumguru
Oké dan snap ik de afweging een stuk beter; dat is een prijzig onderdeel. Betreft het de thermostaat zelf dat lekt, dat je weet?
 
Bovenaan Onderaan