Stuur recht te zetten?

Remco28

Actief lid
Ik heb nog steeds last van een scheef stuur,uitlijning is prima(meerdere malen gecheckt).
Ik heb het idee dat de stuur zelf ietsje scheef is gemonteerd.
Ik had begrepen van de dealer dat er achter het stuurwiel tandjes zitten om de stuur te verstellen.
Dus kun je de stuur eraf halen en recht erop zetten,of kan je het beter laten doen?
 

___JC___

Forumguru
Ik zou dat altijd laten doen. Ik ken iemand die zn stuur weleens los in zn handen had op de snelweg en das niet lachuh lijkt me!
 
als die ontploft ligt het tenminste zacht
laugh.gif
.

airbag zit in het stuur, is met kabeltje los te koppelen.
 
Je hebt mazzel als het stuur recht komt door het los te halen, meestal staat het dan net iets te ver naar de andere kant (bij lichte scheefstand).

Als men uitlijnt moet je zeggen dat ze het stuur rechtzetten, wordt dan vastgezet zoals jij het wil in de auto met een klem.

Groet WS.
 

Remco28

Actief lid
www123:is ook gebeurd,meerdere malen al.
Ik heb echt het idee dat de stuur zelf scheef staat,hebben jullie enig idee hoever die tandjes uitelkaar staan om hem te verstellen?
 

Okki

Donateur
Staat bij mij ook ietsjes scheef.

Vaak kunnen ze bij uitlijnen het stuur recht zetten en dan de wielstand aanpassen (vraag me niet hou precies)
 

OctaBussi

Nieuw lid
Helaas bij mijn O2 ook het geval. Bij de eerste beurt eens de dealer vragen. Dat "een tandje verzetten" schijnt inderdaad een paardenmiddel te zijn.
 
Een tandje verzetten helpt niet, de vertanding is daar veel te grof voor. De enige methode is inderdaad het stuurwiel recht te zetten, en dan vervolgens de uitlijning aan te passen. Overigens hoort de garage of bandenboer altijd te letten op een rechte stand van het stuur bij uitlijning, dan weet je namelijk ook of je draaicirkel links en rechtsom ook gelijk is....
xyxthumbs.gif
 

DeSeum

Nieuw lid
tjee lijkt me heel irritant. Heb het zelf ook een keer gehad (seat toledo). Het blijft heel irritant!

Ik zou het laten wijzigen....
 

AMBIO2

Actief lid
Ook bij mij was dit het geval.
Dealer dacht dit ook op te lossen door het stuur een
tandje te verzetten.

Helaas stond het stuur dus de andere kant op scheef.
Daar kwam ik achter toen ik de auto weer had opgehaald,
er wordt schijnbaar niet gecontroleerd of het euvel
verholpen is.
Kon ik een nieuwe afspraak gaan maken.

Na uitlijnen staat het stuur nu perfect recht.
Al was de auto voor die tijd al prima uitgelijnt,
de enige oplossing om het stuur recht te krijgen is
stuur recht zetten en opnieuw uitlijnen.
 

Remco28

Actief lid
Waar heb je hem laten uitlijnen?
Is deze type octavia ook wat gevoeliger qua sturen t.o.v. het wegdek?
Ik bedoel dat je stuur eerder wat schever staat dan bij een oudere auto met een ander soort stuurbekrachiging als je over een weg rijd die een beetje scheef loopt?
 

AMBIO2

Actief lid
Bij een bandenboer.
Is bij mij trouwens onder garantie verholpen.
Ik kreeg de auto af fabriek met een scheef stuur.
( bekend probleem )
Geef wel duidelijk aan bij de bandenboer dat de auto
uitgelijnt moet worden omdat het stuur scheef staat.

Vraag 2: Naar mijn idee niet.
 

Remco28

Actief lid
Dat is dus mijn probleem,mijn auto is al 3x uitgelijnd,maar stuur blijft scheef staan.
Wel iets minder dan de 1ste keer maar nog steeds een tikkie teveel.
 

louigi58

Senior Member
Stuur electronisch rechtzetten via VAG-COM

Steuergerät Grundeinstellung
STG 44 (Lenkhilfe) auswählen
STG Login -> Funktion 11

Logincode: 40168
STG Messwertblöcke -> Funktion 08
Messwertgruppe 060 (Geber für Lenkwinkel -G85-)
Im Anschluss ist die Nullage des Gebers in Messwertblock 4 Wert 1 zu prüfen, der Sollwert liegt zwischen -1.5 und +1.5.
Nach der Grundeinstellung eine kurze Strecke mit 15-20 Km/h geradeaus fahren, dabei lernt der Geber für Lenkwinkel -G85- die Geradeausstellung.

Gehe zu Grundeinstellung
 
Bovenaan Onderaan