Stuur staat scheef maar dan anders..

Frankw

Lid
Ik heb een wellicht wat vreemde vraag; mijn stuur staat scheef maar dan niet naar links of rechts. Het staat aan de linkerkant meer naar de bestuurder toe dan aan de rechterkant. Met andere woorden moet ik mijn rechterarm meer strekken dan mijn linker om het stuur vast te pakken. Ook zie je dat het kunstof van de stuurkolom aan de rechterzijde bijna tegen het dashboard aan zit terwijl er aan de linkerzijde bijna 2 cm ruimte zit. Mijn garage bevestigt dat het stuur scheef staat maar ziet geen manier om het recht te zetten.

De auto stuurt overigens gewoon goed, het is puur een laten we zeggen irritatie van cosmetische aard. De auto heeft deze afwijking al vanaf het moment dat ik hem vorig jaar aangeschaft heb. Het betreft een octavia II, 2.0tdi dsg combi uit 2006.

Nu is mijn vraag, is het wellicht een stand van het stuur die normaal is bij octavia's. Ik weet dat er merken zjn die het stuur bewust om bepaalde redenen iets scheef zetten.
En als dit niet normaal is; iemand enig idee of en hoe het stuur, dus waarschijnlijk de gehele stuurstang, weer recht te zetten?

We kunnen overigens niets vinden wat erop lijkt dat de auto schade heeft gehad waardoor de stand van het stuur veranderd is.

Bedankt alvast voor jullie reacties!
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees, is het niet alleen cosmetisch minder mooi, maar ook ergonomisch lijkt het me niet goed (tenzij je rechterarm langer is dan je linkerarm).

Je hebt niets kunnen vinden van schade, je hebt gekeken of er beschadigingen zijn, of heb je gecheckt of de auto gebruikt is ingevoerd (kan als gerepareerde schadeauto zijn ingevoerd), of heb je verzekerings-databank laten checken of de auto daarin is genoteerd met schade?

Andere optie die ik kan bedenken, is dat het stuur gedemonteerd is geweest voor een reparatie bijvoorbeeld achter/onder dashboard, en niet goed terug is gemonteerd.

Overigens ter vergelijking anders eens bij een dealer binnenstappen die een occasion van deze Octavia-generatie heeft staan.
 

Frankw

Lid
Zover ik weet zijn mijn beide armen even lang.. :-)

Ik heb een schade expert laten kijken en zij hebben optisch niets kunnen ontdekken wat erop lijkt dat er een schade gerepareerd is. Auto is origineel nederlands.

Dan moeten ze toch ook stuurstang ed gedemonteerd hebben? alles achter het stuur zelf staat ook uit het lood.

Ik ga zeker een vergelijkbare octavia opzoeken om vergelijkend warenonderzoek te doen
 

Antera

Donateur
Komt veel voor dat het stuur niet 100% in het midden staat. Bij renault is het helemaal erg vaak. Niks bijzonders
 

MarcoO2

Forumguru
Komt veel voor dat het stuur niet 100% in het midden staat. Bij renault is het helemaal erg vaak. Niks bijzonders
Maar niet 100% in het midden is iets anders dan scheef. Niet 100% in het midden is niet zo erg, scheef lijkt mij erg irritant!
 

polf

Senior Member
Zoals ik bijgevoegd document lees kan je wel wat afstellen. Document heeft het over merktekens om de boel recht af te stellen. Mischien kan je kijken of bij jouw die merk tekens overeen komen. Geen idee hoe het er in het echt uitziet en of dit een beetje te doen is.
Als je het zelf niet irritant vind zou ik er verder vanaf blijven.

Grt Polf
 

Bijlagen

  • Montageoverzicht stuuras.pdf
    245,5 KB · Weergaven: 19

skodaboy

Forumguru
als ik dat zo lees zou je toch gaan denken dat er mis is met de stand van de stuurstang,
mij lijkt het niet normaal dat dit 'scheef' staat..

1) welke zaken heeft die schade expert bekeken/gedaan om uit te sluiten dat het geen schade-wagen is?
hebben ze het chassis en de ophanging uitgemeten,en voldoet deze aan de fabrieksvoorschriften?
wat verteld het uitlijningsrapport,is de uitlijning correct of valt ze 'binnen' tolerantie?

chassis en ophanging kan opgemeten in een herkend keuringsstation, de zogenaamde "keuring na ongeval"
de wagen laten uitlijnen kan bij een goede bandencentrale.

2) of zijn er in het verleden herstellingen uitgevoerd,waar voor een gedeelte of het gehele dashbord werd gedemonteerd,en nadien werd dit niet goed/deftig terug geplaatst?
 

Rem82sch

Senior Member
Het kan natuurlijk zijn dat de stuurstang scheef is, wat overigens niet erg goed is.
Maar daar kom je op een dag wel achter als hij zeer zwaar begint te draaien.
Of zit het stuur misschien scheef op de naaf, dat kan je zien als het stuur rondom niet evenveel ruimte heeft.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vorige eigenaar zo kwaad is geweest dat hij enorm hard aan het stuur heeft getrokken.
dat het stuur nu zelf krom is, of door een aanrijding.
 

Frankw

Lid
Allen bedankt voor de info.

Ik betwijfel of de stuurstang scheef is, dat ga je volgens mij direct voelen omdat het stuur dan buiten zijn as om gaat draaien.

Ik ga nog eens kijken of er de mogelijkheid bestaat om de as te richten aan de hand van de bijlage van polf, dank hiervoor trouwens. Eerst kijken of de merktekens in lijn staan en dan uiteraard laten herstellen indien nodig. Om hier zelf aan te rommelen gaat me iets te ver. Ben handig maar het moet wel correct blijven werken!

Ik hou jullie op de hoogte
 

Frankw

Lid
We hebben de afgelopen week de as iets kunnen richten en het stuur staat nu een stuk rechter. Nog niet helemaal 100% maar voor nu wel acceptabel. Allen bedankt voor de hulp!
 
Bovenaan Onderaan