True
Lid
Ik merkte gisteren dat ik beduidend vaker een 'stuur vasthouden' waarschuwing krijg dan ik ze eerder gezien heb. Het was een stuk N-weg waar ik normaliter niet rijd. Ik rijd altijd met lane assist aan en op de langere stukken zonder kruispunten/verkeerslichten met ACC en ook travel assist aan. Het was nette rechte weg en dan krijg ik zo'n melding als ik met twee handen het stuur vasthoud. Als ik strakker met mijn handen klem gebeurd er niets. Als ik ze verplaats van 2-3u en 9-10u naar net onder de horizontale spaken en daar vasthoud en ook hard mijn mijn handen klem blijft de melding actief. Het was zelfs zo erg dat de rem ingreep en mij tot stoppen maande - echt bizar gevaarlijk met een auto achter mij op een 80 weg.
Omdat het nog wel een redelijke rit was heb ik het volgende een beetje kunnen reproduceren, schijnbaar zit er geen (of geen goed werkende) sensor is voor het vasthouden van het stuur (kan iemand bevestigen dat die niet bestaat?) er zit wel een sensor voor het sturen zelf als ik een melding krijg ik stuur bewust van de perfect rechte lijn tussen de belijnen af naar links of rechts verdwijnt de melding 'stuur vasthouden' direct. Nu ik dit laatste weet is het een stuk minder gevaarlijk omdat ik het remmen (tot twee keer toe) hiermee dus kan voorkomen.
Online vind ik een vergelijkbare post over een Superb en meerdere vergelijkbare ervaringen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/stuur-vasthouden-gevoeligheid.41103/
Op de terugweg reden we over de snelweg en ook daar kreeg ik de melding vaker dan normaal, ik heb het gevoel dat er iets anders is óf ik rijd ineens een stuk kaarsrechter dan ik eerder deed.
Het voelt voor mij erg onnatuurlijk om ingrijpen te voorkomen door telkens maar iets tegen te sturen, wie bedenkt dit zo?
Kortom, zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen met lane assist, travel assist en ACC of is mijn ervaring buiten de te verwachten kaders en zal er iets mis zijn?
PS met een fles water in het stuur rijden, uitschakelen van LA of TA is niet mijn plan, dit moet gewoon netjes werken.
Omdat het nog wel een redelijke rit was heb ik het volgende een beetje kunnen reproduceren, schijnbaar zit er geen (of geen goed werkende) sensor is voor het vasthouden van het stuur (kan iemand bevestigen dat die niet bestaat?) er zit wel een sensor voor het sturen zelf als ik een melding krijg ik stuur bewust van de perfect rechte lijn tussen de belijnen af naar links of rechts verdwijnt de melding 'stuur vasthouden' direct. Nu ik dit laatste weet is het een stuk minder gevaarlijk omdat ik het remmen (tot twee keer toe) hiermee dus kan voorkomen.
Online vind ik een vergelijkbare post over een Superb en meerdere vergelijkbare ervaringen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/stuur-vasthouden-gevoeligheid.41103/
Op de terugweg reden we over de snelweg en ook daar kreeg ik de melding vaker dan normaal, ik heb het gevoel dat er iets anders is óf ik rijd ineens een stuk kaarsrechter dan ik eerder deed.
Het voelt voor mij erg onnatuurlijk om ingrijpen te voorkomen door telkens maar iets tegen te sturen, wie bedenkt dit zo?
Kortom, zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen met lane assist, travel assist en ACC of is mijn ervaring buiten de te verwachten kaders en zal er iets mis zijn?
PS met een fles water in het stuur rijden, uitschakelen van LA of TA is niet mijn plan, dit moet gewoon netjes werken.