Stuur vasthouden waarschuwingen bij rechte weg - lane assist & travel assist & ACC

True

Lid
Ik merkte gisteren dat ik beduidend vaker een 'stuur vasthouden' waarschuwing krijg dan ik ze eerder gezien heb. Het was een stuk N-weg waar ik normaliter niet rijd. Ik rijd altijd met lane assist aan en op de langere stukken zonder kruispunten/verkeerslichten met ACC en ook travel assist aan. Het was nette rechte weg en dan krijg ik zo'n melding als ik met twee handen het stuur vasthoud. Als ik strakker met mijn handen klem gebeurd er niets. Als ik ze verplaats van 2-3u en 9-10u naar net onder de horizontale spaken en daar vasthoud en ook hard mijn mijn handen klem blijft de melding actief. Het was zelfs zo erg dat de rem ingreep en mij tot stoppen maande - echt bizar gevaarlijk met een auto achter mij op een 80 weg.
Omdat het nog wel een redelijke rit was heb ik het volgende een beetje kunnen reproduceren, schijnbaar zit er geen (of geen goed werkende) sensor is voor het vasthouden van het stuur (kan iemand bevestigen dat die niet bestaat?) er zit wel een sensor voor het sturen zelf als ik een melding krijg ik stuur bewust van de perfect rechte lijn tussen de belijnen af naar links of rechts verdwijnt de melding 'stuur vasthouden' direct. Nu ik dit laatste weet is het een stuk minder gevaarlijk omdat ik het remmen (tot twee keer toe) hiermee dus kan voorkomen.
Online vind ik een vergelijkbare post over een Superb en meerdere vergelijkbare ervaringen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/stuur-vasthouden-gevoeligheid.41103/

Op de terugweg reden we over de snelweg en ook daar kreeg ik de melding vaker dan normaal, ik heb het gevoel dat er iets anders is óf ik rijd ineens een stuk kaarsrechter dan ik eerder deed.
Het voelt voor mij erg onnatuurlijk om ingrijpen te voorkomen door telkens maar iets tegen te sturen, wie bedenkt dit zo?

Kortom, zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen met lane assist, travel assist en ACC of is mijn ervaring buiten de te verwachten kaders en zal er iets mis zijn?

PS met een fles water in het stuur rijden, uitschakelen van LA of TA is niet mijn plan, dit moet gewoon netjes werken.
 

Antera

Donateur
Bij travel assist aan zal je een hand minimaal tegen het stuur moeten houden omdat je dan een capacitief stuur hebt. Deze heeft een sensor in het stuurwiel.

Met een fles water enz gaat dit dan ook zeker niet meer werken.

Omdat je over 3 verschillende zaken praat vraag ik me dan ook af of je wel travel assist hebt / gebruikt. Want travel assist is ACC en Lane assist samen vanaf 0km/h

zie onderstaande knop

1691235318874.png
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb dezelfde ervaring met mijn Tiguan. Ik kan de melding alleen voorkomen door even een rukje aan het stuur te geven. Er zit geen sensor in het stuur die registreert dat ik het stuur vasthoud.
Dat is bij de nieuwere modellen volgens mij wél zo. Die zijn uitgerust met een zgn capacitief stuurwiel. Dat registreert ook dat je het stuurwiel vasthebt. Volgens mij monteert VAG dat vanaf 2021 modellen.

Ik weet niet of je het aan het stuurwiel kunt zien. Heeft het relatie met die “golfballenstructuur” zoals hierboven op de foto?
 

Sneeuwwitje

Senior Member
De ervaring op een rechte weg had ik wel met mn superb, moest af en toe even sturen. Met de O4 en travel assists is het een beetje random, heeft denk ik met de positie waar je het stuur vast hebt te maken. Maar volgens mij maakt het rechtuit rijden zonder stuurdruk niet uit.
 

Okkie73

Senior Member
Ik heb het recent óók een paar keer meegemaakt. Toevallig net sinds een paar weken versie 1941 er op, dus heb het vermoeden dat het daar mee te maken heeft. Eerder nooit dit probleem gehad, en nu al een paar keer in een paar weken tijd. @True welke software versie heb jij?
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Oei, ik heb nu 1900, maar een afspraak staan voor update ivm reboot probleem. Als je dit probleem er dan voor in de plaats krijgt weet ik niet wat ik liever heb.
 

bluskabouter

Forumguru
21 juli de update gehad, nu problemen met ACC die het voertuig wat voor mij rijdt niet ziet, autootje verdwijnt dan tussen de lijntjes, lane assit die vanzelf uitgaat, voorruitverwarming vanzelf aan enz. voor de update geen problemen van welk soort dan ook.
auto is bij dealer geweest, uit gelezen en ze zien dat er storingen zijn opgeslagen, krijg ook de melding: ACC sensor niet actief.
alles had volgens de dealer niets met de update te maken.................
 

True

Lid
Recentelijk een OTA-update gehad toevallig..?
Drie of vier weken geleden de 1941 kregen bij de dealer omdat ik problemen had met de SOS en TA-meldingen. En nog een recall van de achteruitrijcamera als ik het goed begrepen heb.

Omdat je over 3 verschillende zaken praat vraag ik me dan ook af of je wel travel assist hebt / gebruikt. Want travel assist is ACC en Lane assist samen vanaf 0km/h
De linkerknop is bij mij te gebruiken om bepaalde rij-opties in en uit te schakelen. Ik heb alles gewoon aan staan en heb dus standaard lane assist bij rijden binnen lijnen (ik weet zo niet vanaf welke snelheid dat werk, maar dat is even niet relevant).
De situatie was: ik schakel ACC in met het ACC-pookje en stel die in op de gewenste snelheid, ik druk daarna op de TA knop (die rechter) en de lane assist en ACC icoontjes op het dashboard worden samengevoegd tot één combinatie-icoontje. Volgens mij heb ik dan wel degelijk TA actief.

@Okkie73 ja inderdaad sinds enkele weken 1941.
 

Okkie73

Senior Member
Ben benieuwd of er meer meldingen gaan komen over dit issue... Zou maar zo een 'probleempje' van 1941 kunnen zijn :oops:
 

Rallye

Forumguru
Maar je hebt dus alleen het probleem als TA aan staat? Want ik gebruik dat nooit en zou wel graag naar 1941 om van die valse meldingen af te zijn.
 

jesse_s93

Forumguru
Ik rijd nu al een tijdje met software 1941 en heb begin juli ook de terugroepactie gehad met betrekking to de foutmeldingen van de travel assist. Sindsdien geen enkele foutmelding meer gehad en ik rijd op wegen met een maximum snelheid van 80 km/h of sneller bijna altijd met travel assist aan.

Nadat de terugroepactie was uitgevoerd en ik voor de eerste keer de travel assist inschakelde, toen kreeg ik wel de melding dat ik de handen aan het stuur moest houden, terwijl ik die aan het stuur had. Normaal was 1 vinger al voldoende om de melding niet te krijgen. Na het uitschakelen en weer inschakelen de melding nooit meer gezien. Ik moet zeggen dat het erg ontspannen rijdt met de travel assist ingeschakeld.

Heb je het tweespaaks stuurwiel of driespaaks stuurwiel? En had je de stuurwielverwarming aan of uit?
 

True

Lid
@Rallye ik heb vrijwel altijd ACC aanstaan met TA op 80 en snelwegen. Dus ik kan niet zeggen of ik het ook heb zonder TA aan.

@jesse_s93 Ik heb een tweespaaksstuurwiel. Stuurwielverwarming had ik aan, toen ik de meldingen kreeg heb ik die uitgeschakeld en de rest van de rit nog steeds meldingen. De volgende rit (terug via de snelweg) zonder verwarming had ik wederom meldingen.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Welke terugroepactie @jesse_s93? bij mijn auto staat geen terugroepactie open zo te zien en is ook nog nooit voor onderhoud geweest. Of is dat alleen bij eerdere modellen, heb m januari dit jaar opgehaald.
 

jesse_s93

Forumguru
@Sneeuwwitje met je chassisnummer kun je dat hier checken: https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker#secb Dit staat los van teroepacties die bekend zijn bij het RDW.

De terugroepactie met betrekking tot de travel assist staat intern bekend onder 48S5.

@True wat vreemd dat je die meldingen van stuur vasthouden krijgt. Het lijkt dan ook niet naar de verwarming te leiden te zijn. Klinkt alsof de sensoren niet goed (meer) werken, of verminderd. Wellicht maar een keer langs de dealer?
 
Laatst bewerkt:

RoelF

Forumguru
Geinig... ik ervaar geen probleem, maar kom wel in aanmerking voor de 48S5. Toch binnenkort eens navragen bij de garage. Bedankt @jesse_s93
 

jesse_s93

Forumguru
Ik heb begrepen dat eigenaren niet actief worden benaderd aangezien het niet om een veiligheidsissue gaat (wat ter dissussie staat), maar comfort. Deze terugroepactie is dus wel intern bij Skoda aangemeld, maar niet bij de RDW. Voor degene waarvan de auto niet meer in de garantie zit betekent dit wel dat reparatie kostenloos is.
 

True

Lid
@True wat vreemd dat je die meldingen van stuur vasthouden krijgt. Het lijkt dan ook niet naar de verwarming te leiden te zijn. Klinkt alsof de sensoren niet goed (meer) werken, of verminderd. Wellicht maar een keer langs de dealer?
Yes dat is ook mijn plan, maar ik ik kom graag beslagen ten ijs en zoek wat na, kon er (anders dan de link in mijn eerste post) niets over vinden en wilde wat info vergaren met een topic :) Ik zal morgen eens bellen.

Sinds wanneer is die 48S5 bij Skoda bekend? Gezien ik dus iets van drie of vier weken geleden bij de dealer was, ik zou zeggen dat ze dan een comfort fix ook wel kunnen meepakken.
 
Bovenaan Onderaan