Stuurbekrachtiging lampje brand

rosenaarden

Nieuw lid
Hallo ik zou me eersr voorstellen mijn naam is Rose heb een tweedehandse skoda fabia gekocht van het jaar 2000
Er brand nu de hele tijd een stuurbekrachtiging lampje
Ben naar de garage geweest volgens hun is de stuurbekrachtingspomp stuk heb het al 2x vervangen maar lampje blijft nog steeds branden

Help me Please

Groetjes Rose
 

CDK

Forumguru
Welkom Rose, om je voor te stellen hebben we een speciaal meet & greet topic, maar dat is je vergeven ;)
Misschien een second opinion laten uitvoeren bij een andere garage? 2 x diezelfde pomp laten vervangen?? Maar toch niet 2 x betaald hoop ik?
 

skodaboy

Forumguru
welkom op het forum..:cheers:

ik zie dat jou Fabia van het jaar 2000 is,maar er zijn diverse motortypes van.
wil je ff vermelden welke motor en motorcode je hebt,das voor de techneuten onder ons wat gemakkelijker..:jaja:
 

rosenaarden

Nieuw lid
Ja dat is gedaan en volgens de garage was het de stuurbekrachtingspomp

Ik was zelf niet mee gegaan dus ik weet de codes ook niet
Als ik de code weet kunnen jullie me dan meer helpen

Dan zou ik morgen even langs gaan om het nogmaals te doen
 

ertromp

Forumguru
Of je zou eens naar een forumlid bij jou in de buurt moeten gaan die VCDS heeft en voor je wil uitlezen
 

skodaboy

Forumguru
das een dure grap twee servo (stuurbekrachtiging) pompen aan gerekend en het probleem is nog aanwezig.:mad:
dat lampje dat blijft branden is,das dat stuurtje he,is dat geel of rood van kleur?

als de servo-pomp zelf kapot is,dan zou hij normaal ook zwaar moeten sturen..
is dit het geval of werkt de servo normaal en brandt enkel het lampje?
 

skodaboy

Forumguru
oke,dus de stuurbekrachtiging werkt en valt maar af en toe uit.
ik geloof niet dat het probleem in de pomp zit daar deze werkt.

een defecte stuurhoeksensor kan het probleem zijn ,maar een te "oude" batterij kan even eens de oorzaak zijn..
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Hoe oud is de accu? Is deze al gecontroleerd of die nog goed is?

En de Fabia van het jaar 2000 is een Fabia I niet een Fabia II ;)
 

polf

Senior Member
Klink als een stuurhoek sensor die het begeven heeft. Deze sensor begeeft het wel vaker. Sensor was jaren geleden een ruil deel bij de dealers omdat de kwaliteit dubieus was. Koste volgens mij iets van 120,- toen der tijd.

Laat ze (garage,handige donder) de stuurhoek sensor uitlezen in measuring blocks. Zodra je draait aan het stuur moet je die waarde in graden/sec zien bewegen. Dit is onafhankelijk van wat je stuur bekrachtiging pomp doet omdat het rechtstreeks op de input/stuuras gemeten word.

Attached de meetwaarde blokken.
Indien batterij spanning in meetwaarde blok 1 helemaal instort als er aan het stuur gedraaid word is de accu de eerste verdachte.
Indien de stuurhoek sensor in meetwaarde blok 2 geen waarde gaden/sec geeft is de stuurhoek sensor de eerste verdachte.

Ik dacht dat het type stuurhoek sensor afhankelijk is van het merk stuurpomp (TRW of Koyo). Bijgevoegd wat technische hulp.

Bekijk ook even de zekeringen die boven op de accu zitten en het massa punt van pomp. Door corrosie of gewoon losse moertjes wil het wel eens voorkomen dat er teveel overgangsweerstand komt en de grote stromen voor de stuur pomp niet meer "doorgegeven" kunnen worden.

We horen graag de oplossing

Greetz Polf
 

Bijlagen

  • fabia measuring block 44.pdf
    31,6 KB · Weergaven: 12
  • fabia ehps meetwaarden.pdf
    74,9 KB · Weergaven: 15
  • fabia wiring ehps.pdf
    241,5 KB · Weergaven: 10
meschien een stom vergelijk maar kan goed je accu zijn (opmerking Joske) meerdere merken hebben het zelfde
probleem me fiat gaf ook dat zelfde probleem en sensor + pomp hebben stroom nodig als het niet goed werkt gaat ie in storing.
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Rose :bloemen:(er is helaas geen smilie die bij je naam past, een bos rozen dus;)). Allereerst een Fabia tot najaar 2007 is een Fabia I, daarna is de Fabia II pas gekomen. Kan één van de mods het topic verplaatsen naar het Fabia I deel? Ander puntje: er zijn verschillende 1.4 motoren, maar gezien het bouwjaar van 2000 zal dit een waarschijnlijk een MPI zijn. Weet je of het een 100pk versie is, of iets rond de 68 pk?

Zoals al door anderen aangegeven, kan de accu wel eens op zijn laatste benen lopen, en dan wordt bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging uitgeschakeld om zo de accu te sparen. Als de accu weer voldoende is bijgeladen kan de stuurbekrachtiging dan weer even werken, om weer te stoppen zodra de accuspanning onder de kritische grens komt. Een andere mogelijkheid is dat de accu wel goed is, maar onvoldoende wordt bijgeladen (bijvoorbeeld door een defecte dynamo, of door een defecte spanningsregelaar op de dynamo).

Zaken als stuurhoeksensor komt ook voor, maar is voor mij niet de eerste verdachte, maar in alle gevallen geldt: eerst controleren en dan pas vervangen/repareren, om onnodige dure vervangingen te voorkomen. Je gaat tenslotte ook niet eerst naar de apotheek om medicijnen te halen, om dan bij de dokter te gaan vragen of het de juiste medicatie is.
 

Joske

Forumguru
zie dit wat laat, maar vraag (indien je dit niet van plan was..) om de accu ook te controleren of er eens een nieuw exemplaar in te plaatsen om te zien of het euvel zich dan nog voordoet. ;)
 
Bovenaan Onderaan