Stuurbekrachtiging maakt geluid

jeve2

Lid
Goedenavond mede-forumers,

Sinds een aantal weken heb ik geluid als ik mijn stuur draai, een soort aanlopend geluid.
Dit is aals ik stil sta en mijn stuur draai maar ook tijdens het rijden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn :confused:

Alvast bedankt !

memoscan

Senior Member
Te weinig olie in stuurbekrachtigingreservoir? ik zou dit zeker controleren.
Bij de oude fabia zit dit reservoir onder de accubak, bij het model 2003 zit deze voor de accubak, vullen met vw hydraulische stuurbekrachtingingolie G.002.000 blik van 1 liter bij de vw dealer gehaald.

Ronnie

Forumguru
Dit is vrij normaal, het geluid wordt veroorzaakt door de lamellen in de stuurbekrachtigingspomp (vleugelpomp).
In tegenstelling tot de nieuwere modellen is jouw Oct.1 nog uitgerust met een mechanische stuurbekrachtiging. Met name bij de volle stuuruitslag is de pomp duidelijk hoorbaar. Nr. 14 op het plaatje.

Bijlagen

• Vleugelpomp O1.jpg
    Vleugelpomp O1.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 46

Monteurtje

Forumguru
Is het bij maximaal sturen? Diesel of benzine motor? De dop krijg je los met een niet te dikke schroevendraaier. Die leg je plat in het gleufje en dan draai je de dop los.

Octavarium

Actief lid
Volgens mij is dat dezelfde dop als op mijn Golf IV zat. Die had nogal brede wielen en hetzelfde euvel, jankend geluid. Ik heb hem open gekregen met een 2 euro munt + een theedoek :) Bleek ook maar halfvol te zitten.. Niet goed afgevuld bij afleveren; dat wekt vertrouwen in je dealer.. :(

Bovenaan Onderaan