stuurbekrachtiging superb combi

Nilliano

Nieuw lid
Hallo,

Gisteren de Superb Combi 1.4 Tsi in ontvangst genomen en vandaag op reis vertrokken ermee. Zalige wagen!
Heb enkel iets gemerkt die mij toch een beetje raar aanvoelt.

Ik rij op een lang recht stuk autostrade. Het stuur is zo goed als onbelast. Als ik dan merk dat de auto begint af te wijken en ik heel lichtjes wil corrigeren. Maw heel lichtjes aan het stuur wil draaien. Mijn handen onderaan het stuur. Is het alsof er een vertraging in zit. Ik zet wat kracht om te draaien en dan hup. hij maakt en klein sprongetje... maw de correctie die ik minimaal wil houden voor de passagiers is wel voelbaar..

Dit is altijd van de rechte stand naar zowel links als rechts.

bedankt
 

Michel

Forumguru
Wat je beschrijft herken ik ook. In de rechtuitstand geeft het stuur weinig tot geen gevoel door. Het stuur gaat pas leven als je grotere uitslagen maakt. Ik raak er wel steeds meer aan gewend, maar echt super is het niet. Maar goed, de gemiddelde Audi schijnt ook een relatief afstandelijke besturing te hebben, dus het is niet uniek...
 

Cordoba

Forumguru
Is dit niet het gevolg van het nieuwe systeem, waarbij een aflopende weg (naar links of rechts) en dwarswind 'automatisch' worden gecompenseerd?
 

Michel

Forumguru
Misschien, maar als ik mijn vorige Octavia voor de geest haal, dan stuurde die met eenzelfde soort systeem toch wel prettiger.
 

Joske

Forumguru
In sommige auto's verandert de hoeveelheid bekrachtiging afhankelijk van de snelheid van de auto: licht sturen bij het parkeren, een goed stuurgevoel op hoge snelheid. Dit wordt meestal bewerkstelligd door een elektrisch bediende klep die de opbrengst van de pomp regelt. Een elektronische regeleenheid regelt op zijn beurt de klep. Sommige systemen doen dit alles echter volledig mechanisch.

bron: wiki

Mss is dit ook zo in de superb?
 

Michel

Forumguru
Dat zou kunnen. Ik heb onlangs wel in een verlaagde Superb met 18 inch wielen gereden en stuurde toch wel een stuk scherper dan de mijne.
 

Joske

Forumguru
Vast ook wel meer "feeling" met de weg door minder rubber op de velg? En verlaagd, dus ook harder geveerd?

Dat draagt allemaal toe aan hetgeen je voelt aan het stuur zou ik denken :)
 

CDK

Forumguru
@Michel, klopt helemaal, ben van 18" naar 19" en van OEM sportonderstel naar KW schroefset gegaan, dat verschil in strakker lees beter sturen is enorm goed merkbaar.

greetz Corné
 

Nilliano

Nieuw lid
Heb een filmpje gemaakt waar het min of meer te zien is. Ik moet lichtjes corrigeren. zet wat kracht op het stuur. het voelt alsof ik meer kracht nodig heb en dan hop, verspringt hij. En ik heb het idd niet als het bij lage snelheid is..Het is natuurlijk moeilijk om iets te beschrijven zonder dat je het zelf kan voelen.
Als iemand het filmpje wil zien.
 

Joske

Forumguru
Heb een filmpje gemaakt waar het min of meer te zien is. Ik moet lichtjes corrigeren. zet wat kracht op het stuur. het voelt alsof ik meer kracht nodig heb en dan hop, verspringt hij. En ik heb het idd niet als het bij lage snelheid is..Het is natuurlijk moeilijk om iets te beschrijven zonder dat je het zelf kan voelen.
Als iemand het filmpje wil zien.
Als we het kunnen zien, dan moet je het ook posten :geek:. We wachten vol ongeduld :nailbiting:.
 

Noord26

Forumguru
Probleem is mij onbekend. Maar zal ook zeker te maken hebben met een verlaagd onderstel en 18" zomersloffen.
 

Nilliano

Nieuw lid
Probleem is mij onbekend. Maar zal ook zeker te maken hebben met een verlaagd onderstel en 18" zomersloffen.

Er zitten geen 18" inch velgen onder hoor en ook geen onderstel.

Het is waarschijnlijk eigen aan deze wagen. Het is onaangenaam op lange afstanden.
 

Noord26

Forumguru
Je vergeet het woordje 'verlaagd' onderstel. Ik had het over onze bolide die op 18" (nu 16" wintersloffen) staat en -15mm OEM sportonderstel. Hierop is mij het slechte rechtuit gevoel wat je niet prettig vind niet bekend. Dat hadden wij ook niet in een andere Superb met 17" en normaal onderstel waarin wij proef reden. Is de auto al eens uitgelijnd bij een echte kenner?
 

Nilliano

Nieuw lid
Je vergeet het woordje 'verlaagd' onderstel. Ik had het over onze bolide die op 18" (nu 16" wintersloffen) staat en -15mm OEM sportonderstel. Hierop is mij het slechte rechtuit gevoel wat je niet prettig vind niet bekend. Dat hadden wij ook niet in een andere Superb met 17" en normaal onderstel waarin wij proef reden. Is de auto al eens uitgelijnd bij een echte kenner?

De auto is net een jaar oud en is aangekocht geweest bij een dealer.
De uitlijning zou goed moeten zijn. Het heeft volgens mij niets te maken met de uitlijning zelf
Het is enkel als door de matige staat van de snelwegen de auto wat begint af te wijken. Of er een lange draai afkomt dat ik lichtjes wil bijsturen.
Ik moet kracht zetten om het stuur te doen draaien en plots treedt alles in werking en krijg ik een uitslag.
 

Noord26

Forumguru
Iets aan nemen moet je niet doen, ik zou toch eens beginnen bij uitlijning. Dan kun je wat dingen uit gaan sluiten.
 

Noord26

Forumguru
Juiste uitlijning of een defecte stoerhoeksensor zijn de eerste verdachten bij dergelijke klachten?
 
Bovenaan Onderaan