Stuurbekrachtiging valt uit en nog een vraagje...

Ring

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ben, zoals eerder aangegeven, sinds vorige maand in het bezit van een Skoda Fabia Combi 1.4 16V Choice. Heb er tot nu veel plezier mee. Alleen liet gisteren, tijdens het achteruit inparkeren (op een grindondergrond), de stuurbekrachtiging mij in de steek. Na herstarten deed ie het gewoon weer.

Wat kan dit zijn? Toen ik de garage hierover belde hadden ze het erover dat dat wel vaker voorkwam, dat als de stuurbekrachtiging erg moet werken, dat hij dan uit kan vallen... Dit moet geen gewoonte zijn/worden. Hij zit nu nog in de bovag-garantieperiode.

Wat is jullie mening hierover?

Andere vraag: als ik de ruitenwisser op de intervalstand heb staan, en ik zet de versnelling in zijn achteruit, gaat de ruitenwisser achter automatisch 1x op en neer. Is dat normaal? Of is het een (elektrische)storing in het systeem?

Ik zie uit naar jullie reactie.

Gr. Ring.

Mark

Banned
Ruitenwisser achter is normaal, uitvallen stuurbekrachtiging heb ik nog nooit meegemaakt.

GJS

Senior Member
... achteruit inparkeren (op een grindondergrond), de stuurbekrachtiging mij in de steek. Na herstarten deed ie het gewoon weer.

Wat kan dit zijn? Toen ik de garage hierover belde hadden ze het erover dat dat wel vaker voorkwam, dat als de stuurbekrachtiging erg moet werken, dat hij dan uit kan vallen... Dit moet geen gewoonte zijn/worden. Hij zit nu nog in de bovag-garantieperiode.

Wat is jullie mening hierover?

Wat een lulverhaal van die garage, op een grindondergrond hoeft de stuurbekrachtiging juist helemaal niet hard te werken.
En ook al zou de stuurbekrachtiging wel hard moeten werken, daar is het juist toch voor.
Volgens mij proberen ze onder de reparatiekosten uit te komen en ze hopen gewoon dat de de stuurbekrachtiging het blijft doen tot hij uit de garantie is.
Laat ze er maar naar kijken en als ze zogenaamd niets vinden laat het op papier vastleggen dat je dit probleem hebt gehad, dan heb je i.i.g. in de garantieperiode aan hun laten weten dat je dat probleem hebt.
Als hij dan het na de garantieperiode helemaal begeeft kan je hem toch nog onder garantie laten repareren omdat je het in de garantieperiode aan hen hebt gemeld.

Combiron

Actief lid
Helemaal eens met de uitleg van GJS: laat je niet afschepen, maar verlang duidelijkheid betreffende het euvel en nog belangrijker, zorg dat je het op papier hebt staan om garantie perikelen in de toekomst te voorkomen.

Ring

Nieuw lid
Was zeker niet van plan om e daarmee af te laten schepen...

Heb de vraag hier eigenlijk neergelegd met de vraag of het een bekend probleem is en/of wat de oplossing zou kunnen/moeten zijn om het te verhelpen. Met jullie reactie hoop ik vervolgens naar de garage te gaan, zodat ik goed voor de dag kom daar. Maandag heb een gesprekje gepland met de garage om ook nog wat kleinere zaken met ze te bespreken die mijn inziens gedaan moeten worden.

Maar goed, ik heb nu enige benodigde info... Verdere reactie zijn nog steeds welkom.

Wordt vervolgd...

Gr. Ring.

Ring

Nieuw lid
Vandaag bij de garage langs geweest:

Heb een vervolgafspraak gemaakt op 5 november voor mijn Fabia. Dan gaan ze kijken wat de oorzaak is geweest van het uitvallen van de stuurbekrachtiging.
Verder gaan ze nog kijken naar de volgende zaken: vervangen beschermkapje bekerhouder, slechte resultaat van de ruitenwissers, reflector in rechter deur vervangen en sleutelcode achterhalen.

Tot zover even deze up-date.

Gr. Ring.

Ring

Nieuw lid
Vanmorgen m'n auto naar de garage gebracht. Ben benieuwd wat ze vinden en/of hoe ze het op willen gaan lossen.

Laat het vandaag nog wel even weten.

Gr. Ring

Ring

Nieuw lid
Vanmiddag de auto weer bij de garage opgehaald. Hebben een en ander netjes opgelost. Wat betreft de stuurbekrachtiging: konden de storing niet terugvinden bij het uitlezen. Wel was ze opgevallen dat het oliepeil van de stuurbekrachtiging aan de lage kant was, wat mogelijk de storing heeft veroorzaakt. Komende tijd het olieniveau even in de gaten houden...

Gr. Ring.

Bovenaan Onderaan