Stuurbekrachtiging zwaar bij kou

Hallo forumleden,

Mijn Fabia combi 1.9tdi 2006 heeft bij kou problemen met de stuurbekrachtiging. Temperatuur rond 1 graad of lager vaak.
Zodra ik motor start gaat stuur mega zwaar. Een tijd laten lopen bied vaak geen soelaas, pas nadat ik een 10-tal meters heb gereden gaat ie plots functioneren. De klacht irriteert me steeds meer dus wellicht weten jullie raad?!

Ik heb geen storingen in lampen of waarschuwingslicht in display zoals vaak bij anderen bekrachtigingsproblemen is te lezen in andere topics.

Ik heb geprobeerd naar het vloeistofpeil te kijken maar kom niet bij het reservoir. Krijg de accubak er niet uit. Weet iemand hoe dit moet? Het behuizing vd luchtfilter lijkt me in de weg te zitten. Is het reservoir via de wielkast beter te bereiken?

Hoor het graag!

Antera

Donateur
Vermoedelijk is je riem de oorzaak, >laat eens een nieuwe multiriem plaatsen ik vermoed dat deze niet helemaal lekker meer grip heeft

Cordoba

Forumguru
@Antera werkt niet meer met een riem, maar met elektrisch aangedreven hydraulische pomp.

Net als Zwapp ben ik er van overtuigd dat je accu het probleem is: bij lage temperatuur heeft ie minder capaciteit, dan normaal en zakt de accuspanning iets door het starten. Het gevolg is dat de auto niet absoluut noodzakelijke stroomverbruikers zoals de stuurbekrachtiging uitschakeld. Je accu zit nu waarschijnlijk op de grens, als ie nog wat slechter wordt, krijg je dit probleem steeds meer.

Hmmmm dat herken ik wel. Auto sloeg af tijdens stationair draaien. Stond ik remi onder Arena en bij aanduwen ging stuur mega zwaar. Kilometers later geherstart en toen ok.
Tijdens een lekke band accu laten doormeten bij Euromaster en die gaven aan dynamo laad niet goed op. Maar 12v(?). Toen niet hersteld.
Paar weken geleden de vrieskou en tijdens opwarmen, motor laten lopen, wéér uitgevallen.
Vorige week koude nacht dus s'ochtends weer niet starten.

Ik wist niet dat de stuurbekrachtiging werd uitgeschakeld bij lage accuspanning. Verklaard een hoop en zal dynamo laten controleren en evt vervangen!

Erik_NL

Forumguru
mijn ervaring: klik hier

Een dynamo vervangen is duur.
Je eigen dynamo laten reviseren is goedkoper dan een gereviseerde dynamo die VAG aanbiedt. In Hoogeveen kan dat bijvoorbeeld bij de Bosch Car Service. De werkplaats van Skodadealer Br. kan ik niet aanbevelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
mijn ervaring: klik hier

Een dynamo vervangen is duur.
Je eigen dynamo laten reviseren is goedkoper dan een gereviseerde dynamo die VAG aanbiedt. In Hoogeveen kan dat bijvoorbeeld bij de Bosch Car Service. De werkplaats van Skodadealer Br. kan ik niet aanbevelen.

Dank voor de tip. Ik heb een monteur die dit vast goed regelt voor me! Komend weekend gaat ie heen voor eea. De afloop volgt!

Bovenaan Onderaan