stuurbekrachting

Ik heb een fabia comby uit 2004 met 75 pk gisteren ging terwijl ik even stond te wachten met draaiende moter opeens het lampje van de stuurbekrachting branden en hij stuurde heel zwaar na een paar km gereden (mischien ging het wel over)gestopt en contackt afgezet ,even gewacht en daarna gestard en het was over daarna geen last meer van gehad onder tussen weer 2 dagen gereden en nergens last van .Wat zou dat kunnen geweest zijn

nemo

Senior Member
Pas wel op he met kapotte stuurbekrachtiging!! Voor je het weet ligt je v-snaar eraf en schakelt de waterpomp uit! En weg is je koeling!
Heeft het lampje van de accu ook gebrand??

Esje

Lid
bij mij hetzelfde probleem gehad. Het was de stuurhoeksensor. Die is vervangen en klaar was het weer!!

Ronnie

Forumguru
Even voor Nemo:
Fabia 1.4 heeft een electro/hydraulische stuurbekrachtiging(dus wordt niet aangedreven door een V-snaar;
De waterpomp wordt aangedreven door de tandriem/distributieriem.
Groeten,
Ronnie.

Ik had gisteravond exact hetzelfde als martienvh33. Vandaag werkte alles weer vlekkeloos. Moet ik nu meteen die stuurhoeksensor laten vervangen (auto zit nog in de garantie), of kan dit echt een incident zijn geweest? En las net in een ander topic dat dit bij iemand werd voorafgegaan door knippererende verlichting. Dat had ik ook.

Gieliovd

Forumguru
Knipperende verlichting heeft toch sneller te maken met een slippende multiriem, die ook de dynamo aandrijft.

Even je multiriem op spanning controleren en eventueel de dynamo verstellen zodat je riem op spanning komt, of (laten) vervangen die riem!

Is lullig als hij knap.

corsaar

Senior Member
Het is een rare gewaarwording als je opeens je auto niet meer door de bocht
krijgt omdat de stuurbekrachtiging uitvalt. Bij mij moest toen de dynamo vervangen worden.

Ronnie

Forumguru
Je kunt er van uitgaan dat de stuurhoeksensor defect is of gaat, de knipperende verlichting wijst op een ongecontroleerde in/uitschakeling van de stuurpomp.
De pomp trekt zo'n 40A bij normaal vermogen, dit veroorzaakt het knipperen van het licht.
Stuurhoeksensor kost ong. € 57,- excl; onderdeelnr. 6Q1 423 291 A.
(Sorry Michiel, is dus niet de multiriem....)

Ben maandag met auto naar de garage geweest. Computer gaf storing in stuurbekrachtigingspomp aan. Monteur ontdekte een niet meer zo frisse stekkerverbinding. Nieuwe stekker geplaatst en de toch wel gevaarlijke storing heeft zich niet meer voorgedaan. Ben benieuwd of dit zo blijft. Was dus niets aan de hand met stuurhoeksensor, volgens de garage.

heeringas

Nieuw lid
Hallo, ik heb eenzelfde soort probleem. Lage toeren, uitvallen stuurbekrachtiging. Ook startte hij een paar keer niet. De "board computer" gaf toen ook alleen maar streepjes. Lijkt me bij mij dus niet alleen de stuurhoeksensor.

Cordoba

Forumguru
Hallo, ik heb eenzelfde soort probleem. Lage toeren, uitvallen stuurbekrachtiging. Ook startte hij een paar keer niet. De "board computer" gaf toen ook alleen maar streepjes. Lijkt me bij mij dus niet alleen de stuurhoeksensor.

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk: de hierboven al volop besproken stuurhoeksensor, maar het probleem kan ook zitten in de accu of dynamo. Als de accuspanning te laag wordt, schakelt de stuurbekrachtiging uit om op die manier de accu te sparen. De lage accuspanning kan komen door een slechte/kapotte accu, maar de oorzaak kan ook liggen in het niet (goed) bijladen door de dynamo.

Het gebeurt vaker dat garages de accu zelfs getest hebben, en beweren dat er niets aan de hand is. Na verloop van een aantal weken zie je dan toch dat de auto helemaal niet meer start, en de accu definitief de geest heeft gegeven. Na vervangen van de accu, komt het uitvallen van de stuurbekrachtiging vervolgens ook niet meer voor. Dit lijkt mij geen toeval, maar een ten onrechte als 'goed' geteste accu.

Problemen waren een tijdje weg, maar ik vertrouwde het niet en heb daarom om verlengde garantie gevraagd en gekregen. Toen de storing weer optrad, zijn in februari de stuurhoeksensor en de stuurbekrachtigingspomp vervangen. Sindsdien al bijna tienduizend kilometer probleemloos gereden. Was dus wel de oorzaak van deze ellende.

heeringas

Nieuw lid
Dank! Ik heb een afspraak met de skoda garage gemaakt en het zal mij benieuwen. Weet nu in ieder geval beter wat me te wachten staat.

Bovenaan Onderaan