stuurhoeksensor defect?

Djinn_4fun

Actief lid
Klachten:

Af en toe flucturende verlichting door de auto heen.
Gezoem opmaat van de verlichting bij de accu kant van de auto, lijkt te zijn van de stuurbekrachtigings pomp
2x nu het bekende oranje stuurtje met ! op display.

Verdere info:

Auto stuurde al langer moeilijker dan eerst, dinsdag startte de auto niet meer.
ANWB erbij, accu ver heen.
Na vervangen accu ging het sturen beter, viel de auto niet meer uit bij starten na een korte stop.

Gisteravond begon bovenstaande klachten reeks.

Dynamo geeft netjes 13,9 - 14,2 bij draaiende motor.
Stuurbekrachtiging werkt wel (wel met mindere mate) bij foutmelding op display.
Bij herstarten motor is de melding weer weg.


Na het doorlezen van wat draadjes lijkt het erop dat het kan gaan om de stuurhoeksensor.
Omdat ik wel gezoem hoor van de pomp en de stuurbekrachtiging werkt neem ik aan dat de pomp in orde is (?)

Iemand een ruwe schatting wat dat ongeveer kost om te vervangen? (Of losse onderdeel alleen)

gr Maarten


Gaat btw om de faab ;)
 

Ronnie

Forumguru
Draaihoeksensor zit op het stuurhuis (achter de motor/bak), nieuwe kost zo'n €145.-,De sensor zit net in de overgang van stuurstang(vanaf het stuur) naar het stuurhuis. Misschien is het verstandig om eerst even de stekker vanaf de sensor te bekijken op corrosie/vocht.......
 

The bone collector

Senior Member
Dat lijkt inderdaad op het stuurhoeksensorprobleem. Het kan natuurlijk altijd aan de pomp liggen ook, maar ik zou beginnen met de sensor.
 

Ronnie

Forumguru
Het stuurhuis zit onder de motorkap op het subframe, zo'n beetje tegen het schutbord ter hoogte van de pedalen,
daar waar de stuurstang vanaf het stuur het stuurhuis ingaat zit de sensor(ingebouwd in een dikker gedeelte) net onder de koppelingvan stuurstang en stuurhuis. Hij zit vast met 2 inbusboutjes M6. Daaraan zit een 2 aderige draad en een stekker,
zo'n beetje tussen de versnellingsbak en schutbord.
 

Antera

Donateur
Anders vagcom eraan hangen dan kan je de waardes uitlezen van de sensor om te kijken of deze afwijkt van de stuurwaarde's.

 

Ronnie

Forumguru
Misschien is het zo duidelijk:
 

Bijlagen

  • Fabia 1 Sensor stuurbekrachtiging.doc
    320,5 KB · Weergaven: 85

Antera

Donateur
Dat is dezelfde ronnie als op mijn afbeelding.

Er is ook een sensor achter het stuur zoals ook bij golf 4 enz is.

Volgens mij kan het op 2 manieren maar heb hem terug gezocht via het electrisch schema 2001 model
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij is het van een Golf4,Touran enz. toch een elecro-mechanische (dus helemaal electrisch) stuurbekrachtiging?
Deze hebben de bekrachtiging direct middels een electromotor in het stuurhuis geintegreerd.
Bij de Fabia1 is het elecro-hydraulisch.
 

Antera

Donateur
Zover ik het kan terug vinden is het aangedreven door de Multiriem en niet electrisch bij golf 4

Foto-PZ7DIEFW.jpg
 

Djinn_4fun

Actief lid
Okee, dus stuurhoeksensor en stuurbekrachtigingssensor is dus hetzelfde begrijp ik hieruit.
Zoals ik de afbeeldingen zie zit die op het stuurhuis.
 

Antera

Donateur
als het goed is niet. De stuurhoeksensor zit mijn idee nog steeds achter het stuur maar kan het niet 100% duidelijk krijgen in etka en elsawin

als de draaihoeksensor anders is dan de stuurhoeksensor heb je dus 2 verschillende. Weet alleen dan niet waarom en welke functie welke sensor nu aanstuurd
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij zit het zo: De draaihoeksensor stuurt de stuurbekrachtiging aan,
de stuurhoeksensor geeft signalen over de stand van het stuur en dus de wielen door aan een computer wanneer de auto is uitgerust met ESP.
ESP corrigeert samen met het ABS en ASR het eventuele uitbreken van de auto.
In de "volksmond" wordt dus de draaihoeksensor foutief de stuurhoeksensor genoemd.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou eerst even de stekkers checken, en uitlezen op foutcodes. Een nieuwe sensor is nogal prijzig......
 

Antera

Donateur
even uitlezen en eventueel in de meetwaarde blokken kijken of je daar gegevens kan zien en of die misschien afwijken.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Auto vandaag weer terug.
Stuurbekrachtigingsolie was laag. Bijgevuld.
Bij dealer aan de kast gehangen, foutcodes gewist.
(helaas niet te horen gehad wat de codes waren)
Monteur wist te vertellen dat het niet zou liggen aan de draai/stuurhoeksensor.

Ben benieuwd of de melding terugkomt.

Oplossing was wat aan de "makkelijke" kant vond mijn monteur (niet de monteur bij de dealer)
Even afwachten dus..
 
Bovenaan Onderaan