Stuurhoeksensor en niemand weet de oplossing !

Hans Spelier

Nieuw lid
Beste Skodarijders,

ik zit al een tijdje met een groot probleem.
Ik heb een octavia I 1.8T 4x4 82-lg-lj uit 2003 dus
6 weken geleden begonnen de lampjes van ESP en ABS te branden. Vlak voor de APK keuring. Daar komt hij nu niet door! Schijnt in heel Nederland nog nooit te zijn voorgekomen. Niemand kan helpen. Ook bij Skoda NL niet....

Volgens de Skodagarage Hamers in Voorschoten lag het waarschijnlijk aan de Stuurhoeksensor. Ze wisten het niet zeker. De kosten zouden rond de 1200 euro zijn. Vind dat wel erg veel... en er moest dan ook nog maar afgewacht worden of het helpt.

Andere garages bezocht. Door de laatste garage de stuurhoeksensor toch maar laten vervangen. (voor 670 euro !! ) Alleen het probleem blijft. Er schijnt een gekoppeld printplaatje met ledlampje /kastje te zijn die het nu na veel zoeken zou kunnen zijn... Clamda of zo iets?
Dat zou ook weer 700 euro kosten. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ben een beetje radeloos aan het worden.

Er is ook schijnbaar geen tweedehands kastje te vinden, omdat 4x4 niet veel voorkomt. Is er nu een verschil in de types print van een gewone en mijn 4x4 ?
Kan het zijn dat VW of Audi ook vergelijkbare types hiervan hebben in die auto's ? Moet het tweede hands hebben, maar waar? en is het probleem dan opgelost?

Hoop echt dat het Forum een antwoord heeft...

Vrgt,

Hans
 

Hans Spelier

Nieuw lid
Hallo Noord26,

Nee dat heb ik niet. Waarom vraag je dat? Zijn zij ermee bekend dan? Zou mooi zijn.

Heeft schijnbaar met draaihoeksensor type 1j0907652A te maken. Probeerde de verbinding te doorbreken om het cambussignaal uit te schakelen, maar dat is op een printplaat zo goed als onmogelijk begreep ik.
Skoda NL kan ik geen emailadres van vinden. Misschien kunnen zij anders helpen!
Heb Vagtechniek een bericht gestuurd.
 

Noord26

Forumguru
Ik hoor veel goede verhalen over storingen die men niet kan lokaliseren en VAGtechniek wel. Bovendien geven ze een no-cure-no-pay garantie. En dat lijkt mij wel zo redelijk?
 

Cordoba

Forumguru
Hans, hoe is het met je bandenslijtage? Hebben je voor- en achterbanden ongeveer evenveel profiel (verschil tot 2 tot 4 mm verschil is geen probleem).

Via de ABS-sensoren (en dus ook de ESP) vergelijkt de auto continue de snelheid van de verschillende wielen. Als er teveel verschil is krijgen de sensoren het idee dat er wielen zijn die continue doorslippen. Overigens is er nog een reden om bij een 4x4 geen groot verschil in bandenprofiel te willen hebben: bij verschil tussen voor- en achterwielen moet de Haldexkoppeling steeds dat verschil glad strijken, met als gevolg dat de Haldexkoppeling vroegtijdig overlijdt.
 

Antera

Donateur
Cordoba haalt de woorden uit me mond. Ik zal niet zeggen dat dat de oorzaak is maar sluit niets uit.

Je kan als het goed is wel kijken in VCDS in de meetwaarde blokken wat de omtreksnelheid is van de wielen. Weet je ook wat de storing precies is die jij hebt? Feit is dat de ESP ens word aangestuurd en gekoppeld zit aan de ABS pomp. Het kan dus ook die zijn die problemen oplevert maar het is zonder foutcode gissen en Gissen=missen

Mag ik BTW zeggen dat het vervangen van de stuurhoeksensor belachelijk duur is geweest?

Stuur eraf.
Sleepring eraf
Nieuwe erop.
Stuur erop
inleren en klaar.

Kosten stuurhoeksensor € 350 bij de dealer :smiley29:

Mag ik vragen wat ze precies vervangen hebben??

een 4-motion werkt anders inderdaad maar volgens mij is het ESP verhaal niet anders aangezien dit niet meer doet dan de zijdelingse krachten meten, samen met de stuurhoek en daarmee regelt hij via de rem via de ABS om de wielen afzonderlijk af te remmen en eventueel via het motormanagment het vermogen terug laat vallen.


Daarnaast de DUO sensor zoals jij bedoeld die meen ik onder de stoel zit is duur maar kan je via onderdelenlijn voor nog geen € 100 makkelijk vinden.

Als je eens de foutcode plaatst dan denk ik dat ik er misschien al een heel eind mee kan komen. Helaas heb ik de auto niet hier want ook bij mij geld No Cure No Pay en eventueel kan ik indien mogelijk en hetzelfde mijn Duo sensor pakken en die in jouw auto zetten. Zal elsawin nog even gaan uitspitten hoe en wat

maar goed mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel
Appen kan +31 6 15288709 altijd bereikbaar
 

Hans Spelier

Nieuw lid
Beste mensen,

Storing is nog steeds niet opgelost. Vakgarage vd Hoorn in Oegstgeest gaat er weer verder mee aan de slag.
Schijnt toch lastiger te zijn. Heb wel al jullie voorstellen doorgegeven vandaag. De hoge prijs ook besproken.

Waarvoor hartelijk dank...


Vrgt,

Hans
 

Antera

Donateur
Helaas krijgen we weinig antwoorden op onze vragen waardoor het lastiger zoeken is. Ook kan je stuurmodule de problemen opleveren maar helaas zonder storingscode erg lastig. Maar we wachten af
 

Gbn

Actief lid
Foutmeldingen zouden inderdaad zeer verhelderend zijn..
Stuurhoeksensor kan zoiets veroorzaken, maar de dwars-versnellings-sensor (zal anders heten, maar wordt ook gebruikt) kan dit probleem ook veroorzaken, bijv. door niet helemaal goede soldeercontacten.
Motorproblemen, welke leiden tot (abnormaal) minder vermogen, kunnen ook deze lampjes aan laten gaan.
In welke richting je het moet gaan zoeken ligt eraan wat voor storingen er naar bovenkomen.
 

Hans Spelier

Nieuw lid
De Gargae vd Hoorn heeft de draaihoeksensor 3 weken geleden opgestuurd naar Vag Techniek gestuurd. Zij konden het niet oplossen volgens VD Hoorn in Oegstgeest. Ik weet ook nog steeds niet wat de foutcode is...
Hij wist ook geen oplossing. Vindt dit echt schandalig. Ik moet de draaihoek weer ophalen en waarschijnlijk betalen... Nou dat denk ik niet.
Voor het overschrijden van de APK heb ik ook nog een s een hoge boete gekregen... . Ik heb wel gelijk een bezwaar ingediend.

Ik ga Vag bellen en vragen hoe het zit.


Wordt vervolgdt
 

Rallye

Forumguru
Voor het overschrijden van de APK heb ik ook nog een s een hoge boete gekregen... . Ik heb wel gelijk een bezwaar ingediend.

Ik vind het heel vervelend voor je (die boetes zijn hoog - zelfs voor een oud brommertje, zo weet ik uit mijn omgeving), maar wat verwacht je van het bezwaarschrift? Was je auto wél op tijd gekeurd?

Wel vreemd dat niemand een oplossing lijkt te kunnen vinden voor het probleem waar alles mee begonnen is. Toch maar eens naar een dealer?
 

Cordoba

Forumguru
Als je Vagtechniek vanavond een mailtje stuurt heb je misschien vanavond al antwoord. Ik denk dat het probleem is, dat Vagtechniek een losse stuursensor heeft ontvangen zonder auto en zonder storingscodes, en dat men met de losse sensor waarschijnlijk ook niets kan beginnen. Men kan misschien een basistest doen aan de stuurhoeksensor, maar dan houdt het een beetje op.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je garage de sensor wel heeft opgestuurd, dat is volgens mij bij Vagtechniek een ongebruikelijke manier van werken, ook omdat je dan verder niets kunt testen van het systeem, en men bij Vagtechniek wel flexibel is, maar ook de kwaliteit van het eigen werk wil checken.


Overigens druf ik rustig te stellen dat als Vagtechniek het niet kan oplossen, dan lukt het een dealer zeker niet!!
 
Bovenaan Onderaan