Stuurhuis vervangen ivm failliete sensorfabrikant

Mijn zus had met haar Fabia 1.4 benzine uit mei 2006 een brandend stuurbekrachtigingslampje (lampje met stuur en uitroepteken ernaast). De auto is uitgelezen en de skodadealer op dat er een statische storing van de stuurbekrachtiging in staat. Men vermoed dat er een sensor defect is (volgens mij is er voor het stuur maar 1 sensor en dat is de stuurhoeksensor). Nu zegt de dealer dat de fabrikant failliet is en dat er een nieuw stuurhuis in de auto gezet moet worden, kosten maar liefst 1530 euro incl. uitlijnen en BTW. Dit verhaal lijkt mij erg vreemd volgens mij is de oorzaak van een meldingslampje bijna altijd een elektronische storing. Klopt het dat een defect stuurhuis ook de oorzaak kan zijn van een brandend lampje? Wie heeft er advies?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat deze 'dealer' Skoda en 'Star Wars' door elkaar haalt.

Voor de Fabia I zijn er (uit het hoofd) 3 verschillende fabrikanten voor de onderdelen van de stuurbekrachtiging verantwoordelijk zijn, en volgens mij geldt dat zowel voor de facelift (zoals je zus heeft) als de pre-facelift. Alleen op basis van chassisnr. kan bepaald worden welk merk origineel is gemonteerd, bouwjaar, uitvoering, motorisering zegt allemaal niets in dit geval.

De uitval van de stuurbekrachtiging kan meerdere oorzaken hebben, en gaat altijd met een lampje gepaard. Als de auto is uitgelezen is er dus ook een foutcode (NUMMER, niet de vaak maar half juiste omschrijving), met die foutcode kun je op de site van Gerrit Speek de foutcode opzoeken, en daar ook de mogelijke oorzaken en hoe te verhelpen vinden. Zonder foutcode zou ik zou beginnen met alle zekeringen nalopen, inclusief die op de accubak (ook de 4-5 metalen strips daar, die kunnen namelijk gescheurd zijn), ik geloof namelijk niet dat de pomp voor de stuurbekrachtiging in het zekeringschema staat. Wat ook regelmatig voorkomt is een slechte accu als oorzaak, maar vaak dat ie dan na langere tijd rijden (accu bijgeladen) weer even werkt (lampje gaat dan ook uit).

Hoe dan ook, het verhaal van de dealer komt mij uiterst onwaarschijnlijk voor. Trouwens nog een leuke: zelfs al zou de dealer gelijk hebben, een autofabrikant (Skoda) is verplicht om onderdelen te kunnen leveren tot de auto 10 jaar oud is. Nu is deze Skoda dat net geweest, maar er zijn beslist jongere Skoda's met dezelfde stuurbekrachtiging. Lijkt me dus dat de extra kosten ten opzichte van alleen een sensor vervangen, toch voor Skoda zijn.
 

Frank C

Forumguru
Hoe dan ook, het verhaal van de dealer komt mij uiterst onwaarschijnlijk voor. Trouwens nog een leuke: zelfs al zou de dealer gelijk hebben, een autofabrikant (Skoda) is verplicht om onderdelen te kunnen leveren tot de auto 10 jaar oud is. Nu is deze Skoda dat net geweest, maar er zijn beslist jongere Skoda's met dezelfde stuurbekrachtiging. Lijkt me dus dat de extra kosten ten opzichte van alleen een sensor vervangen, toch voor Skoda zijn.

@Cordoba mee eens. Ter aanvulling: Er is in de automotive wereld een gouden regel en dat is dat er voor ieder toelever component of onderdeel er twee leveranciers zijn. Lijkt me voor sensoren zeker het geval. Het verhaal van de dealer niet accepteren dus.
 

Jewepe

Forumguru
@Skodarider
Ik weet niet bij welke dealer je geweest bent, maar ik heb zelden zo'n leuterverhaal gehoord. In Amersfoort zit ook Auto Veer. Dat is een ex-Skodadealer en houdt het Skoda specialisme hoog. Ik heb in het verleden mijn (destijds) Octavia hier een paar keer naar toe gebracht en was erg te spreken over de service en het geleverde werk. Misschien een idee om daar een contra expertise te laten doen?
 
Stuurhuis vervangen van mn Audi A4 2.5V6 Tdi door n nieuwe kostte me een half jaar geleden € 800,- (onderdeel + montage). Lijkt me de prijsopgaaf door je dealer ook n beetje hoog.
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn zus heeft de dealer afgebeld en gaat volgende week donderdag naar auto veer, maar eens kijken wat daar uit gaat komen.
 

Monteurtje

Forumguru
Er zijn 2 merken mogelijk. TRW en SMI KOYO.
Volgens mij is de stuurhoeksensor van SMI nog wel leverbaar.
Maar pomp e.d niet meer. Dan moet die omgebouwd worden naar TRW. En krijg je een complete set, stuurhuis en pomp en alles wat erbij hoort. Zit al helemaal gemonteerd in de doos.
In ETKA kan je op kenteken niet zien wat er gemonteerd is. Visuele controle is echt nodig.
Als die sensor inmiddels ook niet meer leverbaar in, dan zou ik gewoon wat dealers bellen of die er een hebben. En als die garage met een landelijk systeem werkt kan hij de voorraad van andere dealers ook zien. En anders op de sloop misschien.
 
Bovenaan Onderaan