Ik denk dat deze 'dealer' Skoda en 'Star Wars' door elkaar haalt.
Voor de Fabia I zijn er (uit het hoofd) 3 verschillende fabrikanten voor de onderdelen van de stuurbekrachtiging verantwoordelijk zijn, en volgens mij geldt dat zowel voor de facelift (zoals je zus heeft) als de pre-facelift. Alleen op basis van chassisnr. kan bepaald worden welk merk origineel is gemonteerd, bouwjaar, uitvoering, motorisering zegt allemaal niets in dit geval.
De uitval van de stuurbekrachtiging kan meerdere oorzaken hebben, en gaat altijd met een lampje gepaard. Als de auto is uitgelezen is er dus ook een foutcode (NUMMER, niet de vaak maar half juiste omschrijving), met die foutcode kun je op de site van Gerrit Speek de foutcode opzoeken, en daar ook de mogelijke oorzaken en hoe te verhelpen vinden. Zonder foutcode zou ik zou beginnen met alle zekeringen nalopen, inclusief die op de accubak (ook de 4-5 metalen strips daar, die kunnen namelijk gescheurd zijn), ik geloof namelijk niet dat de pomp voor de stuurbekrachtiging in het zekeringschema staat. Wat ook regelmatig voorkomt is een slechte accu als oorzaak, maar vaak dat ie dan na langere tijd rijden (accu bijgeladen) weer even werkt (lampje gaat dan ook uit).
Hoe dan ook, het verhaal van de dealer komt mij uiterst onwaarschijnlijk voor. Trouwens nog een leuke: zelfs al zou de dealer gelijk hebben, een autofabrikant (Skoda) is verplicht om onderdelen te kunnen leveren tot de auto 10 jaar oud is. Nu is deze Skoda dat net geweest, maar er zijn beslist jongere Skoda's met dezelfde stuurbekrachtiging. Lijkt me dus dat de extra kosten ten opzichte van alleen een sensor vervangen, toch voor Skoda zijn.