Stuurkarakteristiek aanpassen?

Captain Hook

Forumguru
Roomster, stuurkarakteristiek aanpassen?

In het instructieboekje kom ik de volgende zin tegen:

De stuurkarakteristiek kan door een Škoda-dealer worden gewijzigd.

Maar wat/hoe kan die karakteristiek dan gewijzigd worden? En wat voor een voor/nadeel zou je daarmee hebben? (zal via VAG-COM gaan)
Ongetwijfeld zal bij de andere modellen deze zin ook voorkomen. Is er iemand die dit heeft laten aanpassen? Zo ja, heb je er wat aan?
 

CaseyBasey

Actief lid
Die zin ben ik niet tegengekomen in het Yeti-instructieboekje.
Het is misschien wel een ongelukkig vertaalde zin? Wat is de context, hoofdstuk/paragraaf?
 

Captain Hook

Forumguru
Onder kopje 'Intelligente Techniek' blz 143
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]
Elektrohydraulische stuurbekrachtiging​
[/FONT][/FONT][/FONT]
Door de stuurbekrachtiging is voor het besturen minder kracht nodig.
De stuurkarakteristiek kan door een Škoda-dealer worden gewijzigd.
Als het stuurwiel bij stilstand tegen de eindaanslag wordt gedraaid, wordt de stuurbekrachtiging​
zeer zwaar belast. In deze stand zal de stuurbekrachtiging geluid produceren
 

CaseyBasey

Actief lid
Het Yeti boekje heeft alleen deze tekst:

Electromechanical power steering

The power steering enables you to steer the vehicle with less physical force.
With the electromechanical power steering, the steering assist is automatically adapted to the speed and to the steering angle.
It is still possible to fully steer the vehicle if the power steering fails or if the engine is not running (vehicle being towed in). The only difference is that greater physical effort is required.

Zou het verschil zitten in "elektrohydraulisch" (Roomster) en "electromechanical" (Yeti)?
 

Ronnie

Forumguru
Tegenwoordig gebruikt men bij VW veel electrisch/hydraulische stuurbekrachtigingen om brandstof te sparen, volgens het zelfstudie PDF wat ik hierover heb zo'n 0.8 ltr/100km.
Middels VAG-COM/VCDS is de mate van stuurondersteuning in te stellen in 6 gradaties, van Sport/GTI tot "Schwerbehindert".
Ik heb zelf mijn bekrachtiging vorig jaar op 6 gezet nadat ik pezen in m'n elleboog had gescheurd, stuurt erg licht!
Even over de werking: In het stuurhuisgedeelte waaraan het stuur vastzit zit een stuurhoeksensor gebouwd welke de stuuruitslag meet.
Deze sensor geeft het signaal door aan de stuurelectronica en deze geeft een (electrische) hydraulische pomp opdracht te starten,(linksom of rechtsom) om zo de stuurbeweging te ondersteunen.
 

Captain Hook

Forumguru
En Ronnie bedankt voor de info.
Maar wat is nou de 'normale' stand af-fabriek?
Zwaar-gehandicapt of lekker zwaar? Enne, als het zo makkelijk software matig stuurbaar is, wordt het dan ook snelheidafhankelijk aangepast?

Is dit iets wat de garage ff snel aanpast?
 

Ronnie

Forumguru
Ik had het electrisch/hydraulische systeem uitgelegd, Dit staat normaal ingesteld op stand 2-3.(de mijne stond op 3), Dit is niet snelheidsafhankelijk.

Sinds 2008 gebruikt VW ook de electro/mechanische bekrachtiging, deze werkt ietsje anders, en is wel snelheidsafhankelijk.
Werking is als volgt: De stuurstang welke aan het stuur bevestigd is verbonden aan een z.g. Torsiesensor, deze meet de hoeveelheid torsie in de stuuras en geeft het signaal aan de stuurmodule. Deze wederom stuurt een stroom naar de bekrachtigingsmotor welke middels een wormwiel/tandwiel de stuurstang helpt draaien. Ik hoop dat dit ook een beetje duidelijk is zo.
(ik wou dat ik de plaatjes kon uploaden, maar dit gaat niet, is PDF...)
 

Captain Hook

Forumguru
Dus:
De Roomster/Fabia hebben een elektro-hydraulische stuurbekrachting en de Yeti/O2(?) hebben elektro-mechanisch? En de laatste is snelheidsafhankelijk en de elektro-hydraulische niet?
 

CaseyBasey

Actief lid
Aha, dus toch verschil tussen Roomster en Yeti:
"elektrohydraulisch" (Roomster) versus "electromechanical" (Yeti)!

*** edit ***
Captain Hook was me 2 seconden voor.
 

Captain Hook

Forumguru
Op verzoek van Ronnie, wat plaatjes met de functionele beschrijving van elektro-mechanische besturing

ssp225electromechanical.jpg

ssp225electromechanical.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens de info van Ronnie kan de mate van stuurbekrachtiging ingesteld worden (tussen de 1-6).
Als je nu het besturen van de auto wat zwaarder maakt (m.a.w. minder bekrachtiging), wordt je auto dan ook minder zijwindgevoelig bij lange rechte stukken over bijvoorbeeld een dijk met veel zijwind?
 

piair1982

Forumguru
Volgens mij maakt dat helemaal niets uit. Omdat er niets aan het oppervlak van de auto verandert. Pas als je een of ander tupperware pakket op de auto zet voor betere aerodynamica zal dat gedrag veranderen. Misschien auto verlagen??
 

Captain Hook

Forumguru
Ik had het electrisch/hydraulische systeem uitgelegd...Dit is niet snelheidsafhankelijk.
Je hebt me nu die documentatie gestuurd, maar daarin lees ik dat dit systeem wel snelheidsafhankelijk is (?)

The EPHS Electrically Powered Hydraulic
Steering is a power-assisted steering system
which operates in line with the steering angle

rate and vehicle speed.
 
Bovenaan Onderaan