Stuurknoppen werken niet meer en airbag fout

Exorito

Nieuw lid
Even voorstellen, ik bezit een Skoda Octavia II bouwjaar 2012.
Gisteren bij het inparkeren toen ik mijn stuur helemaal naar links draaide hoorde ik plots iets los springen in het stuurhuis.
Het lijkt op een kabel die los is gekomen, want de stuurknoppen werken niet meer en de airbag storing komt op.
Dus als ik het stuur van links naar rechts en omgekeerd draai hoor ik dus een tik geluid (Losse draad of connector?)
Hoe kan ik hier aan geraken? Moet hiervoor het stuur eraf?

HarrieSkoda

Forumguru
Je kunt ook eerst kijken of je je airbag module er zelf uit kunt halen, om te zien of de (gele) stekker los is gekomen van je sleepring.

Doet je claxon het nog wel? Die heeft namelijk iets anders nodig om een signaal af te geven.

Even een how to zoeken om de airbag te verwijderen, kleine moeite!

Exorito

Nieuw lid
Ik heb eventjes de airbag er uit gehaald.
De gele en zwarte connector zijn nog correct aangesloten. En de claxon doet het ook niet meer.

HarrieSkoda

Forumguru
Dan ga ik mee in het sleepring verhaal. Ik heb er nog eentje liggen van een O3.

Anders even het artikelnummer kijken.

Exorito

Nieuw lid
Het probleem is dat ik geen adapter heb om het stuur los te halen. Ik ga dinsdag naar mijn garagist. Dat is een merkloze garagist met veel ervaring op VW group auto's aan een schappelijke prijs. Hij denkt ook aan de sleepring.
Bedankt voor de feedback. Ik laat het resultaat wel weten als het opgelost is.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Exorito

Nieuw lid
Zou dit het nummer van die sleepring zijn?
5K0 953 549 B

Voor Skoda Octavia II Combo BJ 2012 1.2 TDI benzine (1Z3)
VIN: TMBHM21Z1D2137622

Volgens mijn garagist zou dit origineel bij Skoda meer als 300 euro kosten, klopt dit?

Tees

Donateur
Dat lijkt het correcte nummer te zijn inderdaad. 300 euro bij Skoda zelf kan wel kloppen, maar bij Autodoc zijn ze tussen de 75 en 175 euro (afhankelijk van merk en daarmee kwaliteit). Voor 175 euro heb je een Febi, dat is meestal in de buurt van OEM kwaliteit, voor 100 een Topran, das ook niet slecht.

Een garage koopt altijd bij een groothandel of bij de dealer, als je zelf online onderdelen haalt is t vaak rond (of iets meer dan) de helft van de prijs...

Bovenaan Onderaan