Stuurkolom Superb

TWR22

Nieuw lid
Mensen, Skoda 1A.JPG

Ik heb sinds 5 weken een Superb Combi 1.8TSI 4x4, vreselijk mooi vind ik hem, wit, 3 cm verlaagd met Eibach veren, 210 PK, leder, helemaal af. Er is 1 ding dat me enorm stoort en waar ik maar niet aan kan wennen: het stuur kan niet dichterbij. Ik vind het heel vreemd dat wanneer je je arm op de raamsteun hebt, dat je dan niet het stuur in je handen hebt maar slechts de vingertoppen er tegenaan hebt. Ik kom uit een A6.

Ik sprak een Superb rijder en die heeft precies hetzelfde. Meer mensen hier last van??
 

TWR22

Nieuw lid
Ik was niet volledig: het is een Elegance Businessline en dus ook met verstelbaar stuur, Axiaal en in hoogte verstelbaar. Echter, wie van jullie heeft wel eens een tijd in een Audi of BMW gereden? Dat zit gewoon echt een heel stuk beter, ergonomisch gezien, en dat komt naar mijn mening vooral door het stuur. Het kan simpelweg niet dichtbij genoeg om echt te rijden "als in een zetel". Ik ben wel veeleisend hoor, dat weet ik, ik wil als in een raceauto zitten (wat ik dan ook vele jaren heb gedaan, geraced). Ik vind de controle nu te weinig ook als je even flink aan het sturen bent maar vooral, te gespannen. Voor de rest moet ik zeggen: niks dan lof, gewoon een geweldige auto, erg snel, en een belachelijk goede wegligging. Zoals deze nu ligt, daar kan geen BMW of Audi tegenop, echt niet gewoon. Al menigmaal verbaasde blikken gehad, zeker omdat de letters eraf zijn achterop.

Dank jullie, hopelijk nog een oplossing voor het stuur en dan is er geen betere. Iemand opperde er een stuurkolom van een ander model erop te laten zetten (Audi A4 zou passen?).
 

jalex_h

Forumguru
Meer mensen hier last van??

Ik heb er geen last van, want ik vindt het niet lekker rijden zoals jij graag wilt zitten, maar inderdaad, bij mij lukt het ook niet.
Mooie bak trouwens.

@Eddiea: Ik kan niet alleen mijn stuur axiaal verstellen, mijn stoel kan ook heen en weer !:489:
 

TWR22

Nieuw lid
Maar hebben jullie dan geen "zwevende armpjes" en dus trekken in je nek, schouders etc? Ik wel. Ik ben 190 cm en zit niet absurd ver van stuur, maar het klopt gewoon niet of misschien is het door de vele jaren gewenning in de Audi (en racewagentjes). Maar ik heb vaak huurauto's voor wek in buitenland en dat zijn vaan Volvo's of Ford (zit veel in Zweden), en die zitten - helaas - meteen perfect qua stuur, zelfs een Fiesta vorige week 1200 km perfect gezeten. En dan baal ik als ik weer in NL ben ...

Jalex, chippen via ABT, omgekend hoe mooi ie dan loopt, zelfs zuiniger.
 

eddiea

Forumguru
@Eddiea: Ik kan niet alleen mijn stuur axiaal verstellen, mijn stoel kan ook heen en weer !:489:[/QUOTE]

Het is geweldig:545:
 
Vorige week een slipcursus gehad. Daar bleek al snel dat de meeste mensen te ver van hun stuur af zitten. We kregen als tip mee, je polsen moeten op je stuur kunnen liggen. Waarom? Omdat mocht je botsen, pak je toch het stuur beet met beide handen. Als je te ver van het stuur af zit, pak je het stuur met gestrekte handen en zet je jezelf schrap. Bij een aanrijding van voren zou je daarbij beide armen breken. Is je houding dat je je polsen op het stuur kunt leggen (en je schouders tegen de stoel), dan is de kans kleiner dat je armen gestrekt zijn bij een aanrijding en dus is de kans kleiner dat je je armen breekt.
Nu de benen: Ondanks rembekrachtigers e.d. in auto's is het (ook met abs) van groot belang hoeveel druk je kunt uitoefenen op het rempedaal. Klonk bij mij in eerste instantie als onzin, maar probeer het maar eens op een verlaten landweggetje. Als je veel druk kunt geven met je been, dus bij het remmen een goede 'klap' op het pedaal en daarna veel druk, sta je echt eerder stil. Met andere woorden, hoe meer druk, hoe sneller je stil staat. Hoe harder je kunt stampen, hoe eerder je stilstaat. Deze druk kun je alleen maar leveren door de stoel niet te ver naar achteren te hebben staan en ook de stoel niet te ver achterover te laten leunen (je kunt je zelf dan nergens tegenaan duwen met remmen).
Na dit bij de training ondervonden te hebben, ben ik hier wel van overtuigd. Echter het 'plezierig' in de auto zitten is iets anders. Het zal vast een kwestie van gewenning zijn, maar ik vind het niet erg prettig. Wel heb ik een tussenweg gezocht en ben ik ietsjes dichter op het stuur gaan zitten. Ben er redelijk snel aan gewend geraakt.
Misschien iets om in overweging te nemen? Kans op een dergelijke aanrijding blijft klein, maartoch...
 

TWR22

Nieuw lid
Goed verhaal op zich, met voor mij wat kanttekeningen. Ik heb 7 jaar in de top geraced (TWR22 staat voor Teamwork Racing, ik heb altijd startnummer 22 gehad) en rij nog vaak op het circuit. Heb ook slipcursus gegeven. Niet om te patsen, echt niet, alleen om aan te geven dat je helemaal gelijk hebt! Echter, ik heb tijdens de Marlboro Masters 2006 een pittige crash gehad (zie foto) en sindsdien kan ik alleen mijn nek in een bepaalde hoek hebben met t autorijden, anders krijg ik koppijn. Ik vind mijn stoel te dichtbij staan (mijn rechterbeen raakt de stoel niet met gasgeven) maar dan nog kan ik niet mijn polsen op t stuur leggen, ik kom tot de helft van mijn hand zeg maar. Wij zeiden altijd: zet je elleboog in je maag, dan moet je hand het hart van je stuur raken. Dat red ik dus lang niet, scheelt wel 5 cm. Klap vangrail MM.jpg
 

jalex_h

Forumguru
Sodeju, dat moet je niet te vaak doen!
Overigens, ik kom tot ongeveer dezelfde maten als ik lekker zit.
 

TWR22

Nieuw lid
Nee dat moet je niet te vaak doen nee, doet ook zeer in de portemonnaie (van de sponsor). Maar ik race ook niet meer. Ok ik weet ook dat het een PERSOONLIJKE voorkeur is om zo te zitten, wat mij echter stoort is dat het wel KAN in een Audi BMW Mercedes of Ford, maar niet in een Skoda. Baal ik van, wil stuur echt dichterbij hebben ... thx. Ben nieuw hier, heb een fotootje bij profiel gezet, is die te zien?
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik heb dit probleem ook niet. Ben wel wat kleiner, 1.82, maar geen probleem. Kom zelf uit een Volvo S80, en daarvoor een A6. Heb ook BMW en Mercedes gereden, en van de 5 vond ik persoonlijk de Volvo het mist goed zitten.
Het is inderdaad allemaal een beetje persoonlijke voorkeur, en een straatauto is nu eenmaal geen raceauto.
 

___JC___

Forumguru
Hee mooie wagen, ik heb dezelfde specs in de HB versie, maar dan in het platinum grey. Ik ben zelf ook vrij lang (2.10m) en heb dus geen problemen dat het stuur te ver af staat. Als je gewend bent om dichter op het stuur te zitten dan kan ik me voorstellen dat de Superb niet voldoet. Heb je al geprobeerd de stoel hoger te zetten en meer naar voren? Misschien dat je dan wel goed bij je stuur kan en nog voldoende ruimte over houdt voor je benen?
 

reeseend

Forumguru
Na 4 jaar Octavia te hebben gereden gingen we op zoek naar een zwaardere auto. We hebben ook in een SuperB gereden, maar die vond ik niet lekker zitten.
Ik kwam met m'n benen tegen de deurvakken en het voelde gewoon niet goed aan. Toen weer terug in de Octavia en dat voelt bij mij gewoon goed.
Mijn lengte is 1.89 en heb altijd rugproblemen gehad in auto's met standaard stoelen, totdat ik in de octavia ging rijden.
Ook ik zit altijd dicht bij het stuur om de controle te hebben, en niet de auto :)

Succes met zoeken naar een oplossing.
 

___JC___

Forumguru
Grappig, ik ben van een Octavia naar een Superb gegaan en de Superb heeft naar mijn mening in alle opzichten meer ruimte dan de Octavia. Met name de lengte van de deuren scheelt echt heel veel.
 

michelover

Forumguru
Ben maar 178cm en zit perfect in de Superb HB en ik zat in de RS ook goed. Denk alleen wel dat wat al gezegd is het een persoonlijk gevoel is.
Ik kan overigens als ik zit keurig mijn polsen op het stuur leggen zonder uit de stoel te komen.
In de handleiding van de auto staat overigens ook precies hoe je het veiligste zit, wil inderdaad niet zeggen dat het ook comfortabel is.
Rij normaal gesproken met de linkerarm op de "vensterbank" en dan kan ik het stuur gewoon goed vast houden.
 

jalex_h

Forumguru
Zitten is inderdaad iets persoonlijks. Ik heb meerdere Volvo's gehad en voor mijvzit er niets beters. BMW komt er dicht bij maar vindt ik net iets te sportief en vooral, net als de V70, domweg te duur in vergelijking met de Superb. En die zit, voor mij althans, al meer dan bovengemiddeld goed. Net als als Michelover leg ik mijn linkerarm wel eens op de raamrand. Maar goed, je rechterarm leunt ook nergens op (tenzij je in de superrelaxte-er-kan-toch-niets-mis-gaan modus asn het cruisen bent (maar dat is me te link).

Overigens, op je profielpagina staat nu wel een plaatje, maar in het forum nog niet. Wil je daar ook een plaatje, moet je nog een schermafbeelding bij je profiel toe voegen.
 

kaze

Lid
Mensen,

Er is 1 ding dat me enorm stoort en waar ik maar niet aan kan wennen: het stuur kan niet dichterbij

zeer vreemd...
ik heb zaterdag mijn wagen in ontvangst mogen nemen, en ik kan het stuur op/neer + vooruit/achteruit bewegen.
Ik kan dus perfect eerst mijn zetel positioneren zodat de voeten perfect de pedalen kunnen bedienen, en nadien zet ik het stuur op de gewenste hoogte & diepte.


ps : ook actief racer... dus snap uw frustraties wel ivm goede zitpositie :super:
 

Giant

Forumguru
@JC: Jij hebt een prettige lengte van 2,10 m, ik ben 2,06 m geschapen. Ik heb het stuur dus maximaal naar me toe getrokken. En wellicht hebben meer langere Superb rijders de stoel maximaal ver naar achteren, -diep en -gekanteld staan. Zo heb ik mijn elektrisch te bedienen stoel (geen elektrische stoel...:smiley29:) ook toegewezen aan een geheugenplaats. Echter als je uit de auto geweest bent en weer instapt gaat de stoel wel naar de opgeslagen geheugen positie, maar net niet maximaal op lengte, diepte en kantelstand. Dat laatste zetje moet je altijd zelf nog bij regelen. Herkenbaar?
 
Bovenaan Onderaan