stuurpomp?

goedendag,
na t vervangen van me stuurhuis nu 2weken geleden,gaan nu sinds vanmiddag weer alle lampjes op dashboard knippere,zou t nou toch ook aan de stuurpomp liggen ook?
stuurhuis lekt nu niet,dus die zal wel goed zijn.

Ronnie

Forumguru
Welke lampjes dan nu weer?
Is de accu al vervangen door een nieuwe?
De stuurpomp kan onder omstandigheden tot zo'n 40A trekken, als de accu dit niet aan kan dan zakt de boordspanning onder de minimumgrens van zo'n 10 volt en zal de boordcomputer de diverse alarmen activeren.....

vandaag de accu door laten meten,niks mee aan de hand,
voor de rest hebben we nog steeds af en toe dat het stuur gaat trillen,en lampjes weer branden.
Stuurhuis is vervangen,zou t de dan toch de stuurpomp kunnen zijn?
Wat denken jullie?

Cordoba

Forumguru
Voor het overzicht, misschien even aan een mod vragen, of ie beide topics samen wil voegen. Geef ook even aan welke lampjes er branden, dat kan behoorlijk helpen (zie ook de post van Ronnie)

Cordoba

Forumguru
Welke lampjes, alle dashboardlampjes of een deel? Bij alle denk ik aan een heel ander probleem, ik begin meer te denken aan slechte verbinding met ECU (de computer die 'alles' regelt voor de auto) of slechte verbinding met het instrumentenpaneel.

Cordoba

Forumguru
Beweegt 't stuur, of varieert de kracht die je nodig hebt om een (lange) bocht te nemen. Hierbij denk ik aan frequentie vergelijkbaar met knipperen van de lampjes, en het gevolg van stuurbekrachtiging die steeds even uitvalt.

Allereerst laat de auto opnieuw uitlezen op foutcodes, en probeer of de klemmen op de accupolen goed vast zitten
(probeer ze te draaien op de pool, soms kun je ze wel draaien maar niet erop/eraf schuiven, daar zitten ze dan weer net te vast voor). Levert dit niets op, kijk eens als je contact aanzet, en aan de accukabels rommelt, of er dan ook van alles gaat knipperen (wijst op breuk in accukabel, of slecht massa contact bij de accu). Vooral omdat ook leeslampjes reageren, wijst dit toch op een veel dieper zittend probleem. Bij stuurpomp als enige veroorzaker, zou de zekering van de stuurpomp kunnen springen, controlelampjes kunnen rare effecten geven, maar geen knipperende leeslampjes. (overigens maakt het uit in welke stand de interieurverlichting staat?) Het zou ook nog kunnen dat dit een apart probleem is, en dat je bijvoorbeeld een haperende microswitch in een deurslot hebt, waardoor leeslampjes aangaan (auto denkt dat er een deur open is)

heeft u een garage cordoba?het is inderdaad bij een lange bocht
,uitlezen geeft ie niks aan.
accu is vandaag nagemeten.
overigens er gaan dashboardlampjes branden,maar de verlichting van t dashboard wanneer je de koplampen aan doet

Cordoba

Forumguru
Nee geen ik heb geen garage, en als ik zelf wat aan mijn auto moet doen, moet ik ook 'op straat' sleutelen.
Accu doormeten geeft niets aan als massakabel van de accu niet goed is of er een draadbreuk in de kabels van de accu aansluitingen zitten: de auto staat dan stil, en je hebt geen trillingen of dwarskrachten op de auto.

Overigens maakt het uit of je een bocht naar links of naar rechts maakt (bijvoorbeeld treedt het probleem altijd alleen op naar een bocht naar rechts en nooit bij een bocht naar links).

Voor de duidelijkheid ik heb een gedegen technische opleiding, maar niet specifiek voor auto's.

nou ehhhh we hebben net gekeken en de pluspool zat los,kon hem er zo afschuiven,waaronder de koplampen gingen knipperen,dus morgen even garage,of weet jij een oplossing?vast schroeven helpt niet

Cordoba

Forumguru
Als het goed is, moet je 'm met 1 of 2 sleutels vast kunnen zetten (exacte maat weet ik niet maar zal in de buurt van sleutel 10 zijn). Ik zou er wel even mee naar de garage gaan, lijkt me een blunder van de garage. (tenzij je zelf aan de accu hebt gesleuteld). Soms kom je accuklemmen tegen waarbij je maar één sleutel nodig hebt, de andere kant wordt tegen gehouden in een vierkant gat, soms zit er aan één kant een moer en aan de andere kant een bout met 6-kant kop, kan per bouwjaar soms verschillen maar zijn eigenlijk onbelangrijke verschillen als je oplet wat je doet.

hoi Cordoba,w gaan morgen ff naar d garage,w hebben r niet zelf aan gerommeld,ik denk dat d klem stuk of versleten is,ik kan d moeren niet verder aandraaien met sleutel 10,aar ik hoop dat d problemen na de garage morgen verholpen zijn...dank j wel voor d moeite...morgen geef ik nog een na reactie

Ronnie

Forumguru
Nerveus stuur en knipperende koplampen e.d. duidt meestal op een defecte stuurhoeksensor, deze zit gemonteerd op de ingaande as van het stuurhuis(dus niet de bekrachtiging).
Door de defecte sensor zal de bekrachtiging foutieve pulsen krijgen waardoor de pompmotor te pas en te onpas inschakelt en zodoende het flikkerende licht veroorzaakt.

Cordoba

Forumguru
Losse accuklem Ronnie, zie post #13

@Ingridje: mod = moderator van het forum zoals bijvoorbeeld Hetzer of Maarten die hebben meer bevoegdheden/mogelijkheden om zaken te wijzigen op het forum.

Cordoba

Forumguru
Ik mis ook wel eens iets Ronnie, aan de andere kant heb je wel heel vaak nuttige bijdragen voor het forum, dus 'sorry' vind ik niet zo nodig (maar wel netjes).

Bovenaan Onderaan