Stuurslot zit vast bij starten

D

Deleted member 20410

Ik heb sinds december een Octavia (2006). Ben er erg blij mee. Maar twee weken na aankoop is er toch een probleem: het stuurslot zit vast voor enkele minuten nadat je de auto start. Met deze kou duurt het soms wel 5 minuten voordat hij eraf gaat. Het stuurslotlampje brandt dan ook.

Nu heb ik de auto gelukkig gekocht met Bovag garantie. En ik moet zeggen dat de garage dit erg goed oppakt. Hij is nu twee keer drie dagen bij de garage geweest en deze week dachten ze het probleem opgelost te hebben door iets te vervangen. Een vrij duur onderdeel ook nog, 750 euro. Weet zo niet wat het is.

De garagehouder dacht het probleem opgelost te hebben, maar helaas. Wellicht is er iemand binnen dit forum die hetzelfde probleem heeft gehad of kent. Dan kan ik met wat meer informatie terug naar de garage.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
D

Deleted member 20410

Ik bedenk me nu dat het niet het stuurslot is, maar de stuurbekrachtiging.
 

turboturbo

Forumguru
Als ik het woordje stuurslot uit de startpost verander in stuurbekrachtiging, begrijp ik er niet steeds niet zo veel van.

Kan je nog iets duidelijker proberen te zijn?

En het zou echt schelen als je kunt achterhalen welk duur onderdeel het is dat reeds vervangen is.

Alleen zo kunnen wij je proberen te helpen en mee te denken. Daar hebben wij ook informatie voor nodig. We kunnen geen koffiedik kijken :)
 
D

Deleted member 20410

Het stuurbekrachtiging-lampje brandt bij starten. Het stuur zit dan tevens vast, is met moeite een beetje beweging in te krijgen. Wanneer het stuurbekrachtiging-lampje uitgaat voel je dit ook in het stuur en kan je weer sturen. Tot die tijd is het wachten, gemiddeld 10 minuten. Ik zou graag weten wat het zou kunnen zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Ok het wordt me iets duidelijker. Zit het stuur echt vast (maw je kunt er echt niet mee gaan rijden want je kunt ook rijdend de bocht niet om), of is het meer dat ie heel zwaar stuurt omdat de stuurbekrachtiging niet actief is?

Een verdachte kan simpelweg de accu zijn. Bij een te lage spanning (winter, koude start vraagt veel energie en accu's houden moeilijker hun spanning vast bij lage temperaturen) worden bepaalde verbruikers uitgeschakeld zodat er voldoende spanning over blijft voor de meer noodzakelijke voorzieningen.
 

Spierings

Forumguru
Met zo'n soort storing begin je met uitlezen.. Aan de hand van de storing weet je vaak in welke richting je moet kijken..

Neem aan dat het stuurhuis het dure onderdeel is en al vervangen is?

Je garage heeft er denk ik een betere kijk op als ons,, het is puur gokwerk aangezien zo'n storing niet heel vaak voor komt...

Maar je zou kunnen denken aan regelaparaat stuurkolom of de stuurhoeksensor...
 
D

Deleted member 20410

Het stuur zit echt vast, het is onmogelijk om er mee te gaan rijden. Wellicht is het inderdaad de accu, zou wel suf zijn na al dat werk bij de garage. Ik zal de garage eens informeren. Bedankt voor de reacties!
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings uitlezen, is inderdaad het eerste wat moet gebeuren, maar als de stuurbekrachtiging steeds uitvalt na het starten, en een aantal minuten later alles gewoon werkt, dan lijkt het mij hoogstwaarschijnlijk dat:
  • er geen mankement is aan de stuurbekrachtiging (anders zou ie het niet steeds na een aantal minuten wel doen)
  • het zeer waarschijnlijk is dat de stuurbekrachtiging is uitgeschakeld om het stroomverbruik te minimaliseren (klopt ook met het zichtbare stuursymbooltje)
  • de accu spanning na starten te laag is, maar na een aantal minuten draaien van de motor heeft de dynamo weer voldoende energie in de accu gepompt, zodat ie weer ingeschakeld wordt.
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba houd er wel rekening mee dat deze een heel andere stuurbekrachtiging heeft als de jouwe. De jouwe is eletronisch/hydraulische en deze helemaal elektronisch..

De jouwe draait volgens mij altijd rustig mee en een elektronische doet meen ik helemaal niks als je niet stuurt... Daarom is het vreemd dat het lampje meteen brand na het starten... Dit omdat het verbruik hiervan minimaal is op dat moment...

Kan gerust dat het een spanningsprobleem is maar dan zou hier ook een storing van moeten zijn.. Deze regelapparaten slaan wel een storing hiervan op en je kunt de omstandigheden hiervan zien... Iets wat bij de oudere systemen beperkter is...
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Die van mij draait inderdaad mee, maar dat betekent dat ie extra zwaar stuurt: je moet namelijk ook het bekrachtigingssysteem 'meesleuren'. Bij een puur elektrische vorm, vermoed ik dat je een vergelijkbaar effect hebt: de elektromotor helpt niet mee, maar draait waarschijnlijk wel mee, waardoor ie dus als het ware als dynamo werkt, en kost het sturen dus ook meer kracht dan bij een auto zonder stuurbekrachtiging.

Overigens is het volgens mij elektrisch/hydraulisch en elektrisch: elektronisch is meer van de slimme schakelingen zoals de ECU, dit is meer het grove werk.
 
D

Deleted member 20410

Vanochtend is mijn vrouw met de auto bij de garage geweest. Ze hebben de accu gecheckt, maar die is nog als nieuw. Daar zit het probleem dus niet. Wel is bij het uitlezen weer een foutcode naar voren gekomen, weet zo niet welke. Daar gaan ze nu eerst achteraan om uit te zoeken wat daarvoor de beste oplossing is. Even afwachten dus.
 
D

Deleted member 20410

Hierbij nog even het vervolg van dit probleem.

Aan de hand van de nieuwe foutcode bleek het probleem ergens in het CAN bussysteem te zitten. Na een tijd zoeken was het probleem gevonden, achter het dashboard zat een verbinding die flucurerend voltage had. Wisselde tussen 12 en 8V. Nadat dit was opgelost was de stuurbekrachtiging-melding ook direct weg. Dus alles is weer zoals het hoort. Heerlijk om direct weg te kunnen rijden ipv 15-30min te moeten wachten.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 

turboturbo

Forumguru
Ik begrijp er niets van - kan je iets meer zeggen over die verbinding? En wat er dan aan gedaan is? Zat ie niet goed vast, of was er sprake corrosie?

Mooi dat het is opgelost!
 
D

Deleted member 20410

Wat ik van de garage begreep maakte hij slechte verbinding doordat hij niet goed vast zat. Volgens mij geen corrosie, dit zou ik nog wel even kunnen navragen.
 

Kogamyata

Senior Member
Vanochtend is mijn vrouw met de auto bij de garage geweest. Ze hebben de accu gecheckt, maar die is nog als nieuw. Daar zit het probleem dus niet. Wel is bij het uitlezen weer een foutcode naar voren gekomen, weet zo niet welke. Daar gaan ze nu eerst achteraan om uit te zoeken wat daarvoor de beste oplossing is. Even afwachten dus.

Weer 'n foutcode ontstaan? Dit was toch eigenlijk de 1e. Of zie ik er 1 over het hoofd? Je had 't eerder toch alleen over 'n lampje dat ging branden, maar daar hoort toch 'n foutcode bij. En dat uitlezen werd al eerder aangehaald. Heeft de garage dat dan in 1e instantie niet gedaan? Ze kunnen zich nu wel:banghead: lijkt me.
 
D

Deleted member 20410

Eigenlijk waren er twee foutcodes. Maar de tweede werd pas duidelijk nadat de eerste verholpen was.

De eerste foutcode zat in het stuurhuis, deze moest dus wel vervangen worden. Vervolgens kwam er een nieuwe foutmelding, dit probleem zat dus achter het dashboard.

Wat mij betreft heeft de garage goed werk geleverd, wel vervelend voor beide partijen dat het zo lang duurde. Maar ben erg blij met de Bovag garantie die er bij zat, anders was het wel een dure grap geweest.
 
Bovenaan Onderaan