Stuurstangen vervangen

Waalko Kramer

Forumguru
Vanmiddag sprak ik met mijn vader (eigenaar van een Fabia Combi 1.2 TSI Fresh(86pk) van juni 2013) en die vertelde mij dat afgelopen vrijdag bij Skoda Tjeerdsma in Veendam de stuurstangen zijn vervangen.

Reden was omdat er een rammel aan de rechterkant zit bij het wiel en dat is alleen hoorbaar op een klinkerweg. Afgelopen weekend een testrit gemaakt en weer rammelde het aan de rechter voorzijde.
Is dit normaal dat de stuurstangen al moesten vervangen worden en waarom weer die rammel! Dealer zijn werk niet goed gedaan???

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Monteurtje

Forumguru
Als ik het goed lees hoorde je weer een rammel een week na de reparatie?
Ik denk dat je een koppelstang bedoelt. Deze zit aan het uiteinde van de stabilisatorstang en aan de veerpoot. Zijn 2 kogelgewrichten en daar kan wel speling opkomen.
Een stuurstang komt niet gauw voor.
Maar als die 'stang' vervangen is omdat die rammelde en nu nog steeds een rammel aanwezig is, dan hebben ze of niet een juiste diagnose gesteld of de reparatie niet goed uitgevoerd.

Cordoba

Forumguru
Auto van nauwelijks een jaar oud, dan is het vrijwel onmogelijk dat het aan de km-stand ligt. Eigenlijk de meest voorkomende reden om een stuurstang te vervangen, is volgens mij een kromme stuurstang (meestal door ongeluk).

Waalko Kramer

Forumguru
Goedemiddag allen,

Net een bericht van mijn vader ontvangen en ze hebben de spoorstangen vervangen.
Waarom het euvel niet is verholpen gaan ze komende zaterdag naar kijken.

Zodra meer info dan kom ik weer terug.

s-line

Forumguru
Het lijkt mij ook meer dat de "koppelstangen" het euvel zijn,dat geeft meer een klapperend geluid,als de kogels slap zijn of spelling hebben. Ook wel een beetje een kwaal bij VAG auto's.
Maar ook de draagarmrubbers zijn niet het sterke punt bij de fabia en octavia 2. dus dit zou ook nog kunnen.

Monteurtje

Forumguru
Dan zal het wel een maandagmorgen spoorstang zijn geweest, of iemand heeft een feestje gehad de avond voordat hij dat ding maakte.
Heb alleen nog maar spoorstangen van een Fabia I vervangen en dan ging het meestal om de binnenste kogel, en daar merk je eigenlijk niks van onder het rijden. En de stuurkogel gaan ook zelden kapot.

Deze Fabia heeft geen draagarmrubbers zoals de Fabia I en de eerste Fabia II en Octavia II. Compleet andere draagarm en rubber.

Waalko Kramer

Forumguru
Dan zal het wel een maandagmorgen spoorstang zijn geweest, of iemand heeft een feestje gehad de avond voordat hij dat ding maakte.
Heb alleen nog maar spoorstangen van een Fabia I vervangen en dan ging het meestal om de binnenste kogel, en daar merk je eigenlijk niks van onder het rijden. En de stuurkogel gaan ook zelden kapot.

Deze Fabia heeft geen draagarmrubbers zoals de Fabia I en de eerste Fabia II en Octavia II. Compleet andere draagarm en rubber.

Beste @Monteurtje wat zal dan de oorzaak zijn?
p.s. mag ik vragen bij welke garage je monteur bent?

Mvg,

Waalko

Monteurtje

Forumguru
Geen idee wat de oorzaak is. Maar mag toch aannemen dat die garage dat wel kan vinden.

Laat het liever in het midden bij welk gerenommeerde garage ik werk. Vind dat niet iets toevoegen. En er zitten klanten van het bedrijf waar ik bij werk op dit forum.

Waalko Kramer

Forumguru
Afgelopen zaterdag is mijn vader bij de dealer geweest en het is net als je kiespijn hebt en je maakt een afspraak met de tandarts dat de pijn weg is.

Ja zo was het ook met de Skoda Fabia. De nieuwe spoorstangen doen hun werk nu goed en een paar dagen later melde zich bij de zelfde garage ook een Fabia-rijder met het zelfde probleem.

Wat bleek nu de fout te zijn dat ze tijdens het productieproces de linker en rechter spoorstangen verwisseld hebben. Misschien had de Tjech het weekend te diep in het glaasje gekeken.

Wat mij betreft mag er een slot op!

Cordoba

Forumguru
Dat is volgens mij toch wel een unieke oorzaak.:sterretjes:

Overigens, hoe heeft men achterhaald dat deze verwisseld waren?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@Waalko Kramer Ik neem aan dat er in de fabriek voorraadbakken verkeerd gevuld zijn, maar ik vraag me wel af hoe de dealer geconstateerd heeft dat ze verwisseld zijn.
Ik weet niet of er ook onderdeelnummers op staan, en er ook duidelijk zichtbare verschillen zijn tussen de linker en rechter stang.

Bovenaan Onderaan