Superb 1.6 tdi schokt in 5de versnelling bij 70-75km/uur

tgobel

Nieuw lid
Ik rij de 1.6 tdi greenline. Als de ik schakelindicator volg, schakel ik rond de 70-75km/uur over in de 5de versnelling. Als ik dan de cruisecontrol inschakel rolt de auto niet mooi door, het lijkt of hij schokkend op snelheid wordt gehouden. Dit ligt niet aan de cruiscontrole, zonder heeft hij dit nl ook.
Rond de 80-85 km/uur rolt de auto mooi door.
Iemand ervaring mee?

Uhhhhh ja, ik kan natuurlijk ook iets later schakelen maar de indicator zit er toch niet voor niets op.
De motor maakt ongeveer 1300 owm en schokt, in de vierde versnelling rond dezelfde omwentelingen schokt de auto niet.

Verder een dijk van een car.
 

Pollewop

Forumguru
Ja, ik denk toch gewoon dat 1300 rpm in z'n 5 een te laag toerental is. Ondanks de schakelindicator is het toch een kwestie van gevoel en technisch inzicht hoe prettig je auto rijdt. Ik zou niet zo stoicijns de schakelindicator volgen, maar meer rijden met m'n gevoel. Een indicator blijft een indicator en is geen dirigent... Succes... :xyxthumbs:
 

Canon-Eye

Forumguru
in de vierde versnelling rond dezelfde omwentelingen schokt de auto niet
Da's logisch: in een lagere versnelling wordt minder kracht gevraagd.
Heeft u een fiets met versnellingen? Probeer het zelf maar eens: een laag aantal omwentelingen (van de trapas) in de eerste versnelling voelt heel anders aan dan hetzelfde aantal omwentelingen in de hoogste versnelling (3e, of 7e, of 21e - al naar gelang hoeveel de fiets er heeft). Je trapt net zo snel, maar er moet meer rol- en luchtweerstand overwonnen worden. Dat kost dus meer kracht.
 

Bakkertje

Forumguru
P.s. even voorstellen voordat je vragen stelt wordt over het algemeen wel gewaardeerd ;)

De schakelindicator is inderdaad heel erg van het nieuwe rijden, ik schakel om m'n eigen gevoel en niet op wat het schermpje me verteld..
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, ik denk toch gewoon dat 1300 rpm in z'n 5 een te laag toerental is. Ondanks de schakelindictor is het toch een kwestie van gevoel en technisch inzicht hoe prettig je auto rijdt. Ik zou niet zo stoicijns de schakelindictor volgen, maar meer rijden met m'n gevoel. Een indictor blijft een indictor en geen dirigent... Succes... :xyxthumbs:

Beter dan dit kan het niet gezegd worden volgens mij. Volg gewoon je gevoel, daar blijft de boel ook een stuk langer heel bij.
 

Noord26

Forumguru
Voor constant rijden is 13/1400 voldoende voor een (diesel)motor. Dat trekt het kleinere broertje (1.2 Tdi 3cil) ook netjes. Als je echter wat wilt acceleren bij dat toerental geeft de schakel-indicator meteen aan dat je een versnelling terug moet merk ik zelf.
 

mmarechal

Actief lid
70-75 km/u in de 5e versnelling moet prima kunnen lijkt mij, zeker bij een constante snelheid. Kan mij dan ook niet voorstellen dat dit te laag is, zeker niet bij een diesel. Ikzelf heb hiervoor een 1.9TDI gehad en reed soms zelf bij 50 km/u nog in de 5e versnelling zonder problemen. Het feit dat de huidige motoren zuiniger moeten zijn, brengt automatisch met zich mee dat ook bij lagere toeren deze goed moeten kunnen presteren lijkt mij. Het schudden herken ik wel enigzins ik heb dit ook gehad met mijn huidige octavia II enige weken terug, echter is dit een 1.2TSI dus zal wellicht een andere oorzaak hebben gehad. Probleem bij mij was alleen niet zo zeer de snelheid maar het toerental. 70 km/u in zijn 6 gaf dit probleem, maar bijvoorbeeld ook 60 in z'n 5e versnelling. (zeg maar onder de 2000 toeren).
 

gert riva

Nieuw lid
Heb er helemaal geen last van . Ik rij met 1.6 tdi greenline en kan makkelijk tegen 55-60 in vijfde rondbollen zonder problemen.....
 

Pollewop

Forumguru
Heb er helemaal geen last van . Ik rij met 1.6 tdi greenline en kan makkelijk tegen 55-60 in vijfde rondbollen zonder problemen.....

Dat klinkt allemaal heel mooi en zuinig, maar let op...! De krukas- en zuigerlagers, krijgen het zeer zwaar te verduren als je vaak met een zeer laag toerental in een (te) hoge versnelling rijdt... Ik zou het niet doen... Succes... :xyxthumbs:
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik blijf dit een lastig onderwerp vinden. Je zou mogen verwachten dat de fabrikant die schakelindicator zodanig gemaakt heeft dat bij opvolgen je niet een TE zware belasting van je krukas- en zuigerlagers krijgt. Maar 55-60 lijkt me wel erg weinig, bij mij (O2C, 1.6TDi) geeft de schakelindicator pas bij ongeveer 70 aan dat ik zou moeten doorschakelen. Hij schokt dan absoluut niet, maar het klinkt niet helemaal lekker, m'n gevoel zegt dat ik bij 70 constant toch beter in de vierde versnelling kan blijven rijden. De schakelindicator is geloof ik ook niet een botte combinatie van toerental en versnelling, bij een koude motor geeft ie toch altijd altijd net iets later het advies op te schakelen dan bij een warme motor, er lijkt dus meer achter te zitten.

Overigens ben ik ook wel geneigd om meer m'n gevoel te volgen, maar vraag me toch wel af of dat terecht is. Mijn gevoel is toch best wel lang geleden ontwikkeld, waarbij toenmalige auto's (benzine) alsmede m'n toenmalige rij-instructeur een belangrijke rol gespeeld hebben. Inmiddels is alles anders, ik rij nu een diesel, er is 30 jaar meer motorontwikkeling geweest, etc. Dus zou de schakelindicator, bedacht en geprogrammeerd door mensen die veel meer verstand hebben van die motor dan ik, het toch niet beter weten dan ikzelf??
 

MarcoO2

Forumguru
Niet arrogant bedoeld, maar ik heb meer vertrouwen in mezelf dan in dat soort techniek...

Als ik naar jou kijk: je hebt volgens mij heel wat kilometers gemaakt in de loop der jaren. Ik denk dat je gevoel dan prima ontwikkeld is, want je hoort en voelt de manier waarop de auto reageert. Ik denk niet dat je dat nog doet met je gevoel wat je dertig jaar geleden hebt aangeleerd, je zou voor de grap nog eens naast die instructeur van toen moeten kunnen gaan zitten... ik denk dat je niet weet wat je zou overkomen!
 

Canon-Eye

Forumguru
kan makkelijk tegen 55-60 in vijfde rondbollen zonder problemen
Gaat best wel - op een vlakke weg en met constante snelheid. Maar als er ook maar lichtjes versneld of geklommen moet worden, dan gaat-ie toch echt even een tandje terug. Die schakelindicator kan me nog meer vertellen: de levensduur van de motor is me nog nèt iets meer waard dan het optimale verbruik!
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoewel ik het best geinig vind om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren is de levensduur van de motor me toch ook meer waard. En ook ik ben sterk geneigd op m'n gevoel af te gaan in plaats van op de indicator. Marco heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat het gevoel in de loop der jaren best wel is mee geevolueerd. Maar waar ik te weinig kennis van heb is in feite de daadwerkelijke mechanische bouw van zo'n modern motortje. Is zo'n ding er tegenwoordig op gebouwd om 500000 km lang die krachten op de diverse lagers bij lage toerentallen bij het opvolgen van de schakelindicator te weerstaan, ook al klinkt en voelt het alsof je het spul lichtjes aan het martelen bent? Ik ben er van overtuigd dat dat met de materiaalkennis van tegenwoordig mogelijk is, ik ben er echter niet van overtuigd dat dat bij huidige motoren ook daadwerkelijk zo is, er is ongetwijfeld gezocht naar een leuk compromis tussen zaken als prijs, verbruik, performance, levensduur, etc. Ik ben wel benieuwd naar de mening hierover van mensen die daadwerkelijk de ins en outs van zo'n motor kennen en hem bij wijze van spreken ontworpen en gebouwd hebben. Maar vooralsnog, onder het motto "better safe than sorry"" volg ik inderdaad m'n gevoel en niet de indicator, zoals geloof ik vrijwel iedereen hier doet.

Overigens ben ik ook wel (niet in auto's, maar in vliegtuigjes) in situaties geweest waar het zeer (dodelijk) onverstandig geweest zou zijn om m'n gevoel te volgen in plaats van de instrumentatie in het dashboard. Goed, dat waren omstandigheden die in een auto niet voorkomen:), maar misschien dat die ervaring toch ook wel wat meespeelt bij m'n autorijden.
 

tgobel

Nieuw lid
Net nieuw op dit forum.
Gisteren een bericht en zie de veelheid van reacties. Gewoon super, bedankt hiervoor.
Wat charlestucker schrijft komt overeen met mijn gevoel. Natuurlijk schakel ik later zoals andere schrijven, ik schakel inderdaad op gevoel. Toch zal de indicator er niet voor niets op zitten, hij rijdt dan immers zuiniger. GREENLINE!

Gert Riva, ook een 1.6 greenline schrijft hier geen last van te hebben.
Als ik dan toch op gevoel moet gaan lijkt een bezoek aan de garage op zijn plaats.

Buiten al het overweldige meedenken en diversen adviezen vraag ik jullie of er mensen zijn die met dezelfde motor (Superb 1.6 Grenline) dezelfde ervaring hebben.
Wie o wie.
 

Canon-Eye

Forumguru
in situaties geweest waar het zeer (dodelijk) onverstandig geweest zou zijn om m'n gevoel te volgen in plaats van de instrumentatie in het dashboard
Dat zal erg afhangen van de aard van het instrument. Zo kan ik me goed voorstellen dat je bij een hoogtemeter niet moet gaan denken "wat nou 150 meter, volgens mij zit ik op minstens 250" om maar eens een voorbeeld te geven... :icon_smile_dead:

Maar ik denk dat enige kennis van de koppelkromme van je motor goed helpt om de schakelindicator op verstandige wijze te interpreteren en eventueel te overrulen.

Als er behoorlijk versneld of geklommen moet worden, dan doe ik (met mijn 1.2tdi/GL kruimeldiefje in 't vooronder) dat toch liever niet buiten het toerengebied waar minimaal 75 à 80% van het maximum koppel beschikbaar is. Om te beginnen gaat het dan tenminste een beetje vlot, én de motor heeft het hoorbaar beter naar z'n zin. En da's toch beter voor mijn gemoedsrust!
 

RDE

Lid
Ik rij de 1.6 tdi greenline. Als de ik schakelindicator volg, schakel ik rond de 70-75km/uur over in de 5de versnelling. Als ik dan de cruisecontrol inschakel rolt de auto niet mooi door, het lijkt of hij schokkend op snelheid wordt gehouden. Dit ligt niet aan de cruiscontrole, zonder heeft hij dit nl ook.
Rond de 80-85 km/uur rolt de auto mooi door.
Iemand ervaring mee?

Uhhhhh ja, ik kan natuurlijk ook iets later schakelen maar de indicator zit er toch niet voor niets op.
De motor maakt ongeveer 1300 owm en schokt, in de vierde versnelling rond dezelfde omwentelingen schokt de auto niet.

Verder een dijk van een car.

En dat is precies de reden waarom ik niet voor de Superb 1.6 TDI heb gekozen. Een (te) lichte motor voor een naar verhouding zware auto. Of zoals mijn vrouw zei tijdens een proefrit: "Deze auto doet het niet", beter dan dat kan ik het niet verwoorden.
 

tgobel

Nieuw lid
En dat is precies de reden waarom ik niet voor de Superb 1.6 TDI heb gekozen. Een (te) lichte motor voor een naar verhouding zware auto. Of zoals mijn vrouw zei tijdens een proefrit: "Deze auto doet het niet", beter dan dat kan ik het niet verwoorden.

Niet geheel een antwoord op mijn vraag maar wel een mening.
Ik kan je vertellen dat de Superb 1,6TDI het super doet hoor, kan gewoon mee met het verkeer, aan de pomp lach je iedereen uit en de bijtelling is helamaal een goedmakertje!
Ik wist trouwens niet dat vrouwen tegenwoordig ook al verstand hadden van auto's. Hij is inderdaad wel stil, maar doet het wel hoor:bye:.
 

RDE

Lid
Oh, begrijp me goed, ik vind de Superb een fantastische auto! Ik heb er ook sterk mee getwijfeld, maar in mijn beleving ondergemotoriseerd voor zo'n zware auto. Voorbeeldje: 85 km/u op de cruise met een caravan van slechts 1300kg op een licht heuveltje in Twente, dat hield hij niet.... Dit gaf weinig vertrouwen voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk. Dan liever een Octavia met 2.0 TDI en DSG voor hetzelfde geld, maar ja, die mag maar 1400kg trekken, raar eigenlijk. Uiteindelijk hebben wij voor iets anders gekozen (zie handtekening). Bevalt ook zeer goed trouwens en is ook heel stil.

Qua bijtelling: ach, die paar tientjes in de maand extra, dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Als het daarvan moet komen, rijdt je per definitie te duur voor je salaris. Het gaat erom dat je in een auto rijdt die je past en mooi vindt.

On topic: Eigenlijk al gezegd, trilling waarschijnlijk door te laag toerental bij te hoge versnelling. De uitleg van de fiets vond ik treffend. Als je nu minder aan de schakelindicator houdt, gaat het vast beter! Kan je die eigenlijk uitzetten??
 

Ericw

Forumguru
Voorbeeldje: 85 km/u op de cruise met een caravan van slechts 1300kg op een licht heuveltje in Twente, dat hield hij niet.... Dit gaf weinig vertrouwen voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk. Dan liever een Octavia met 2.0 TDI en DSG voor hetzelfde geld

Beetje raar voorbeeld, want dat trekt hij uiteraard met gemak, maar niet in de 5de versnelling! Denk je werkelijk dat een 2.0TDI met DSG dit zelfde heuveltje in de 6de neemt? Nee, die gaat minimaal naar z'n 5 en waarschijnlijk naar de 4de.
Staat uiteraard buiten kijf dat een 2.0 TDI een stuk vlotter/sterker is dan een 1.6TDI, maar vind de laaste nu ondergemotoriseerd.
 

vanguard oxford

Nieuw lid
Leuke discussie. Helaas is er geen optie om de schakelindicator uit te zetten ! Ik vind 'm wel handig, vergeet soms door te schakelen naar de vijf
wanneer ik weer vrij baan heb.

Ik vind dat het advies om door te schakelen naar de 4 en 5 vaak te vroeg komt. Net te weinig vermogen of een zwaar brommende moter. Dit rijdt
ook niet comfortabel. Ik schakel meestal door naar de 5e wanneer ik op de gewenste snelheid ben ( 80, 100, 120), dan als het even kan naar de
5 en cruisecontrol aan. Optrekken/ versnellen in de 5 vind ik geen feest met deze moter. Maar ja, daarom wel 20% bijtelling.
 
Bovenaan Onderaan