Superb 2009 en columbus / esp & airbag freeze

suberp_rijder

Nieuw lid
zo net een 2de hands superb uit 2009 gekocht. Dacht ik even mijn iphone 4 aan te sluiten op het columbus informatie systeem. kom ik dus achter dat deze niet ondersteund wordt.
Kom ik via dit forum erachter dat je de FW versie kan opvragen via setup knop 30 seconden in te houden tijdens inschakelen. Probeer ik dit , helaas geen resultaat, geen extra menu.

Probeer ik vervolgens de auto opnieuw te starten krijg ik de melding ESP Fault en vervolgens Airbag fault.
Auto weigert vervolgens te starten .... pardon ....

Zal toch niet waar zijn dat ik via 1 knop de auto in deze error toestand kan zetten...

Weet iemand hoe ik uit deze error toestand kan komen ..

Ik heb de accu al los gehaald , helaas geen geluk

Pendragon

Donateur
De Columbus zelf is geen apparaat waar je je telefoon op aan kunt sluiten. Je moet dan een carkit hebben die aangesloten is op de Columbus. En nee de ESP en airbag fout komt niet door het indrukken van die knop. En als je een Columbus uit 2009 hebt is het een A versie. Om dat menu te zien moet iemand met vcds iets aanpassen.

suberp_rijder

Nieuw lid
pendragon bedankt , de columbus is in ieder geval gekoppeld met het boordcomputer van de auto aangezien de bluetooth configuratie via de boordcomputer werkt.
Morgen maar eens de garage bellen.

Joske

Forumguru
Hoe lang heb je de accu afgekoppeld?

Doe de deur eerst eens open dat er eventueel nog binnenverlichting zou gaan branden zodat reststroom verdwijnt. Na 10 min terug aansluiten en opnieuw proberen.

Enneuh je hebt toch geen kortsluiting gemaakt bij accu werkzaamheden? Zekeringen ook controleren dan..

kansberg

Forumguru
Wellicht moet je de knop langer vasthouden dan 30 seconden. Eerst krijg je balkjes met AM/FM en gewoon ingedrukt blijven houden dan...duurt lang eer je daadwerkelijk in het 'hidden' menu bent.

Anders even de Vim (video In Motion, oftewel vrij schakeling van je video weergave tijdens het rijden) CD-Rom er overheen, deze schakelt tevens het 'hidden' menu vrij: http://www2.robpol86.com/guides/US-RNS-510-Video-In-Motion/

mezorro

Nieuw lid
Ik heb een Yeti van 11/2009 en deze heeft een B-versie RNS

Ik heb ook de VIM-iso gebruikt om het Hidden menu te activeren, iso downloaden, branden op cd en update uitvoeren (paar minuten en klaar) hierna kun je je versie zien.
Ik heb hierna de update 3814a-Noru (voor oudere units) gedaan ivm eigen POI nieuwe kaarten, werkt allemaal prima:dankje:.

Ik probeerde ook mijn telefoon te koppelen, maar bleek dat ik geen BT-module had:cry: hierna een premium VW-module laten plaatsen incl. aanmelden VCDS (heb ik laten doen bij Automotive Parts Apeldoorn, binnen 45 min. klaar) en hierna kon ik mijn telefoon simpel koppelen.

Dus waarschijnlijk heb je of een oude module (oud protocol die niet overeen komt met je iphone) ofwel net als ik helemaal geen modue, in beide gevallen heb je een nieuwe module nodig

Succes:thumbsup:

suberp_rijder

Nieuw lid
bedankt allemaal voor de reacties, ik ga morgen toch even de dealer bellen aangezien ik bepaalde erg slechte ervaringen heb met een renault auto en de dealer mij aangaf dat dit deze keer niet het geval zou zijn.

jalex_h

Forumguru
Gezien het bouwjaar, zit er waarschijnlijk een carkit in die via het rasp protocol werkt en dat wordt door jouw IPhone niet ondersteund. Over die ellende staat al genoeg op dit forum geschreven, dus als je van de hoed en de rand wil weten, even de zoekfunctie gebruiken. Inmiddels heeft VAG ingezien dat dit niet de juiste oplossing was en zit er vanaf modeljaar 2010 weer een carkit in die ook met andere protocollen communiceert zodat dit probleem niet meer speelt.

Heb je nu even niets aan, maar jouw module is wel te vervangen voor de nieuwe, zie o.a. http://www.skodaforum.nl/forum/i/ombouw-premium-carkit-rsap-only-rsap-hfp.13658/.
Of een app opsnorren (als die ten minste bestaat) zodat je IPhone ook rasp gaat praten.

Octavia32

Forumguru
Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige opmerkingen van @jalex_h en @mezorro .Je hebt inderdaad een oudere module deze had ik ook in mijn 2009 model ik heb een tweedehands module gekocht van een C type en nu werkt alles naar behoren.

Wat betreft je foutmeldingen zou ik de accu pool eens loshalen en na een minuut er weer op zetten. En kijken of de meldingen er in blijven zitten je zult er tijdelijk ook een melding bij krijgen van de stuurbekrachtiging maar die verdwijnt als het stuur een keer helemaal linksom en rechtsom heeft gedraaid.

Bovenaan Onderaan