Superb afgeleverd, meteen mee op vakantie...

Koots

Lid
Zoals het er nu naar uitziet wordt mijn nieuwe Superb vrijdag 24 of zaterdag 25 augustus afgeleverd. Hartstikke mooi, want we gaan zaterdagavond (de 25e) op vakantie!

De auto zal dan flink volgeladen worden (2 dochters van 2,5 jaar en dan 3 maanden), moet wellicht zelfs een dakkoffer monteren. Daarna gaat het via Luik, Dijon, Lyon etc.. naar het zuiden richting de Ardeche.

Aangezien ik erg zuinig ben op mijn spullen en met name mijn auto wilde ik graag wat ervaringen weten over hoe het beste deze eerste lange rit met de Superb te ondergaan.

Bakkertje

Forumguru
Nou dan heb je meteen de kans om te ervaren hoe goed de auto gaat bevallen!
Er is best al het nodige geschreven over het inrijden, wat ik gehanteerd heb is rustig warm rijden tot de olie voorbij de 80 graden is, vervolgens gewoon rijden alsof hij niet nieuw is zeg maar. Te lang in hetzelfde toerental rijden wordt vaak ook afgeraden, dus de eerste 1500 km liever niet (te lang) op de cruise control.
Sterkte nog met die laatste dagen en goede reis alvast!

De eerste 1500 km heb ik erg op de toeren gelet; niet boven 3000 rpm gekomen. Wel heb ik vanaf het moment van aflevering de cruisecontrol gebruikt (ook voor meer dan een half uur tot een uur). Inmiddels staat er bijna 14000 km op de teller (in een kleine 2,5 maand), zonder problemen.

Na de eerste 1500 km let ik altijd op de olietemperatuur voordat ik flink gas geef. Deze laat ik altijd boven de 80 graden komen voordat ik fors gas ga geven. Zelfs op de snelweg blijf ik rond de 100 km/h totdat de olietemperatuur rond de 80 graden is.

Afgelopen weekend het oliepeil weer eens gecontroleerd en geconstateerd dat deze op ruim 3 kwart van de peilstok staat. Oftewel; nauwelijks olieverbruik.

Koots

Lid
Dan gaan we in ieder geval lekker afwisselend rijden (115, dan 125, dan 135 en weer terug etc) en niet te hoog in de toeren. Gaan toch 's nachts rijden dus zal waarschijnlijk niemand in de weg rijden ;)

Volgens mijn dealer is het wel belangrijk dat je, als de motor warm is en je hebt al 1000 km gereden, om dan zo nu en dan plank gas te geven, zonder dat de toerenteller tot het maximum (6000?) gaat. Dat is belangrijker dan max toeren te maken in divesre versnellingen. Soms dus even flink optrekken.

plaza

Forumguru
Dakkoffer heb je absoluut niet nodig, er gaat zoveel in de superb, niet normaal meer.

plaza

Forumguru
Nou, ik ben er 2 keer mee op vakantie geweest met z'n vieren + 4 zeer grote koffers + 6 grote shopper bags
+ veel kleinere tasjes , mega , mega , mega veel inhoud, alleen onze keuken van thuis paste er niet meer in :laugh:

Koots

Lid
Denk ook niet dat het nodig zal zijn, maar heb al wel een set dakdragers klaarliggen (mooie Lidl-aanbieding). Kunnen uiteraard de voetenruimte voor de achterbank ook gebruiken, aangezien onze 2 koters die met hun stoeltje/MaxiCosi nog niet nodig hebben. Daarentegen gaat er flink wat mee: grote kinderwagen, reiswieg, het nodige speelgoed, Pampers, u kent het wel... beter mee verlegen dan om verlegen :rolleyes:.

Koots

Lid
En toch de dakkoffer meegenomen, was wel nodig met al die spullen die we voor die 2 dames wilden meenemen. Heb lekker gevarieerd gereden, rustig optrekken, verschillende snelheden op de CC en goed gelet op de olietemperatuur. Kwam na een lange helling zelfs op 120 graden, schommelde meestal zo rond de 106, 107 graden.

Staat nu bijna 1400 km op de teller, vanaf nu maar redelijk normaal gaan rijden me af en toe een stukje schoonblazen (met wame motor uiteraard). Werd mij ook door de dealer aangeraden.

Koots

Lid
En ook de terugreis is prima verlopen. Lekker door kunnen rijden en bij 2000 km op de teller bij een tolpoortje eens goed kunnen optrekken. Heeft nog lekker veel kracht voor "slechts" 105 pk, daar heeft de auto mij zeker niet in teleurgesteld. Heb nooit het idee gehad kracht tekort te komen. Enkel het gat tussen de 2e en 3e versnelling is vrij groot, waardoor je in de 2e een beetje verder moet doortrekken.

Helaas ook al de eerste schade(s): mooie kras onder het tankklepje en in allebei de achterportieren een heel klein deukje. En ik ben er nog zo zuinig op geweest, auto op alle parkeerterreinen ver van andere auto's weggezet e.d. Fransen zijn absoluut niet zuinig op hun auto's, en ook niet op andermans auto's...

Bovenaan Onderaan