Superb blijft licht naar rechts trekken

haassie

Forumguru
Met de wintersport voor de deur een kleinigheid(?) dat ik nog wil oplossen.

Mijn auto trekt al langere tijd naar rechts. Ondanks meerdere uitlijn pogingen door meerdere bedrijven.
Het is niet veel maar toch net genoeg dat je het gevoel hebt tegen te moeten sturen. Hetgeen niet fijn is 1140km lang.

Op die uitlijn machines staat alles in het groen, banden ok, spanning ok.

Al genoeg gelezen en lees ook vaak dat de stuurhoeksensor opnieuw ingeleerd moet worden hetgeen ik nog nooit heb zien gebeuren…kan dit het euvel zijn? Stuur rechtuit is ook rechtuit…bij los laten stuur tikt ie net om en gaat langzaam naar rechts.

Nu is er wel het e.e.a vervangen…dempers/veren (rondom), draagarm R/L ivm slechte krakende rubbers…stabilisator stang rubbers/fusee R/L….

gisteren geprobeerd de wiellagers (met name rechts) te checken met de dsg in N, maar dat werkt niet omdat er teveel weerstand vanuit de bak is om het wiel snel rond te draaien. Schijnt normaal te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
Wiellager controleren, het wiel laten draaien door iemand en dan de veer vasthouden. Bij een slecht wiellager voel je dit zo.

Hoe is de slijtage van je banden.
Als deze scheef zijn afgesleten dan blijf je dit houden

Waar ben je geweest om uit te lijnen? Bij een bedrijf die weten wat ze doen. Of bij een bedrijf die kijkt of het scherm groen wordt.
 

haassie

Forumguru
Ben bij profile geweest en een keer bij kwikshit… bij de laatste geen best gevoel, de eerste wel….wielen hebben een recht slijtpatroon , gisteren zelf gemeten…..

eerst maar eens even het zojuist opgelopen probleem oplossen..bij bezoek aan winkel iemand vol achteruit bij mij erop G&””¥}^V%{%]%]E….
 

Cordoba

Forumguru
@haassie Liggen er ook 4 dezelfde banden op (merk, serie, maat) en hebben jouw banden een draairichting? (Al eens eerder gelezen dat er een band verkeerd om op de velg lag, waardoor ie de verkeerde kant opdraaide. Vergelijkbare situatie bij banden waar een binnenkant en buitenkant van de band is (kan ook verkeerd op de velg zitten).

Rechtuit rijden bij jouw auto is ook stuur recht, maar kan je stuur ook precies evenveel omwentelingen naar links als naar rechts? Als het stuur een tandje verzet is, staat je stuur op het oog misschien wel recht, maar staat de stuurbekrachtiging (vroeger de servoklep) niet in het midden bij rechtuit rijden, en moet je daar dus steeds tegen vechten om rechtdoor te rijden.
 

haassie

Forumguru
4 dezelfde banden…conti wintercontact 225 40 17 voor 6mm achter 5mm…maar had het voor bandenwissel ook op de zomerband…uitlijnen gedaan op winterband. Draairichting ok op alle 4. Stuur is er nooit af geweest in mijn bezit en heeft recht gereden….
 

haassie

Forumguru
@Rallye zwarte rooster onder logo naar binnen (gebroken) en heb het idee dat de bumper iets ontzet is. Afwijkende speling gezien van boven de koplampsproeiers. Gebrekkig NL sprekend fguur die het contant af wilde doen en moeilijk deed over schade formulier….na enig aandringen toch formulier ingevuld….tijdens het invullen nog steeds moeilijk…dicht achter mij…vent lul niet was min 3 meter…clowntje pippeloentje!
 

Bijlagen

  • FC733D43-D922-423A-BD07-EF28976DB4BC.jpeg
    FC733D43-D922-423A-BD07-EF28976DB4BC.jpeg
    827,4 KB · Weergaven: 43
  • 80D1FDC5-296A-4EE3-914C-78CA63E6D05B.jpeg
    80D1FDC5-296A-4EE3-914C-78CA63E6D05B.jpeg
    674,8 KB · Weergaven: 40
  • 9BF1A719-33A4-498A-B15B-4ED3958D4B04.jpeg
    9BF1A719-33A4-498A-B15B-4ED3958D4B04.jpeg
    404,2 KB · Weergaven: 40

Mischa-superb

Forumguru
Ook bij kwik fit kunnen ze goed uitlijnen hoor,tenslotte hoor je ook een rapport te krijgen. (Ik werk er zelf al 16 jaar als autoruitspecialist)

Betreft de stuurhoek sensor, die zou wel gezien de reparatie eens gecontroleerd mogen worden.
Want als de uitlijning klopt, 4 gelijke banden dan moet het normaal goed gaan.. kijk dus inderdaad of de sensor inderdaad netjes op nul staat bij recht uit.... anders eerst die kalibreren dan opnieuw uitlijnen.
 

tim_j

Forumguru
Heb je het laatste uitlijnrapport dat je kunt tonen?
Ik heb er aardig kijk op of hier wat aan te merken is. En sommige andere forumleden ook.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Mischa-superb Er zijn nog steeds monteurs die aan oude werkwijzes vasthouden, er is maar weinig waarvan ik durf te beweren dat het tegenwoordig niet meer gebeurt in garages. net zo goed als dat er legio garages/monteurs zijn die beweren dat van een bepaalde auto bijvoorbeeld de achteras niet te verstellen is, maar het wel kan maar wel een kl*te job is, omdat alles los moet, en je niet een makkelijke stelschroef hebt, maar op 'gevoel' of eigenlijk meten hoeveel je verschuift de boel in orde zien te krijgen.
 

haassie

Forumguru
@Mischa-superb de reden waarom ik iets minder blij was kwam vanwege het feit dat ze mn bodemplaat eraf reden bij het verlaten van de brug:D is ook wel weer verholpen maar kost altijd tijd. Stonden er een beetje om te lachen.

nee stiur is er niet af geweest, nooit. Wel in de middenstand gefixeerd met zon stang. Vwb die sensor zou een waarde mogen hebben van +- 4.5graad…heb het geprobeerd te lezen met obd maar was iets van 3.5…deze moet echt op 0 staan? Wat ik heb gelezen is dat dit NA uitlijnen moet/kan worden uitgevoerd. Bij een te grote afwijking esp/abs meldingen en die heb ik niet. Hangt allemaal aan elkaar.

Volgens mij de laatste keer geen rapport gekregen alleen de bon.
 

Eltjo

Forumguru
Bij uitlijnen kan de uitlijnbank met obd stekker verbonden worden waarbij de stuurhoek uit te lezen is.
Ik heb gemerkt dat dit meestal niet gebeurt - het wordt als overbodig gezien en alleen wordt visueel het stuur recht gezet en gefixeerd met een beugel. Dat lijkt mij ook geen probleem - als er niets bijzonders aan de hand is.

Ik laat mijn auto de laatste jaren uitlijnen met een Hunter uitlijnsysteem, dat gebruiken ze hier bij de bandenboer en ook in PL. Daar staat een vent de hele dag niets anders te doen dan uitlijnen en kost het de helft van hier vlakbij.
Afgelopen december monteerde ik mijn winterwielen. Deze wielen wissel ik voor-achter t.o.v. de winter daarvoor.
Het viel me op dat ik bij rechtdoor rijden een klein beetje naar links moest sturen, wat met de zomerwielen niet opgevallen was. Maar met het uitlijnen was er (voor) niets aan de hand en het iets naar links moeten sturen is ook gebleven. Niet storend overigens. Het zullen dus de banden zijn.
Ik heb dit eerder ook wel met een andere auto gehad.

Wissel de wielen ook eens, verandert het of is het over, dan zullen het dus de banden zijn.
 

Duijzer

Donateur
Hoe erg is het naar rechts trekken? Doet de auto het altijd, en moet je echt tegensturen, of is het meer een gevoel dat er iets niet klopt? Je hebt altijd een camber in de weg, waardoor de rijbaan iets naar rechts afloopt. Niet in de zin dat je tegen moet sturen, maar als je het stuur los laat zal een recht uitgelijnde auto altijd iets naar rechts lopen. De ene weg heeft meer camber dan de andere weg, dat wel. Maar dat zou nooit zo erg moeten zijn dat je tegen moet sturen om de auto rechtdoor te laten rijden.
 

Eltjo

Forumguru
Rij eens over het midden van een weg, of hetzelfde wegdeel tegen de verkeersrichting in. Als dit het verandert, weet je ook meer.
 

haassie

Forumguru
Op de ene weg is erger dan de andere idd…heb ook gelezen over de 2% afwatering die normaal wordt gehanteerd bij wegen….na de verlaging van de auto is de camber iets meer op de wielen volgens mij staan iets schuiner naar binnen…ik ga eerst even de schade afhandeling regelen voor de vakantie…kost allemaal alweer teveel tijd haha.
 
Bovenaan Onderaan