Superb Combi 2012

StijnVL

Nieuw lid
Dag allemaal

wij zijn sinds 2012 de trotse (en tot hiertoe zeer tevreden) bezitter van een Superb Combi, 1.4 TSI. Sinds enkele weken maakt de auto vooraan een schurend geluid, enkel wanneer hij uitbolt. Het klinkt wat als versleten lagers (met een vorige auto wel eens aan de hand gehad). Wanneer ik gas bijgeef, maakt het geen geluid meer.

De auto is in de garage geweest, waar ze de diagnose stelden: speling op het differentieel. We hebben zojuist een bestek gekregen voor de herstelling, van ruim €2.000; uiteraard onder voorbehoud want "we weten niet wat er eventueel nog allemaal moet vervangen worden"...

Nu is mijn vraag: wat denken jullie hiervan? Dit is toch niet normaal bij een auto van iets meer dan 3 jaar oud, en ca. 85.000km op de teller (onderhoud telkens door de officiële garage uitgevoerd, waar hij aangekocht werd)! De garage heeft de importeur gecontacteerd, en zij willen dit (uiteraard) niet onder de garantie laten vallen... Ik kan nog hopen op een commerciële geste van de (officiële) garage, maar ik twijfel er sterk aan...

Wat is jullie mening hierover??

alvast bedankt!
groeten
Stijn

• Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
denk eens andere garage doen om offerte en expertise.
Zie net gekocht,garantie ???
Lagers defect oke,maar differentieel :pieker: bij zo weinig kmstand.

Geen geschiedenis van ongeval gehad ?

Draai eens naar links of rechts bij het rijden en kijk of geluid weg ga.

Zo kan je weten als het een lager is,welke kant het is.

andrehj

Forumguru
Als je niet te ver van Eindhoven woont (ligt tenslotte vlak bij België): Rij even langs VAG-techniek. Dat lijkt mij een prima adres voor een second opinion.
Versleten differentieel klinkt idd wel erg bijzonder bij zo'n kilometerstand. Trouwens, komen versleten differentiëlen überhaupt wel eens voor bij de VAG-groep?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Hoe gedraagt de wagen zich tijdens een remmanoeuvre? Trilt de wagen dan hevig?
Ik zou toch ook niet direct richting differentieel gaan denken maar eerder iets aan ophanging of remmerij...

de tip van @andrehj is zeker de moeite, ik kan Vagtechniek warm aanbevelen :thumbsup:

CDK

Forumguru
Dit lijkt me zeker niet normaal op deze leeftijd en met deze kilometerstand. Ik begrijp uit je bericht dat je de auto nieuw hebt aangeschaft? In NL zou er waarschijnlijk coulance gelden omdat de auto dealer onderhouden is en zou je niet het hele bedrag moeten betalen, maar heb wel eens begrepen dat ze daar in België niet aan doen. Een second opinion bij bijvoorbeeld VAG Techniek net over de grens in Nuenen is aan te bevelen. De eventuele reparatie zal daar ook nog eens goedkoper zijn en minstens zo goed als bij je eigen garage / dealer.

JOVOS

Senior Member
Dit klinkt als hetzelfde probleem als waar ik mee rondrijdt...

@StijnVL : Hoor je dit geluid ook bij optrekken...en ben jij dit geluid ook kwijt boven de 60km/u?
Geeft het schaven bij jou ook door aan je bodemplaat? M.a.w....kun je het ook voelen?

StijnVL

Nieuw lid
Hey allemaal

bedankt voor jullie meningen!

@oco1979: wanneer ik aan 't stuur draai, hoor ik geen verschil. De auto heeft ook geen ongeval gehad...
@al de rest: ik heb geen tijd meer gehad om een tweede mening te gaan vragen in een andere garage. De auto is ondertussen binnen voor herstelling. Zou normaal twee dagen duren, maar 'k heb gisteren telefoon gekregen dat "toch niet alle onderdelen zijn binnengekomen; hij zal dus zéker tot na 't weekend in de garage staan"! We kunnen wel een vervangwagen gaan halen. We hopen alsnog op een tussenkomst van de importeur (d'Ieteren), ofwel een commerciële geste van de garage zelf. "Het dossier zit nu bij de naverkoop."... We zijn zéér benieuwd!

@JOVOS: ik VOEL het geluid niet, 't is alleen te horen. Verder hoor ik het alleen wanneer ik de auto laat uitbollen zonder de koppeling in te drukken. Wanneer ik gas bij geef, is het weg; ik vermoed doordat er dan kracht op het differentieel komt te staan.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
groetjes
Stijn

StijnVL

Nieuw lid
Ze gaan niet heel het differentieel vervangen, alleen een (of enkele) as(sen), tandwielen en blablabla... Vandaag een nieuw, definitief bestek ontvangen: de garage doet een commerciële tegemoetkoming van 30% korting op de onderdelen. Alles samen nog goed voor €2.199!
Even later een nieuw mailtje van de garage gekregen, met de melding dat ze "bij een verdere controle van de auto" ook speling op de linkerwiellager zit, en dit dus ook vervangen moet worden. Alweer €300 erbij!!!
Alles bij elkaar maakt dat onze auto zomaar eventjes bijna 10% duurder dan de aankoopprijs. En dat na nog geen 3.5 jaar/82000km???

groetjes
Stijn

Cordoba

Forumguru
:lezen: :nailbiting: Als ik het zo lees, wordt 'geen tijd voor second opininion' wel erg duur. Mijn inschatting is dat een week verlof op eigen kosten, je minder zou kosten dan dat je garage je nu (onnodig?) uit de zak klopt. Als ik je verhaal lees, zie ik twee waarschijnlijke mogelijkheden: óf je garage is absoluut niet deskundig, óf ze naaien je een oor aan, en misschien wel beiden.

Frenk21

Forumguru
Ik zou in ieder geval de vervangen onderdelen willen zien en daarop uitleg hebben waarom juist deze zijn vervangen. :koffie:Indien ze de vervangen onderdelen niet hebben of kunnen/willen laten zien bn ik bang dat je inderdaad genaaid bent.:angry:

Bovenaan Onderaan