SuperB Combi, 2014 gekocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Ik vroeg me af wat de mensen hier van mijn aankoop vinden qua prijs, ik ben woonachtig in België en heb lange tijd gezocht naar een erg ruime gezinswagen om vrouwlief en de twee kleintjes + bagage te vervoeren, in stijl en met een bepaald comfort.

Gisteren ben ik dus op een witte SuperB van 2014 gebotst met 1.6 tdi motor, toevallig stond die te koop in mijn eigen dorp. Vraagprijs was 13000 gekeurd, maar ik heb hem voor 12.500 gekeurd kunnen kopen. De wagen heeft alle opties, zoals o.a. pano dak, gekoeld handschoen kastje, xenon etc,etc. Straffe is dat hij maar 62.000 km heeft gelopen.

Minpunten zijn:

- zwarte streep aan de koffer van het in/uitladen van koffers.
- de man heeft eens een keer werk materiaal in de koffer gelegd --> enkele vlekken in het tapijt.
- mooie velgen met nieuwe banden, maar op één velg na hebben ze allen lichte borduurschade.

Pluspunten zijn:

- lage km stand
- full option
- belachelijk ruime auto
- dealer onderhouden
- auto al gekeurd en goedgekeurd

Nu ben ik ook geen uil, denk ik toch niet, en heb ik eerst tweedehands prijzen vergeleken, en meestal draaiden dezelfde types SuperB met veel opties en lage km's toch rond hoger bedragen. Al bij al denk ik dus een goede koop gedaan te hebben, hopelijk geen koop die achteraf te goed blijkt om waar te zijn:banghead:

Nu had ik maar een 3-4 tal goed vergelijkbare auto's op tweedehands, daarom graag jullie mening, goede koop of niet? Of verdacht goedkoop?

Grts, Jefrey.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Gisteren ben ik dus op een witte SuperB van 2014 gebotst met 1.6 tdi greenline motor
Mag hopen van niet... :D
Anders moet je die schade ook nog (laten) herstellen.

Maar ff wat serieuzer; slechts 62kkm in 5 jaar tijd voor een diesel? Hmmm. :pieker:Als 'ie alleen maar voor korte ritjes is gebruikt, dan is 'ie nooit goed warm gedraaid. Dat is voor een dieselblok niet echt aan te raden.
Al gecheckt of er geen sludge aan de binnenkant van de oliedop zit? En hoe is de status van de EGR-klep en de katalysator?

Ik weet niet hoe dat in België werkt, maar in Nederland kun je bij de RDW checken of de kilometerstand van een auto logisch/verklaarbaar is.

En zitten er echt nieuwe banden op? Gecheckt qua DOT markering?
Als velgen cosmetische schade hebben, zou dat ook kunnen betekenen dat de wielen/ophanging regelmatig klappen hebben gehad van onachtzaam contact met stoepranden. En dat op zijn beurt kan weer consequenties hebben voor wiel(on)balans en/of uitlijning...
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Kofferbak mat: kan je reinigen maar niet te nat maken. Er zit ik denk iets van spaanplaat achtig in wat krom kan trekken als het te nat wordt. ieder geval bij mijn voor facelift S2.

Goede tip betreffende de DOT markering op de banden. Uitlijnen kost niet veel (max 100 euro), ik laat een net gekochte auto altijd uitlijnen. Indien er iets krom is, zal een goede uitlijner dit zien (en melden dat dit gerepareerd moet worden voor uitlijnen ).

Ieder geval, gefeliciteerd met je nieuwe wagen!
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Haha zo had ik het nog niet bekeken :pardon:lekker onhandig geformuleerd haha.


Klopt, dat is inderdaad weinig, mijn vorige was ook een 4 jaar oude Peugeot Diesel met 52.000 km, daar heb ik nadien nooit problemen met gehad, zelf doe ik vaak korte ritjes maar ook veel langere (+30minuten). De oliedop heb ik nagezien, daar zag ik niets verdachts aan, de motor was ook niet schoongespoten of zo, dus heb ik bij de garagist de wagen op de brug mogen bekijken, en deze was kurkdroog.

Van EGR en katalysator heb ik eerlijk gezegd weinig kaas gegeten, al heeft de auto net een groot onderhoud gehad, ik weet niet of zulke zaken daarin ook worden meegenomen door de garage? Ook is hij goedgekeurd voor verkoop... Ik klink vast dom nu :banghead::sterretjes:

Hier heb je een car pass, deze maakt het voor Belgische auto's onmogelijk om nog te sjoemelen, weet niet of dat in NL hetzelfde is?


Neen niet gecheckt, eigenlijk totaal niet aan gedacht, de banden zagen er in elk geval nieuw uit en de groef had de diepte die je van een nieuwe band verwacht, ook de groene markeringen op het loopvlak waren nog duidelijk zichtbaar, dus dat zit hopelijk wel snor. Al doen jullie, duidelijk mensen met veel verstand van zaken, me wel twijfelen :pieker:

Klopt, de garagist heeft dit ook aangegeven, maar hij kent de mensen waarvoor hij de auto in opdracht moest verkopen, en volgens hem was dit puur van het schrapen van de velgen tegen een berm, iets wat de eigenares vaak deed uit onkunde:banghead:.

Veel stof om over na te denken... :sterretjes:[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Highway

Dat is een goede tip! Bedoeling was van de koffermat te stoomreinigen, dus moet ik op letten, best gewoon de boel er uit nemen dus, al weet ik nog niet of dit wel kan? Ik gok van wel.

Dat laat ik dan meteen doen als ik de wagen heb, de betaling is gebeurd, dit weekend is hij van mij, kan ik het meteen in de desbetreffende garage vragen of ze hem willen uitlijnen.

Bedankt ! Ik ben er enorm fier op iig:yeah:
 

VAG-man

Forumguru
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen (Nederlands gezegde).
De hoeveelheid kilometers bepalen de prijs nauwelijks. De leeftijd en conditie van de auto des te meer. Ook de hoeveelheid aan opties doen bij die leeftijd niet veel aan de verkoopprijs.
Persoonlijk loop ik altijd met een grote boog om auto's die weinig kilometers voor de leeftijd hebben gereden. Liever een auto die 50.000km per jaar heeft gereden. Uiteraard astronomische hoge kilometerstanden daargelaten.

Even op Marktplaats gekeken.
Bouwjaar 2015 87.000km €13.000
Bouwjaar 2015 230.000km €10.000
Bouwjaar 2012 220.000km €3.000 (Belgische auto)

Het gaat erom dat jij je er goed bij voelt!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@VAG-man

Dat gezegde ken ik ook als Belg haha.

Dat kan kloppen, zeker gezien de prijzen van andere SuperB's, zelf nog geen slechte ervaringen gehad met lage km auto's van 4 jaar of ouder, dus hopelijk blijf ik hier nu ook weer van gespaard!:thumbsup: zelf heb ik altijd enorme moeite met de 100.000 km grens, mentaal houd iets me tegen auto's van boven of op 100.000 km te kopen, best stom maar goed:banghead:

Dat voel ik me zeker, al heb je bij zo'n grote aankopen altijd wel een bepaalde argwaan:pardon:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan