Superb combi 4x4 vs Octavia Scout

GroovyDoc

Nieuw lid
Hallo.

Ik ben volledig nieuw op dit forum maar heb me aangesloten om jullie meningen te kunnen vragen.
Na jaren lang te hebben rondgereden met een astra diesel vind ik het nu eens tijd geworden voor een echte en ruimere wagen. Zeker met oog op een gezinsuitbreiding zou ik willen gaan voor een combi. Nu dat de winter de laatste jaren strenger aan het worden zijn en we ook ieder jaar met de auto op wintersport gaan was ik van plan voor een 4x4 diesel te gaan.

Mijn oog is dan ook gevallen op de Superb combi 4x4 en de Octavia scout. Beiden zijn er met dsg 140pk. De superb ook met de 170pk, maar echter niet met DSG (reden hiervoor???).

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een of beiden auto's om hun ervaring te vragen?
Zou de extra groundclearance van de Scout een meerwaarde zijn voor de "normale" gebruiker? Ik ben zeker geen offroad type maar ik vroeg me af of je met een langere wielbasis van de superb eerder problemen kunt hebben (in de sneeuw, bospadjes oa)?

Greetz
 

MennoW

Forumguru
ik zou zeker voor de Superb gaan.
meer ruimte, luxere afwerking, etc.
de langere wielbasis heeft misschien een enkele keer nadeel op bospaden e.d. maar hoe vaak komt dat nu werkelijk voor?
ik denk dat de lange wielbasis alleen maar voordelen heeft in gladde omstandigheden, meer voorspelbaar gedrag en controle..
zolang je geen sportonderstel hebt lijkt het mij de hoogte geen enkel probleem.
mijn VW Bora variant V5 4motion ploegt ook door een drassig weiland met diepe sporen als de rest al vast staat, en die staat ook niet bepaald hoog op zn poten.
 

Rallye

Forumguru
Ga je voor nieuw of gebruikt? De Octavia loopt op zijn eind dus misschien zit er een goeie deal in. Is de Scout trouwens og wel leverbaar? Je moet er dan wel tegen kunnen dat je volgend jaar met het oude model (iedereen voorbij-) rijdt! Ook is de Superb wel erg groot, vooral bij het parkeren zul je dat merken. Aan de andere kant: de Superb is dus nieuwer (wellicht komt er wel een faclift aan) heeft meer comfort, 170pk, en een iets mooiere afwerking.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb de afgelopen negen jaar inmiddels vijf octavia's (3 x O1, 2 x O2)gereden, waarvan er vier het 4x4 model waren.
I.t.t. de meeste bestuurders begeef ik me wel regelmatig op slechte wegen (vanwege wildwatervaren ga ik nogal eens de heuvels en bergen in op weg naar steile beekjes, en daar lopen vaak geen verharde wegen meer), en aangezien mijn vriendin uit Tsjechië komt en ik daar heel wat jaren elke twee weken voor een weekend heen reed, heb ik ook de nodige kilometers in de sneeuw rondgereden.

Mijn ervaring is dat die paar centimeter bodemvrijheid vooral nuttig is als je op echt onverharde wegen rijdt (dus niet een relatief vlak zandpad waar de sporen net iets dieper zijn), omdat je dan minder vaak rotsen raakt) en als je door een beekje heen rijdt. Dat zijn beide situaties die de meeste bestuurders echter zelden of nooit meemaken.

Een ander verhaal is het voordeel van 4x4 in de sneeuw. Daar rijd je lachend iederen die sneeuwkettingen om aan het leggen is voorbij op je winterbanden. In de sneeuw is bodemvrijheid pas belangrijk als je door een flink pak vers gevallen sneeuw heen probeert te komen. Natuurlijk heb je daar nog steeds een flink voordeel als er net genoeg sneeuw ligt om anderen vast te laten komen en jij er wel doorheen kan ploegen omdat je twee maal zoveel grip hebt, maar in mijn ervaring sta je bij een halve meter sneeuw voor je auto toch nog steeds net zo hard met de sneeuwschep te werken als vrijwel ieder ander.

Ik heb ook voor de keuze O2 of S2 4x4 gestaan. Het grootste verschil in mijn ogen is niet zozeer de extra bodemvrijheid maar vooral de ruimte op de achterbank. Daar kun je bij de S2 zo'n 100L meer kwijt dan in de O2.
Aangezien ik tweedehands zocht kwamen er ook nauwelijks interessant geprijsde S2 4x4's voorbij, dus dan is de keuze relatief makkelijk gemaakt.

Wil je net iets meer ruimte dan kun je een S2 kiezen. Persoonlijk heb ik voor de ruimte een trekhaakbox gekocht waar ik beduidend meer dan 100L extra zooi mee kan zeulen. Die kun je er ook snel weer vanaf halen als je hem niet nodig hebt. In mijn ogen the best of both worlds. :-)

Ik zou willen stellen dat een bestuurder die weet wat hij op onverharde wegen doet die paar centimeters bij de Scout (en de meerprijs t.o.v. een standaard O2 4x4) in zijn broekzak kan steken, en gewoon voor de standaard 4x4 gaan. Je zult als je niet gewend bent om op echt slechte wegen te rijden die waarschijnlijk toch bewust of onbewust mijden.
 

GroovyDoc

Nieuw lid
Merci voor al jullie reacties.
Het is de bedoeling om een nieuwe wagen te kopen en geen 2e hands. Binnenkort ga ik een proefrit maken met de verschillende modellen. Zijn jullie tevreden van de DSG? Het 4x4 concept zal ik zeker kiezen. Zeker na al die positieve ervaringen.
Nu dat ik wat meer had opgezocht over de octavia zag ik dat er begin komend jaar idd de nieuwe gaat uitkomen. De fotos die ik ervan gezien heb zijn eigenlijk wel veelbelovend qua uiterlijk. Iemand enig idee ik wel kwartaal die zal uitkomen?
 

Wilko

Senior Member
Let op; De 4x4 modellen zijn bij zowel de O1 als bij de O2 niet tegelijk met de niet 4x4 modellen geproduceerd. Ze kwamen pas later en werden in het geval van de O1 ook niet gedurende de hele levensduur van de niet 4x4 modellen geproduceerd.

Dus als je denkt te wachten tot de O3 4x4 uit komt dan moet je misschien een stuk langer wachten dan begin 2013.
 

GroovyDoc

Nieuw lid
Daar kun je wel eens gelijk mee hebben en dat zal voor mij veel te lang wachten zijn.

Iemand toevallig deze kleuren combinatie? Is da cappuccino beige?

p0506936.jpg

Echt wel ne vette.
Keuzes maken is toch nie gemakkelijk. :tongue:
 

theike

Nieuw lid
Ik heb een 4x4 dsg 140 pk diesel Sc2 en kan eigenlijk wel stellen dat vooral de ruimte bij mij doorslaggevend was. Ik kan een grote kofferbak goed gebruiken omdat ik een hond achterin heb liggen, in een bench, en daarmee is de kofferbak vol. De achterbank is dus waar de meeste mensen een kofferbak voor gebruiken. En de ruimte achter de voorstoelen is gigantisch. Ga bij die proefrit eens comfortabel zitten en kijk dan eens wat je achter nog over hebt. Je zult versteld staan. Dat is bij de octavia allemaal net iets minder, maar als je dat niet nodig hebt.... Het prijsverschil was niet eens zo heel erg veel voor wat je "meer" krijgt, vond ik. Goede deal bij de garage (oude auto prive verkocht) en wat extraatjes maken het een heerlijke ruime reisauto die ook in het stadsverkeer best wel meekan. Maar inderdaad, de kleinere parkeerplaatsen (en parkeerplaatsen lijken met de dag allemaal dagelijks te warm gewassen te worden) zijn wel heel erg krap.
4x4 heeft zijn nut al bewezen een helling met natte gravel en caravan achter de auto. Van de drie combinaties die naar boven moestenen was er maar eentje die boven kwam. Ikke:yeah: en de rest kon stikke uhhhhhhh wachten op de campingbaas met z'n 4 wiel aangedreven landrover. Ook in duitsland op een camping gestaan waar het allemaal nogal in een stevige helling gebouwd was. Inrit van de camping was 20% ,en je kwam daar met nagenoeg geen snelheid de bocht om om naar boven te rijden! Daar hadden ze een traktor klaarstaan om de zwakkere combinaties boven te krijgen, of voor degene die zoveel gewicht op z'n trekhaak had dat je de auto aan de voorkant met een heliumballonnetje kon optillen. Maar mijn skoda had geen traktor nodig. No problemo.

De DSG leek mij "best of both worlds". automaat rijden als het kan (lekker lui) en indien dat niet kan, dan handmatig schakelen. Dat geloof ik nog steeds al heb ik wel wat moeite met hoe het schakelprogramma van de DSG in elkaar zit (zie andere thread). Maar dat weegt niet op tegen het lekker lui kunnen zijn, en met een beweging van 1 vinger is het probleem opgelost. Of mijn volgende weer een DSG zal worden durf ik echter nog niet te beweren. Ik heb ook het idee dat je met een DSG iets onbewuster met het gaspedaal omgaat. Dat kost benzine/diesel.

Maar tegenvallen zal het niet, whatever je kiest
 
Bovenaan Onderaan