SuperB combi kopen?

Rik033

Nieuw lid
Goedenmiddag,

Mijn naam is Rik, 35 jaar uit het mooie Amersfoort.

Helaas is afgelopen maand mijn Seat Leon gestolen. In verband met de recente gezinsuitbreiding stond deze te koop. Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe auto. Mijn oog is gevallen op een SuperB Combi uit 2010/2011 met tussen de 100.000 en 120.000 kilometer op de teller. Een bezine met prijs tussen 13-15k

Ik twijfel echter tussen een octavia en superB, vind de vorm van S net wat mooier en is wat ruimer van binnen. Aan de zijlijn doen ook 508sw mee (blijft echter Franse elektronica) en insignia Tourer (minder zuinig) nog mee. Ik ben op zoek naar tips waar ik op moet letten bij eventuele aankoop en wat de ervaringen zijn (of verschillen) praktisch met een octavia en SuperB en heb al diverse linkjes op forum gelezen. Maar meerdere inzichten van jullie met jullie ervaringen is gewenst,dank!
 

Highway

Forumguru
Hallo Rik. Stel je ook voor op het forum, dat is wel zo prettig.

Zelf een nieuwe eigenaar van een Superb uit 2010. In mijn voor onderzoek:

- olieverbruik 1.8 tsi
- nokasversteller
- ketting en kettingspanner

De ketting en kettingspanner blijkt een probleem te zijn met van hoofdzakelijk de 1.2tsi en 1.4tsi. 1.8tsi - ben ik ook soms tegen gekomen.

Olieverbruik kom ik eigelijk alleen op de 1.8tsi en 2.0tsi tegen, de 1.2 en 1.4 niet.

Nokas verstellen ben ik ook tegen gekomen, maar durf zo niet meer te zeggen op welke motr(en) dit gemeld is.

Zelf heb ik sinds ong. 2 maanden een 1.8tsi superb. Gelukkig geen olie verbruik na wat het nu lijkt.
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier en alvast veel succes met je zoektocht.
Zelf heb ik een Octavia uit 2008 en een superb (niet combi) uit 2011 gereden. Beide prima auto's, maar de Superb rijdt toch echt een klasse beter.
Qua ruimte is het echt alleen de beenruimte achterin waarin de Superb heer en meester is, voor de rest maakt het bar weinig uit. De breedte van de achterbank is bijvoorbeeld identiek.
Als het geld het je waard is zou ik voor de Superb gaan.
 

ertromp

Forumguru
Superb is luxe en ruimte.
Bodemplaat van de Superb is een verlengde O2 bodemplaat. Wielophanging is gelijk.
Met de zwaardere S2 zou ik gaan voor een 1.8TSI. Probeer uit te vinden hoe het zit met het olieverbruik als je voor zo'n 1.8 2010/2011 gaat.
Nokkenasversteller kan een 1.8 en 1.4 TSI kwaal zijn.
 

bobbl

Forumguru
Welkom, ik kan geen verschillen opnoemen, maar rijdt sinds vorig jaar Mei een Superb Combi en ben zeer tevreden.
Meer ruimte achterin en in de kofferbak krijg je niet in deze klasse!
Ik heb met DSG bak, en dat is ook super in ons land met drempels en rotondes.
En vergeleken met bv Audi en VW heb je bij Skoda veel waar voor je geld!
Succes met je keuze....
 

CDK

Forumguru
@Rik033, welkom hier en succes met je zoektocht. Ondertussen rij ik met veel plezier in m'n 2e Superb, de meeste dingen waar je op moet letten zijn reeds opgesomd, alleen mis ik de DSG. De DSG is een fantastische automatisch schakelende versnellingsbak, alleen door de "groene" software wil de 2e koppeling wel eens hard slijten. Vooral bij auto's van 100k + km kan dat aan de orde zijn. Voornamelijk bij de variant met 7 versnellingen. Het optrekken en afremmen moet vloeiend en dus zonder schokken en bijgeluiden gebeuren. Bij een proefrit kan je zelf testen door de bak in handmatig te zetten en in de 3e 4e 5e versnelling bij een zo laag mogelijk toerental vol gas te geven ZONDER hierbij de kickdown te gebruiken. Als de toerenteller een sprongetje maakt zonder dat de auto mee versneld oftewel er treed een ernstige vorm van slip op, dan is 1 van de 2 koppelingsplaten versleten. Kosten hiervan bedragen ongeveer €1200,-
Ook is e.e.a. uit te lezen met VCDS en VCP, maar niet iedereen heeft hierover de beschikking. @Antera en @ertromp kunnen dit voor je doen. Software is trouwens ook aan te passen om slijtage sterk te reduceren, o.a. bij TVS / DSG-dokter in Varsseveld.
 

CDO

Forumguru
Insignia is echt een zware auto verkijk je daar niet op qua MRB, je zit zo een paar klassen hoger. ook qua vermogen heb je dan meer nodig om een beetje vooruit te komen.

508 zijn motorisch volgens mij prima, zeker de 1.6HDI, handgeschakeld. Ik heb ook wel eens een 1.6 benzine 160pk 508SW gereden, kwam ook serieus van de plek. Is alleen lang niet zo groot van binnen als een S2C. Wel vaak luxe aangekleed.

Ik heb zelf een S2C, mijn ervaringen zijn terug te vinden op het forum. Ik heb van de 3 genoemd gebreken alleen het olieverbuik (zit nu met meer dan 135.000 op de teller op 1 liter olie op 4.000/5.000K kilometer), alhoewel dit ook nog wel te doen is. Afhankelijk van je jaarkilometrage zo nu en dan een litertje erbij en je auto lekker niet op long-life onderhoud zetten maar om de 15.000km naar binnen gaat prima.

Ik zou dan zeker even wat verder in de materie duiken en zorgen dat ik een motor vanaf 2011 zou kiezen als je voor een 1.8 zou gaan met de nieuwe modificaties. Volgens mij zitten de meeste probleem gevallen in de beginjaren van de 1.8TSI
 

kansberg

Forumguru
Welkom om dit forum der Skoda (Superb) enthousiastelingen, dat is in ieder geval al één reden om voor een Superb te gaan ;)

Het zal je niet verbazen dat ik je de Superb aan kan raden, ben ook nog steeds erg blij met mijn keuze. Ook hier hebben diverse auto's de revue gepasseerd, w.o. de Insignia Tourer en 508 SW. In mijn specifieke geval zijn deze afgevallen vanwege het hoge gewicht en verbruik van de Insignia en de automaat van de 508, die problemen (kan) geven bij het trekken van een caravan.

Qua ruimte vind je geen concurrent die zo ruim is en wat bouwkwaliteit betreft zit het zeker snor.
Ik lees dat je een benzine uitvoering opteert en daar hebben andere leden al het e.e.a. over geschreven, ik heb daar geen ervaring mee omdat ik diesel. Een probleemloze auto die erg fijn stuurt en je zeer comfortabel van a naar b brengt, en ik ben heel wat gewend door 20 jaar Citroëns met hydropneumatiek gereden te hebben.

De Octavia is zeker een goed alternatief voor de Superb. Deze is nog wat lichter en dus voordeliger in de MRB, maar ook iets kleiner en minder anoniem, je ziet ze veel meer dan de Sup. Bovendien rijdt de Superb, althans vind ik, een klasse hoger. De ruimte en luxe om je heen geven mij dat gevoel, maar dat maakt de Octavia zeker niet tot een afrader.

Succes met de overwegingen en de zoektocht!
 
Ik heb sinds kort een superb 2.0 TDi in mijn bezit en ben er alvast zeeeer tevreden over. Heel complete wagen die lekker rijd. ik heb ook al verschillende opels gereden waaronder een astra sport tourer of bij Audi een A4 avant en moet zeggen dat qua rijgedrag en comfort tijdens het rijden, deze superb men kop en schouders bovenuit steekt.
Het enige verschil met de AUdi A4 avant is het materiaal die gebruikt word vind ik persoonlijk. Je voelt dat Audi mss nog een prijsklasse hoger is maar weegt niet op tegen de grote meerprijs die je er dan voor betaald.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij Audi (en VW ook) is het gebruikte materiaal inderdaad ietsjes hoger van kwaliteit. Maar dat zit hem echt in de kleine dingen. Bijvoorbeeld de chromen randjes om de diverse delen. Dat is bij Skoda van kunststof, bij Audi en VW van aluminium. Maar dat is ook wel zo'n beetje het enige verschil in materiaalgebruik als je het mij vraagt.
 

peterrapid

Forumguru
Ja Audi is de grote winstpakker in de VAG-groep dus het kan niet anders dan in kleine dingen zitten de afwerking. Geeft wel aan dat de 4 ringen eigenlijk ook niet meer zijn dan een variant op de MQB platformen met uitzondering van enkele top-modellen.
 

pbode

Nieuw lid
Tsja Rik. ik raad je aan om dezelfde vraag ook op een Octavia thread te zetten, want hier zitten de Superb fans. Ik heb sinds December een 2009 (SuperbII) 2.0 TDI 6bak met toen 107K km. Ik heb nogal wat woon-werkverkeer kilometers over de snelweg, en daar is-ie voor gemaakt. haalt geregeld 1:20 op de snelweg op rit van 120km. Langemensen auto (zelf 1.95) prettige stoel voor de rug (ik zou zeker de electrisch verstelbare proberen te vinden). Inderdaad beenruimte achterin is wonderlijk (lange kinderen/vrienden?). Geen problemen tegengekomen tot nu toe. Heb hiervoor (leasend) een 2013 Mondeo gehad (fijner in de bochten, maar boven de 120 km/u was deze 1.6tdci opens minder zuinig dan de Superb!) een 408 en een C5 2 liter benzinemotor (te braaf). C5 met hydraulische vering. Superb ontwikkelt bij +/- 130km p/u hetzelfde 'vliegende tapijt' gevoel. Je moet er van houden (en dat doe ik dus, ik ben ook een sucker voor Amerikaans geveerde autos) Een detail: ik dacht alles bij aankoop te hebben gechecked, maar wat bleek: de verkoper had de kapotte uitklapbare bekerhouder in de uitklapbare euning van de ACHTERbank los verstopt in die achterleuning. Ach. Wanneer gebruik je zo'n ding. Blijkbaar wel gevoelig dingetje voor breuk. O ja. prettige bijkomstigheid: ze zijn niet zo breed, dus verassend prettig parkeren in onze vaderlandse parkeergarages. (SuperbIII is geloof ik wel breder gemaakt) Volg de Skoda rijder!
 
Laatst bewerkt:

Rik033

Nieuw lid
Dank voor alle reacties! Heb diverse superb's bekeken en ruimte is TE volgens de vrouw des huizes. Vandaag een O2C uit 2011 elegance business gekocht uit 2011 met alle mogelijke opties. Dank voor jullie meedenken en tips!!
 

Taffy

Forumguru
Als Superb rijder zeg ik jammer:cry:
Als Skoda-man zeg ik :thumbsup:
Goede keus, ga je geen spijt van krijgen.
En veel plezier toegewenst met je ride
 

Frenk21

Forumguru
Ik ben het met taffy eens, maar een vrouw die aangeeft teveel ruimte te hebben.
Ik heb gewoon aangegeven dat er voor en achter piepers zitten. Toen geen discussie meer gehad
 
Bovenaan Onderaan