superb combi verbruik 140pk (non green) versus 105pk Greentech

vincefra

Actief lid
grappig,


Een vriend heeft een skoda superb combi 104pk greentech (manueel) ... en verbruikt de volle 6,6 a 6,7 liter gemiddeld. Rijgedrag vergelijkbaar met mijzelf.
ikzelf rij met een 140pk automaat en veel meer opties (dus gewicht) en toch verbruik ik minder (6,5 liter per 100 km).

Is die greentech wel echt nuttig ... of is het weer iets dat gewoon de mensen aangesmeerd wordt om meer geld te vragen voor iets onnuttigs?
 

Canon-Eye

Forumguru
Rijgedrag vergelijkbaar met mijzelf
Het lijkt me ontzettend moeilijk - zo niet ondoenlijk - om daar een goede objectieve vergelijking van te maken.

Als je het echt verantwoord wilt testen, dan kan dat m.i. alleen door beide auto's direct na elkaar met dezelfde brandstof dezelfde geprogrammeerde rollenbank-testrit te laten uitvoeren...
 

RayDelft

Forumguru
Je kunt het gebruik van 2 verschillende auto''s die door 2 verschillende mensen worden gereden niet zomaar vergelijken. Conclusies eraan verbinden, zeker nu het verschil mar enkele tienden is, kan denk ik al helemaal niet.
Feit is dat "green "ook marketingtechnisch heel er "hot "is!
 

hemi24

Forumguru
Mij verbaast het verschil in verbruik niet: met name bij veel (en vooral vlotte) snelwegkilometers is het in Dld al jaren bekend dat de 2.0 TDI een zuinigere reisgenoot is, domweg om het feit dat deze moter het allemaal net iets makkelijker/soepeler afkan...
Is trouwens ook gelijk de reden waarom ik over de 1.9TDI beter te spreken was dan over de 1.6TDI; de laatste komt domweg te kort op hogere snelheden...
 

vincefra

Actief lid
Vindt dat vergelijk wel degelijk op gaat ... het is misschien niet wetenschappelijk op een testbank, maar wel de realiteit. De zwaarder wegende full otion wagen met 2.0 en automaat zou in alle omstandigheden theoretisch meer moeten verbruiken dan de greentech versie (lichtere wagen, manueel, ... ). temeer dat de automaat +- 70% van de tijd in "s" stand staat (versta sportiever rijden) en te meer dat er vooral stadsverkeer mee gedaan wordt ... en af en toe een aanhangwagen (+- 600 kgr) mee sleept ...

Denk dat de marketingwaarde van greentech hier speelt ...
 

SweetRevenge

Actief lid
Als ik zo lees dat je DSG +-70% van de tijd in de "S" stand staat, kan ik me de rijstijl al inbeelden. Dat zal vermoedelijk niet "gezapig" zijn. :tongue: Als je dan met een greentech dezelfde prestaties wil neerzetten gaat de auto meer moeite moeten doen en dus ook meer verbruiken.
Wanneer je echter op de juiste momenten (lees het nieuwe rijden) schakelt, is een greentech wel zuiniger in vergelijking met een 140Pk versie. Je bent dan ook trager met een greentech, dat wel.

Buiten dat is er ook de marketingwaarde van "green", en vooral (voor NL leaserijders) het bijtelling verhaal. Het maakt niet uit wat hij echt verbruikt, als hij maar weinig kost in de bijtelling.
 

sorrow

Nieuw lid
grappig,


Een vriend heeft een skoda superb combi 104pk greentech (manueel) ... en verbruikt de volle 6,6 a 6,7 liter gemiddeld. Rijgedrag vergelijkbaar met mijzelf.
ikzelf rij met een 140pk automaat en veel meer opties (dus gewicht) en toch verbruik ik minder (6,5 liter per 100 km).

Is die greentech wel echt nuttig ... of is het weer iets dat gewoon de mensen aangesmeerd wordt om meer geld te vragen voor iets onnuttigs?


Die vriend van jou heeft een zware voet. Ik verbruik met mijn 104PK greentech ongeveer 5.0 a 4.9 L/100km
 
@ sorrow,
dsg of handgeschakeld?? ik haal met dsg 5.9/6.0 en rijdt veel snelweg kilometers en zoveel mogelijk cruise control.
Gr.Romano

(sorry mijn s2 is een 140 pk elegance ipv 104 pk niet goed gelezen)
 

sorrow

Nieuw lid
Ik vind dat wel heel erg weinig. Hoe doe je dat met zo'n zware auto?

Schakelen op 2000 toeren en op tijd beginnen uitbollen in versnelling ipv door te rijden en op het laatste moment de remmen toe te slaan. Elke meter dat je uitbolt in versnelling is een meter nulverbruik.
En voor de rest zoveel mogelijk de schakelindicator volgen
 

Bakkertje

Forumguru
Dat haal ik met mijn Greenline ook met gemak.
Ik rijd zo'n 1 op 20 a 21 gemiddeld op een tank.
Hoe ik dat doe, gewoon de maxsnelheid + 10 km per uur op de cruisecontrol en start stop gebruiken..
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb op spritmonitor.de eens gekeken naar de Octavia's (ik hoop dat dat even mag in een Superb topic) met de 1.6TDI handgeschakeld en 2.0TDI met DSG, dan is die 1.6 gemiddeld toch al gauw een litertje per 100km zuiniger. Veel zal met de rijstijl te maken hebben. Ik vermoed dat als je echt zuinig wilt rijden, en je doet er een beetje je best voor, je dan met een 1.6 (Greenline/tech) duidelijker beter af bent, zowel voor de Octavia als de Superb. Als je inderdaad veel met hoge snelheden (autobahn) rijdt zal het niet veel uitmaken, of zal de 2.0 misschien zelfs zuiniger zijn. Mijn eigen Octavia verbruikt in het dagelijks gebruik gemiddeld zo'n 4.5 liter per 100km (echt, volgens de boordcomputer 4.3), maar als ik in de vakantie Duitsland doorga, loopt ie al snel naar de 5.7/5.8 (en dan rij ik niet echt hard, 130-140 km/u). Of het start-stop systeem nou zo veel bijdraagt vraag ik me trouwens af, ik denk dat ik te weinig stil sta om daar echt profijt van te hebben, maar dat kan voor iemand anders weer heel anders zijn.
 

vincefra

Actief lid
Die vriend van jou heeft een zware voet. Ik verbruik met mijn 104PK greentech ongeveer 5.0 a 4.9 L/100km

Die vriend is de klasieke leasing rijder die niet mocht kiezen (motor dan - rest wel zolang het een green technologie was) en zijn rijgedrag al jaren heeft en niet aanpast omwille van de wagen ...
Die vriend is niet de roekeloze sportwagen freak (hij heeft ten slotte een skoda en geen pimped bmw ...) ... maar een huisvader met kinderen ... en neen hij rijdt niet als de om 3 uur in de namiddag +70 jarige chauffeurs ... maar vlot mee met het verkeer ... versta zoals de meesten onder ons rijden ...
 

Bakkertje

Forumguru
@vincefra: De klassiere lease-rijder betekend voor mij dat je niet kijkt naar je verbruik en maar zo snel mogelijk ergens wilt zijn..

Vanmorgen ben ik als gemiddelde huisvader (en tevens leaserijder) van Nijmegen naar Amstelveen gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 22. Dan rijdt ik (op de klok) 140 waar je 130 mag, 130 waar je 120 mag en 110 waar ik 100 mag. Dat is dus met het verkeer mee. Ik probeer wel te anticiperen en niet omdat het dan vlotter gaat / beter is voor het milieu, maar omdat een dergelijke houding veel meer rust geeft voor mij. Ik heb wel eens getracht het stuk zsm af te leggen en heb dan inderdaad ook een verbruik zoals hiervoor beschreven en het heeft mij toen over een afstand van 108 km 5 minuten tijdswinst opgeleverd. En laten we wel wezen, dat is het verschil tussen 2x wel of niet moeten wachten voor een verkeerslicht.. Kortom met vlotter doorrijden schiet je helemaal tot totaal niets op. Het risico's op boetes nog maar even nagelaten..

Probeer maar eens te anticiperen en ga lekker zitten in je stoel, muziekje aan en ervaar hoe ontspannen je uit de auto stapt. De rit van werk naar huis is voor mij dan ook een stukje onthaasting van het werk en daardoor meer kwaliteit ervaren zodra ik thuis ben. Ten tijde van het gehaaste rijden kwam ik telkens opgefokt thuis en was ik een veelvoud van de tijd die ik in de auto gewonnen had kwijt aan het ontstressen..

Maar goed, da's mijn aanpak en mijn manier om aan de gemiddeld 1 op 20 te komen en ik rijd daarbij echt niet als een ouwe l.l..
 

IBV

Senior Member
Precies, je hoeft niet oubollig en langzaam te rijden om een gunstig verbruik te realiseren. Beetje vlot opschakelen op advies van de maxidot en vooral tempo goed vasthouden. Haal zelf met mix van 2/3 snelweg en grotere afstanden en 1/3 stadverkeer tankingen van 1:16 a 1:17,5. Kijk maar eens in mijn spritmonitor.

By the way: hoe komt de starter van dit topic op een 105pk Superb Greentech? waar is die gedowntuned?
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik vermoed dat hij het heeft over de 77Kw 1.6 TDI
Greenline_icoon_26_15.ashx
.
 

IBV

Senior Member
Dacht dat Skoda de groene diesels onder de badge Greenline brengen en de groene benzine versie onder de badge Greentech.
Begreep dus niet waar ie het over had....
 

SweetRevenge

Actief lid
Blijkbaar zijn er enkel Greentech benzine versies en geen Greenline benzine versies, maar wel Greenline en Greentech diesel uitvoeringen.
 
Bovenaan Onderaan