Superb hoog kilometrage kopen

Mars75

Nieuw lid
Ik heb de mogelijkheid om een superb uit 2012 te kopen vanuit lease, gunstige prijs. Echter vraag ik me af of het verstandig is om een auto te kopen met 250.000 km op de teller. 1.6 TDI.

Wie heeft hier ervaringen mee? Wat voor risico’s zitten er aan? Levensverwachting in km? Graag advies in deze, heel erg bedankt bij voorbaat.
 

Arjann

Forumguru
Kan je de onderhoudshistorie navragen bij de lease? Met deze km stand is het goed mogelijk dat er bepaalde grote reparaties (koppeling, distributieriem, egr) al vervangen zijn. De kilometerstand HOEFT geen probleem te zijn
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb 2 jaar geleden mijn 2009 S2 2.0 TDI gekocht met 218.000 km (zonder garantie) en er staat nu bijna 285.000 km op de teller. Buiten normaal onderhoud heb ik slechts één reparatie gehad, een kapotte laadrukregelaar. Verder is het een probleemloze auto en niemand gelooft dat mijn auto al bijna 3 ton heeft gelopen.

Als het een lease auto is zal de onderhoudshistorie wel duidelijk zijn.
 

KWc

Lid
mijn s2c 1.6tdi gekocht op 160.000 zonder garantie, nu 235.000 zonder enig probleem. Ik behandel hem wel als mijn eigen auto. De kwaliteit is beter dan mijn vorige F1C en O2C waar ik wel af en toe wat kleine dingen aan had.

Zoals gezegd hoeft de kilometerstand geen probleem te zijn want het zijn betrouwbare auto's. Maar veel van wat uit de lease komt is soms ook echt opgebruikt met minder op te teller (koppeling, ophanging, remmen, banden). Onderhoudshistoriek zal je veel kunnen vertellen. Distributieriem en waterpomp zullen recent vervangen zijn (210.000km), dus daar heb je al geen kosten aan...
 

Cordoba

Forumguru
Met een dergelijke km-stand, mag je extra onderhoudskosten verwachten maar als de prijs daar ook naar is geen probleem.
Wat zaken waar je op bedacht moet zijn bij dergelijke km-standen:
- mogelijk dat de turbo aan het eind van zijn levensduur zit (als ie al eens vervangen/gereviseerd is hoef je daar voorlopig niet bang meer voor te zijn)
- remschijven als ze nog niet vervangen zijn
- zoek verder even uit hoe het zit met de levensduur van de distributie (riem of ketting) en wanneer die eventueel aan de beurt zou zijn. Voor succesvol onderzoek heb je de motorcode nodig (bijvoorbeeld motorcode CAY)
 

aiva tco adoks

Forumguru
Gewoon goed onderzoeken,
Lange proefrit maken en zorgen voor een scherpe prijs zodat je evt wat achterhoud voor wat onderhoud.
 

Eltjo

Forumguru
Ik meen idd dat bij 210 dkm de distributie in principe vervangen moet worden - zekerheid is motorcode.
Turbo is prijzig om te laten vervangen € 1000? Schijven los voor € 70? voorkant?
Hier een keuringsfilmpje van een medewerker van Autoweek. De auto had rond de 260 dkm erop en ze hadden opmerkingen over de rubbers van de wielophanging, aandrijflijn en de koppeling (€ 1200?). http://www.autoweek.nl/video/klokje-rond-skoda-superb-2/

Succes met je keuze!
 

Greenliner

Senior Member
Leuk filmpje op Autoweek met een "kundige" analyse van keurmeester Joep die het niet zo op "downsizen" heeft. Het is wel duidelijk dat het 2 massa vliegwiel defect is en dat vervanging een kostbaar verhaal is. Een 2 massa vliegwiel zit er echter niet op dus die reparatie hoef je alvast niet te vrezen.
 

Eltjo

Forumguru
€ 1200 was incl. dmv bij mijn Passat 2 jaar geleden de kostenopgaaf. De set heb ik toen voor €500 kunnen vinden.
Er zou op m'n huidige Superb dezelfde koppeling en dmv zitten. Maar op een 1.6 begrijp ik dus niet? Checken dus.
Bij mijn Passat had ik er soms maanden geen last van (stotterend opkomen bij wegrijden in z'n 1e versnelling) en dan weer wel. En dan meestal alleen als er nog maar kort gereden was.
Met de Superb (190 dkm) heb ik af en toe hetzelfde al gemerkt....
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
Op die van mij zit in ieder geval geen dubbelmassa vliegwiel. (1.6 Greenline, jan. 2012). Bij de proefrit een maand geleden koppelde hij moeizaam en schokte hij ook wat, net als in het Autoweek filmpje. Ik heb toen aangegeven dat ik een compleet nieuwe koppeling wilde voordat ik hem zou kopen, nadrukkelijk is daarbij het dubbelmassa vliegwiel genoemd. Dat was prima en toen de verkoper met die opdracht de werkplaats belde gaf de monteur direct aan dat een dubbelmassa vliegwiel niet aan de orde kon zijn vanwege het ontbreken daarvan. Akkoord gegaan en toch nog 2 Skodadealers gebeld voor de zekerheid, beide gaven aan dat de auto een vast vliegwiel heeft. De koppeling en het druklager zijn vervangen en de auto koppelt als nieuw. Het leek me daarom stug dat de Superb uit het filmpje wel een dubbelmassa vliegwiel zou hebben. Die is echter wel ietsje ouder, misschien is Skoda ergens geswitched naar een vast vliegwiel bij de 1.6 TDI.

Als de auto verder netjes is en goed rijdt en de prijs goed is dan zou ik het gewoon doen. De ruimte is echt het einde!!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mijn O2 uit 2010 met 1.6 CR TDI was gewoon af fabriek voorzien van dubbelmassavliegwiel, waarom zou dit bij de Superb niet zo zijn..?
 

Eltjo

Forumguru
@Bakkertje ; ik weet niet precies wat je hier precies wil zeggen in dit kader, maar die 1.9TDI !!!! Niet kapot te krijgen.
In België zijn die 1.9TDI PD's langer verkocht en heb ik ook nog zo'n 2010 Superb Combi gereden voordat ik de auto kocht die ik nu heb; de 1.9TDI is nog net ietsje sterker en gewoon van doordouwen bij lage toeren en de turbo komt er lekker in boven de ca. 2000 tpm; more fur to drive en rijdt met ook een 5-bak, 105 pk en evenveel Nm vele malen soepeler als een 1.6TDI. Ik koos echter voor de 2.0TDI CR vanwege naar ik dacht minder geluid en de 6-bak en daar heb ik misschien wel spijt van.....Ach misschien nog tunen naar 180 pk 4XX Nm.....?
 

Bakkertje

Forumguru
@eltjo2 Wat ik ermee wilde zeggen is dat er prijstechnisch voordelige Superbs te koop zijn (met hoge kilometerstand) met onverwoestbare 1.9 TDI motor. Zelf heb ik dezelfde 1.9 in mijn O2 gehad, los van het typische pompverstuiver gestamp een heerlijke motor, minder verfijnd dan de 1.6 maar wel met een lekkere duw inderdaad..

Wellicht is dat voor de TS nog iets om te overwegen..
 

Greenliner

Senior Member
@hemi24,

Geen idee. Er zijn echter meer VAG auto's met een 1.6 TDI CR met een vast vliegwiel, misschien zijn ze op vast overgestapt vanwege problemen met de dubbelmassa vliegwielen. Misschien speelt ook de verdere verfijning van de CR een rol en is de dempende werking
van een dubbelmassa vliegwiel bij relatief lage vermogens niet meer nodig.
 

XX_Alexander_XX

Actief lid
Hopelijk is het niet erg als ik even dit draadje "kaap".

Zou een Superb met 1.4 benzinemotor met tussen 120.000 tot 150.000 kilometer uit ca. 2012 nog lang mee gaan zonder extra veel onderhoud? Ik zit te kijken naar een superb en een 1.4 tussen 120.000 en 150.000 zou binnen het budget vallen.
 

ertromp

Forumguru
Zeker uit 2012 en daarna en met dergelijke km standen hebben zulke motoren veel snelweg km gemaakt dat is beter dan lage km stand met stads km
Wellicht wel wat geld reserveren om inlaattraject te laten reinigen zie topic van @Spinal
Verder is er medio 2012 een update van kettingspanner en ketting geweest dus een 1.4 uit 2e helft 2012 zou mijn persoonlijke voorkeur hébben
 

XX_Alexander_XX

Actief lid
Ok ik las wel problemen met een kettingspanner etc. in de 1.8 motoren maar wist niet dat dit ook bij de 1.4 motoren aanwezig was.
 
Bovenaan Onderaan